لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

شمخانی: به هر اقدام خصمانه پاسخ ده برابری می‌دهیم


علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید «دوران بزن‌ در رو» در عرصه جهانی پایان یافته و جمهوری اسلامی به هرگونه «اقدام خصمانه» علیه کشور، «پاسخ ۱۰ برابری» می‌دهد.

علی شمخانی روز دوشنبه (۱۹ شهریور) در نشست مشترک با مدیران ارشد خودروسازی و شرکت‌های اصلی قطعه‌سازی ضمن بیان این مطلب به انتقاد از تحریم‌های آمریکا پرداخته و آنها را «ظالمانه و غیرقانونی» توصیف کرد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که یک روز پیشتر، دریاسالار اسکات استرنی، فرمانده ناوگان پنجم آمریکا، در مقر این ناوگان در بحرین به خبرنگاران گفت که نیروی دریایی ایالات متحده قصد دارد در ماه سپتامبر برای نشان دادن آمادگی خود در زمینه تضمین آزادی عبور و مرور در آبراهه‌های خلیج فارس و دریای سرخ دست به رزمایش‌های نظامی بزند.

وی ایران را متهم کرد که فعالیت‌هایش در خاورمیانه و حمایتش از شورشیان حوثی یمن به «بی‌ثباتی» در منطقه دامن زده‌است و همزمان از برگزاری رزمایش‌هایی در خلیج فارس و دریای سرخ خبر داد.

در ماه‌های اخیر مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی بر فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند و حتی آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، به تازگی گفت که کشورش در مقابله با «تهدید ایران»، دست خود را در حمله به هدف‌های وابسته به ایران در هر نقطه‌ای باز می‌بیند.

اسرائیل در سال‌های گذشته بارها به هدف‌های وابسته به ایران در سوریه حمله کرده‌است و آقای لیبرمن در پاسخ به این پرسش که آیا این امر اقدام احتمالی علیه مواضعی در عراق را نیز شامل خواهد شد، گفت: «حرف من این است که ما با هرگونه تهدید ایران مبارزه می‌کنیم و فرقی نمی‌کند در کجا باشد.»

آقای شمخانی روز دوشنبه به عنوان نمونه‌ای از «پاسخ دادن» به تهدیدات گفت که «پاسخ موشکی اخیر به اقدامات ناامن‌ساز یک گروهک تروریستی در منطقه اقلیم کردستان عراق، رویکردی است که در پاسخ به هرگونه تهدیدی اعمال خواهد شد.»

اشاره وی به حمله موشکی تازه به مقر حزب دموکرات کردستان در شهر کوی‌سنجق عراق از سوی سپاه پاسداران است که دست‌کم ۱۴ کشته و ۳۰ زخمی بر جا گذاشت که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است.

در اطلاعیه سپاه آمده گروهی که هدف حمله قرار گرفته، «سلب امنیت و آرامش» در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه را دنبال می‌کرده است.

سپاه پاسداران جمعه‌شب نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که به گروهی از اعضای پژاک در مریوان کردستان حمله کرده و شش تن از آنها را از پای درآورده و چند تن دیگر را مجروح کرده است.

ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران نیز درباره حمله موشکی سپاه به دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان گفته «این اتفاق واکنش به اقداماتی است که داخل ایران انجام شد. دولت ایران نیز قبلا ابلاغ کرده بود که به اقدامات حزب دموکرات واکنش نشان خواهیم داد.»

آقای دباغ در گفت‌و‌گو با ایرنا افزوده «حزب دموکرات اخیرا در منطقه مریوان و اشنویه اقداماتی انجام داده است.»

این در حالی است که دولت مرکزی عراق، با انتقاد از موشک‌باران پایگاه‌های دو حزب مخالف کرد ایران توسط سپاه پاسداران، این اقدام را «نقض حاکمیت» خود خوانده است.

روز دوشنبه یحیی رحیم‌صفوی، دستیار و مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی، هم در همایش ملی تجلیل از «پیشکسوتان جهاد مقاومت» به «دشمنان» انقلاب اسلامی هشدار داد که «اگر به میهن اسلامی تعدی کنند آن‌ها را نه تنها تا آن طرف مرزها بلکه تا آن طرف دریاها تعقیب و مجازات خواهیم کرد.»

آقای صفوی، تجربه هشت ساله جنگ میان ایران و عراق را «تضمین‌کننده ۸۰ سال امنیت ملی» ایران عنوان کرده است.

نیروهای نظامی ایران و ترکیه به طور مرتب مقرها و پایگاه‌های نظامی گروه‌های کرد مخالف خود را در کوهستان‌های کردستان عراق هدف حمله قرار می‌دهند و آنها را متهم می‌کنند که از خاک این اقلیم دست به حملاتی علیه مواضع‌ نیروهای ایرانی و ترک می‌زنند.

از سال ۱۳۹۵ به این سو، پس از آنکه احزاب کرد مسلح مخالف جمهوری اسلامی خبر از به‌کارگیری نیروهای نظامی خود در «در سطحی وسیع‌تر » و در «بیشتر نقاط» خاک کردستان ایران دادند، درگیری‌ها میان نیروهای آنها و سپاه پاسداران افزایش یافته است.

جمهوری اسلامی از گروه‌های مسلح مخالف خود در استان‌های غربی ایران از جمله احزاب مسلح کـرد، با عنوان «گروه‌های تروریستی» و یا «ضد انقلاب» نام می‌برد. این گروه‌ها هدف از درگیری مسلحانه با جمهوری اسلامی را «دفاع از حقوق کردها» توصیف می‌کنند.

منابع: تسنیم،‌ ایسنا، ایرنا و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG