لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

کنسولگری ایران در بصره عراق به آتش کشیده شد


تصویری که در شبکه‌های اجتماعی از به آتش کشیده شدن ساختمان کنسولگری ایران منتشر شده است
تصویری که در شبکه‌های اجتماعی از به آتش کشیده شدن ساختمان کنسولگری ایران منتشر شده است

کنسولگری ایران در شهر بصره عراق روز جمعه هدف حمله معترضان دولت قرار گرفت و به آتش کشیده شد.

اعتراضات در شهر نفت‌خیز بصره از روز دوشنبه در واکنش به ناکارآمدی دولت در ارائه خدمات عمومی همچون آب آشامیدنی و برق آغاز شده است.

گزارش رسانه‌ها از جمله عرب‌نیوز حاکی از آن است که معترضان همچنین به ساختمان‌های دولتی در بصره و ساختمان احزاب مرتبط با ایران نیز حمله کرده‌اند.

ساعتی پس از گزارش‌ها در ارتباط با حمله معترضان به ساختمان کنسولگری ایران در بصره، وزارت خارجه ایران آن را تأیید کرد و اطمینان داد که کارکنان کنسولگری از این حمله محفوظ مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اظهار داشت: «متاسفانه این خبر صحت دارد و حمله و تهاجم وحشیانه و به آتش کشیدن ساختمان سرکنسولگری ایران خسارات مالی زیادی به بار آورد.»

وی در ادامه ضمن مجکوم کردن حمله به کنسولگری ایران افزود: «البته بر اساس تمهیدات اندیشیده شده قبلی و تهدیدات انجام شده از روز قبل، خوشبختانه تاکنون خبری از آسیب دیدن کارکنان این مکان دیپلماتیک دریافت نکرده‌ایم.»

آقای قاسمی در ادامه این اظهارات، دولت عراق را به اهمال‌کاری و تعلل در محافظت از کنسولگری متهم کرد و تاکید داشت که ایران انتظار دارد تا بغداد «هر چه سریع‌تر نسبت به شناسایی، دستگیری و مجازات آمران و عاملان این جرم سنگین اقدام کند».‌

شبکه خبری راشا تودی گزارش داده بود که معترضان قبل از به آتش کشیدن کنسولگری ایران برای چندین ساعت مقابل آن شعار می‌دادند.

یکی از ویدئوهایی که در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر شده است نشان می‌دهد که معترضان، ایران را به قطع آب بصره متهم می‌کنند. بصره در سی کیلومتری مرز ایران قرار دارد.

معترضان همچنین ایران را به دخالت در امور داخلی این کشور متهم می‌کنند.

راشا تودی اضافه می‌کند که از روز دوشنبه تاکنون دست‌کم ده نفر در جریان اعتراضات بصره جان باخته‌اند.

اقامتگاه استاندار بصره، دفاتر شبکه‌های تلویزیونی العراقیه، غدیر، الفرات و رادیو نخیل و مقر احزاب و گروه‌های سیاسی از جمله حزب الدعوه، سازمان بدر، مجلس اعلای عراق، عصائب اهل حق و کتائب حزب الله در شمار اماکنی هستند که در این اعتراضات هدف حمله قرار گرفته‌اند.

روز چهارشنبه نیز معترضان فعالیت بندر ام‌القصر، بزرگ‌ترین بندر عراق، را که مهم‌ترین مبادی ورود کالا به این کشور محسوب می‌شود، مختل کرده بودند.

در این حال شماری از شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی خواستار استعفای حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق شده‌اند.

XS
SM
MD
LG