لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۵

بولتون: پوتین گفته منافع مسکو و تهران در سوریه دقیقا یکسان نیست


جان بولتون
جان بولتون

مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری رویترز گفته پوتین به آمریکا گفته منافع کشورش و ایران در سوریه، منافع دقیقا یکسانی نیست. جان بولتون در این مصاحبه بار دیگر موضع واشینگتن را تکرار کرده که ایران باید از سوریه خارج شود.

جان بولتون ۳۰ مرداد به رویترز گفته پوتین که با همتای آمریکایی خود در هلسینکی دیدار کرده، به ایالات متحده گفته مسکو نمی‌تواند جمهوری اسلامی را مجبور به ترک سوریه بکند.

مشاور ترامپ افزوده «اما او در عین حال به ما گفت که منافع او و منافع ایران دقیقا یکسان نیست. بنابراین روشن است که ما با او درباره نقشی که می‌توانند بازی کنند، صحبت خواهیم کرد».

آقای بولتون سپس توضیح داده است که «می‌خواهیم بدانیم، ما و دیگران برای حل بحران سوریه به چه توافق‌هایی می‌توانیم برسیم. اما یک پیش‌نیاز برای آن، خروج تمام نیروهای ایرانی و بازگشت آن‌ها به ایران است».

تهران پیش از این و در پی اظهارات مشابه از سوی مقام‌های ارشد دولت آمریکا، گفته بود به درخواست دولت مرکزی سوریه وارد کارزار نظامی آن کشور شده و به درخواست دمشق نیز در آن‌جا خواهد ماند یا موضع دیگری در پیش خواهد گرفت. ایران در کنار روسیه مهم‌ترین حامیان بشار اسد به‌شمار می‌روند.

جان بولتون به رویترز می‌گوید از منظر او روسیه در کارزار سوریه «گیر کرده» و «من فکر نمی‌کنم که آن‌ها مایل باشند در آن‌جا گیر بیافتند».

این مقام ارشد دولت ایالات متحده گفته به باور او «اقدامات عصبی دیپلماتیک» روسیه در اروپا نشان می‌دهد که آن‌ها «می‌خواهند کس دیگری را پیدا کنند، مثلا، برای این‌که هزینه بازسازی سوریه را بر دوش بگیرد؛ چیزی‌که آن‌ها ممکن است موفق به انجام آن بشوند یا نشوند».

در این مصاحبه اشاره مستقیمی به اقدامات دیپلماتیک روسیه در اروپا نشده است. اما به نظر می‌رسد موضوع به گفت‌وگوهای مقام‌های مسکو و چند کشور اروپایی پیرامون جنگ داخلی سوریه مربوط شود.

آن‌طور که شماری از دیپلمات‌ها و مقام‌های سیاسی گفته‌اند روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه قرار است در اوایل ماه سپتامبر، ماه میلادی آینده، مذاکراتی در مورد سوریه داشته باشند. آنکارا اخیرا بدون ارائه جزئیات خاصی گفته این مذاکرات در مورد بحران سوریه و مسائل منطقه‌ای دیگر انجام می‌شود.

جان بولتون در بخشی از مصاحبه خود با رویترز در مورد اولویت‌ها و منافع کشورش در سوریه، از پایان دادن به خلیفه منطقه‌ای داعش، مقابله با ادامه تهدیدهای این گروه و نگرانی در مورد حضور شبه‌نظامیان و گروه‌های نظامی ایران، سخن گفته‌است.

وزارت دفاع ایالات متحده بارها تاکید کرده‌ ائتلافی که آمریکا رهبری می‌کند، برای مقابله با گروه موسوم به حکومت اسلامی در سوریه و عراق دست به اقدامات و عملیات نظامی می‌زند.

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین ۲۵ تیر ماه در هلسینکی دیدار و گفت‌وگو کردند. آقای ترامپ در جریان نشست خبری آن دیدار اظهار کرد آنها درباره موضوعات متعددی از جمله دخالت احتمالی روسیه در انتخابات آمریکا، بحران سوریه، غیراتمی شدن کره شمالی و ایران، گفت‌وگو کرده‌اند.

بولتون اخیرا به اسرائیل سفر کرده و در کنار نخست‌وزیر آن کشور گفته برنامه هسته‌ای و موشکی ایران چالش بزرگ آمریکا و اسرائیل است. تهران می‌گوید برنامه موشکی‌اش که آمریکا و اروپا منتقد آن هستند، «بازدارنده» و «دفاعی» است. جمهوری اسلامی موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های ارشد آن کشور در موارد مختلف از «نابودی» آن سخن گفته‌اند.

در اردیبهشت ماه گذشته، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، درباره خطر درگیری مستقیم میان اسرائیل و ایران در سوریه، به‌خاطر تلاش تهران برای تقویت جای پای نظامی خود در سوریه، هشدار داده بود.

روسیه و ایران هنوز به گفته‌های تازه جان بولتون واکنشی نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG