لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

پنجمین روز از اعتراضات در عراق؛ معترضان وارد فرودگاه نجف شدند


 با ورود معترضان به فرودگاه نجف کلیه پروازها ورودی و خروجی به نجف لغو شده است.
با ورود معترضان به فرودگاه نجف کلیه پروازها ورودی و خروجی به نجف لغو شده است.

گزارش ها حاکی است که در پنجمین روز از اعتراضات شهروندان عراقی به فساد، بیکاری و کمبود خدمات شهری مانند آب و برق، صدها تظاهرکننده روز جمعه ۲۲ تیرماه وارد فرودگاه نجف شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو مقام امنیتی فرودگاه نجف تایید کرده‌اند که صدها معترض وارد سالن اصلی فرودگاه نجف شده‌اند. شاهدان عینی نیز گفته‌اند که نیروهای امنیتی در مقابل ورود معترضان به داخل فرودگاه نجف مقاومتی نکرده‌اند.

گزارش ها حاکی است که کلیه پروازها ورودی و خروجی به نجف لغو شده است.

رویترز می‌گوید آیت‌الله علی سیستانی، از مرجع تقلید شیعیان در نجف، ضمن اعلام همبستگی با معترضان گفته است که مردم با «کمبود شدید خدمات عمومی» مانند برق در گرمای شدید تابستان مواجه هستند.

گزارش رسانه های محلی نیز حاکی است که پلیس در سراسر استان نجف مقرارت منع آمد و شد، اعلام کرده است.

روز جمعه در بصره نیز، مردم در خیابان های این شهر دست به تظاهرات زده و جاده مسیر بندر ام القصر را مسدود کردند.

طبق این گزارش، در شهرهای جنوبی و شرقی ناصریه و عماره نیز تظاهرات‌هایی در اعتراضی به فساد و کمبود خدمات عمومی‌ برگزار شده است.

در عماره٬ در نزدیکی مرز با ایران، معترضان وارد ساختمان فرمانداری شده‌اند. همچنین مقام های پلیس عماره گفته‌اند که معترضان به دفتر حزب الدعوه که مورد حمایت ایران است، حمله کرده‌اند.

گزارش ها حاکی است که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، سفر خود به بروکسل را نیمه تمام گذاشته و برای مذاکره با معترضان به بصره رفته است.

در همین حال، تظاهراتی مقابل هتل محل ملاقات حیدر العبادی و رهبران قبایل محلی در بصره برگزار شده است٬ اما گفته می شود آقای عبادی قبل از تجمع معترضان مقابل هتل، این محل را ترک کرده است.

رویترز می گوید بصره جزو معدود شهرهای خاورمیانه است که دارای سیستم تصفیه آب آشامیدنی موثری نیست و بسیاری از لوله های شبکه آب‌رسانی شهری‌اش شکسته و قطع هستند. مقام های دولتی می گویند نبود بودجه عمومی و کاهش بهای نفت در بازار جهانی باعث شده است که پروژه عمرانی آب‌رسانی شهری در بصره با مشکل مواجه شود.

تظاهرات در بصره در اعتراض به بیکاری و کمبود آب آشامیدنی از روز یکشنبه آغاز شده و تا کنون هر روز ادامه داشته است. گفته می شود در تظاهرات روز یکشنبه یک نفر کشته شده است.

با استفاده از گزارش رویترز؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG