لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۰

انفجار در فرودگاه نظامی در جنوب غرب دمشق


در نقشه محل فردوگاه در چهارچوب زرد نشان داده شده است
در نقشه محل فردوگاه در چهارچوب زرد نشان داده شده است

در پی شنیده‌شدن صدای چند انفجار در یکی از فرودگاه‌های نظامی ارتش سوریه در نزدیکی دمشق، رسانه‌های دولتی آن کشور گفتند دلیل آن «سانحه‌ای در یک انبار مهمات» بود؛ اما گروه‌ها و مقام‌های خارج از سوریه می‌گویند «اسرائیل به این پایگاه حمله موشکی کرده‌است».

انفجار بامداد یک‌شنبه ۱۱ شهریور، در فرودگاه نظامی «المزه»، واقع در جنوب غرب دمشق رخ داده و بنا بر گزارش‌ها صدای آن در مناطق مختلف پایتخت شنیده شده‌است.

رسانه‌های دولتی سوریه به نقل از یک مقام نظامی آن کشور گفته‌اند دلیل انفجار «تجاوز اسرائیل نبود» بلکه این واقعه ناشی از «ایراد سیستم برق در یک انبار مهمات» بود.

خبرگزاری رویترز اما به نقل از یک «مقام منطقه‌ای حامی دولت بشار اسد» گفته اسرائیل از بلندی‌های جولان به این پایگاه موشک شلیک کرده‌است.

هویت مقام طرف گفت‌وگو با رویترز فاش نشده‌است. بلندی‌های جولان، منطقه‌ای کوهستانی در سوریه است که از سال ۱۹۶۷ به این سو، اسرائیل دو سوم غرب آن را در اشغال خود دارد.

علاوه بر این، خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از رامی عبدالرحمان، رئیس سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، گفته انفجار «احتمالا ناشی از حمله یک موشک اسرائیل بود که به یک انبار مهمات خورده و انفجارهای بعدی را همراه آورده است».

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه در لندن مستقر است و از جمله مهم‌ترین نهادهای ناظر در خارج از سوریه است که خبرگزاری‌های بین‌المللی به گزارش‌های آن استناد می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه گوید فرودگاه «المزه» مقر سازمان اطلاعاتی نیروی هوایی سوریه است. رویترز پیشتر گزارش داده بود که گارد جمهوری، نیروهای ویژه و سازمان اطلاعاتی نیروی هوایی سوریه از این پایگاه استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۳ شبکه خبری بی‌بی‌سی این فرودگاه را «یک مقر راهبردی مهم» توصیف کرده بود که «نقش چشم‌گیری در فراهم کردن ادوات نظامی برای ارتش دارد».

در سال گذشته، دمشق، اسرائیل را متهم به حمله به «المزه» کرده بود.

اسرائیل پیش از این انجام حملاتی در خاک سوریه، با هدف جلوگیری از حضور و گسترش نفوذ ایران و نیروهای ایرانی در آن کشور را پذیرفته‌است. ایران و گروه‌های مورد حمایت آن، از جمله حزب‌الله لبنان، از حامیان اصلی بشار اسد در جریان جنگ دولتی سوریه هستند.

اسرائیل می‌گوید به هیچ وجه حاضر نیست نفوذ ایران در نزدیکی مرزهای خود را بپذیرد و نیروهای آن کشور باید به طوری کلی خاک سوریه را ترک کنند. ایالات متحده نیز بارها خواستار خروج کامل نیروهای ایرانی از سوریه شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هفتم شهریور ماه گفته بود، ارتش آن کشور «با قاطعیت کامل» به اقدامات خود علیه تلاش‌های جمهوری اسلامی برای استقرار نیرو و تسلیحات در سوریه ادامه خواهند داد. دو روز پس از آن آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، گفت از تحرکات ایران در سوریه «کاسته شده است».

از طرف دیگر امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، اخیرا تاکید کرده با وجود فشارها، «حضور نظامی ایران در سوریه ادامه خواهد یافت».

اسرائیل هنوز به گزارش‌ها در مورد نقش احتمالی آن کشور در انفجار بامداد یک‌شنبه در فرودگاه نظامی المزه واکنشی نشان نداده‌است.

رویترز، خبرگزاری فرانسه، بی‌بی‌سی ورلد|ت
XS
SM
MD
LG