لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

حاتمی: حضور نظامی ایران در سوریه ادامه می‌یابد


امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران روز شنبه در دمشق با بشار اسد رییس جمهور و مقامات نظامی ارشد سوریه گفتگو کرد.
امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران روز شنبه در دمشق با بشار اسد رییس جمهور و مقامات نظامی ارشد سوریه گفتگو کرد.

یک مقام ارشد ایرانی روز سه شنبه گفت، با وجود فشارهای آمریکا برای خروج از سوریه حضور نظامی ایران در آن کشور ادامه خواهد یافت. او در عین حال جزییات بیشتری از یک قرارداد نظامی بین تهران و دمشق را که در روزهای اخیر امضا شده، اعلام کرد.

به گزارش رویترز، امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران روز شنبه در دمشق با بشار اسد رییس جمهور و مقامات نظامی ارشد سوریه گفتگو کرد. او در دیدار با همتای سوری خود یک قرارداد همکاریهای نظامی بین دو کشور را امضا کرد که جزییات آن اعلام نشد.

خبرگزاری دولتی ایرانا از قول ابوالقاسم علینژاد وابسته نظامی ایران در سوریه نوشت:«ادامه حضور مستشاران (نظامی) ایران در سوریه بخشی از این قرارداد همکاریهای نظامی بین دو کشور است.»

او افزود این قرارداد جدید در عین حال بر اهمیت تمامیت ارضی و استقلال سوریه تاکید دارد و از روز امضای آن به اجرا درآمده است.

اقای علینژاد افزود:«ایران به سوریه در زمینه مین روبی در نقاط مختلف کشور کمک خواهد کرد. ایران به سوریه کمک خواهد کرد تا کارخانه‌های نظامی را که در طول جنگ آسیب دیده اند، بازسازی کند.»

سپاه پاسداران ایران در طول جنگ داخلی هفت ساله سوریه با ارسال اسلحه و نفرات از رژیم بشار اسد حمایت کرده است.

خبرگزاری رویترز می افزاید جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا هفته گذشته یک بار دیگر درخواست واشنگتن برای خروج کامل نیروهای ایرانی از خاک سوریه را تکرار کرد.

علاوه بر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران یکی از دلایل از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه آن کشور دخالت نظامی ایران در سوریه، عراق و یمن است.

اسرائیل دولت ایران را متهم کرده که به دنبال حضور نظامی دائمی در خاک سوریه است. در مقابل دولت ایران بارها تاکید کرده که حضور نظامی آن کشور در سوریه به درخواست حکومت بشار اسد بوده و در آینده نزدیک قصد ندارد از سوریه خارج شود.

از سال ۲۰۱۲ تاکنون بیش از هزار نفر از نیروهای ایرانی از جمله چندین فرمانده ارشد سپاه پاسداران در سوریه کشته شده اند.

سپاه پاسداران ابتدا حضور نیروهای خود در سوریه را پنهان می کرد. ولی در سالهای اخیر و همزمان با افزایش تلفات نیروهای ایرانی به طور علنی در مورد حضور نظامی در سوریه اظهار نظر کرده و آنرا یک نبرد حیاتی با پیکارجویان گروه «خلافت اسلامی» توصیف می کنند.

XS
SM
MD
LG