لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۶

لیبرمن: در مقابله با تهدیدات ایران خود را تنها به سوریه محدود نمی‌کنیم


آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل

وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید کشورش در مقابله با «تهدید ایران»، دست خود را در حمله به هدف‌های وابسته به ایران در هر نقطه‌ای باز می‌بیند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آویگدور لیبرمن دوشنبه ۱۲ شهریور در سخنرانی در یک همایش مدیران ارشد در اسرائیل در پیوند با حملات کشورش به مواضع وابسته به جمهوری اسلامی گفت: «ما قطعاً هر آنچه را که در سوریه اتفاق می‌افتد رصد می‌کنیم و در ارتباط با تهدیدات ایران، خود را تنها به قلمرو سوریه محدود نمی‌کنیم.»

لیبرمن در پاسخ به این پرسش که آیا این امر اقدام احتمالی علیه مواضعی در عراق را نیز شامل خواهد شد، گفت: «حرف من این است که ما با هرگونه تهدید ایران مبارزه می‌کنیم و فرقی نمی‌کند در کجا باشد ... دست اسرائیل کاملاً باز است. ما این آزادی عمل را برای خود محفوظ می‌دانیم.»

اسرائیل در سال‌های گذشته بارها به هدف‌های وابسته به ایران در سوریه حمله کرده‌است. اما اشاره تلویحی یکی از ارشدترین مقام‌های اسرائیلی به احتمال حمله آن کشور به هدف‌های وابسته به ایران در خاک عراق کم‌سابقه است.

آویگدور لیبرمن در روزهای گذشته گفته بود که در پی حملات اسرائیل به هدف‌های وابسته به ایران در سوریه، فعالیت‌های موشکی ایران در سوریه محدود شده و ایران هر چند فکر ساخت موشک در سوریه و فعالیت‌های بنادر را رها نکرده اما دیگر نتوانسته‌است این هدف‌ها را عملی کند؛ امری که ایران به آن واکنش نشان نداده بود.

سخنان روز دوشنبه لیبرمن در خصوص «آزادی کامل عمل» اسرائیل در رویارویی با «تهدید ایران در هر جا»، در حالی بیان شده‌است که خبرگزاری رویترز در روزهای گذشته به نقل از «منابع آگاه» از انتقال موشک‌های بالیستیک ایران به عراق خبر داده و همزمان افزوده بود که هدف ایران، تلاش برای تولید این نوع موشک‌ها در عراق است.

رویترز مدعی اقدام ایران در انتقال ده‌ها فروند موشک از نوع «زلزال»، «فاتح ۱۱۰» و «ذوالفقار» به عراق شد.

رویترز افزوده بود که شلیک این موشک‌ها با برد میان ۲۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر، از جنوب یا غرب عراق، می‌تواند اسرائیل و عربستان را در تیررس خود داشته باشد.

گزارش رویترز با تکذیب دولت‌های تهران و بغداد روبه‌رو شد.

وزارت خارجه ایران شنبه گفت، این گزارش «با هدف آسیب زدن به مناسبات ایران و همسایگانش منتشر شده‌است».

عراق نیز یک‌شنبه تأکید کرد که از گزارش رویترز شگفت‌زده شده‌است. وزارت خارجه بغداد افزود که این خبرگزاری «مدارکی برای اثبات ادعای خود ارائه نکرده‌است».

رسانه‌های بین‌المللی حدود سه ماه پیش، از حمله اسرائیل به نقطه‌ای در مرز عراق و سوریه علیه نیروهای شیعی هم‌پیمان با ایران خبر داده و آن را دورترین حمله اسرائیل دانسته بودند.

مقام‌های عراقی در خصوص آن حمله در نقطه مرزی دیرالزور و بوکمال تأکید کرده بودند که جنگنده‌های عراقی باعث آن نبوده‌اند اما در خصوص احتمال انجام آن از سوی اسرائیل سکوت کردند.

اظهارت آشکار وزیر دفاع اسرائیل در «دست باز» این کشور در حمله به عراق علیه «هدف‌های وابسته به ایران» در حالی است که دیدبان حقوق بشر سوریه حمله بامداد یک‌شنبه ۱۱ شهریور به فرودگاه نظامی المزه در غرب دمشق را به اسرائیل نسبت داد.

فیلم‌های رشته‌انفجارهای سنگین در انبار سلاح المزه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اما حکومت سوریه این رخداد را از اتصال برق در انبار مهمات این فرودگاه بر اثر گرمای شدید هوا عنوان کرده بود.

اسرائیل در خصوص مسئولیت احتمالی حمله به فرودگاه نظامی دمشق سکوت کرده است.

XS
SM
MD
LG