لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۲

روحانی افزایش قدرت نظامی ایران را به معنای «صلح طلبی» تهران دانست


حسن روحانی دلیل حمله نکردن آمریکا به ایران را «هزینه‌های زیاد» برای این کشور ارزیابی کرده است.
حسن روحانی دلیل حمله نکردن آمریکا به ایران را «هزینه‌های زیاد» برای این کشور ارزیابی کرده است.

حسن روحانی با تاکید بر اینکه افزایش قدرت نظامی ایران به معنای «صلح طلبی» است، دلیل حمله نکردن آمریکا به ایران را «هزینه‌های زیاد» این اقدام برای این کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد، در جمع فرماندهان نیروهای نظامی ایران گفت که «آمادگی نداشتن برای دفاع به معنای به استقبال جنگ رفتن است و اگر قدرت نظامی ایران بازدارنده نباشد، معنایش این است که به دیگران اجازه دادیم که به کشور حمله کنند».

وی تاکید کرد:« آمادگی ما، آمادگی برای جنگ نیست، بلکه آمادگی برای ایجاد و حفظ صلح پایدار است، افزایش قدرت دفاعی یعنی صلح‌طلبی».

سخنان آقای روحانی در حالی بیان شده است که خود او پیش از این، از برخی از اقدامات سپاه پاسداران از جمله آزمایش‌های موشکی این نهاد انتقاد و در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته این نهاد را متهم کرده بود که با نشان دادن انبارهای موشک‌ها و نوشتن شعار روی موشک‌ها، قصد برهم زدن توافق اتمی وین را داشت.

آقای روحانی درباره دلیل حمله نکردن آمریکا به ایران نیز گفت که مقامات این کشور می دانند،«نتایج این اقدام چه خواهد بود و چه هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت».

وی همچنین مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر واگذاری اجازه حمله به ایران به کنگره آن کشور را «نشان از توانمندی و قدرت ایران» دانست که به گفته او، «به آنها فهمانده است که اگر کسی بخواهد به ایران تجاوز کند، باید هزینه سنگینی را بپردازد».

مجلس نمایندگان آمریکا روز سوم خرداد سال جاری با الحاق متممی به لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ این کشور اعلام کرد که دولت آمریکا بدون مجوز کنگره نمی تواند علیه ایران دست به اقدام نظامی بزند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، همان روز در پاسخ به نمایندگان مجلس سنای این کشور گفته بود که فشار دولت دونالد ترامپ برای تغییر رژیم در ایران نیست.

به رغم تشدید جنگ لفظی بین مقام‌های ایران و آمریکا، شماری از مقامات جمهوری اسلامی احتمال درگیری نظامی را رد کرده‌اند.

در این ارتباط، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی مجلس، روز پنجم مرداد گفته بود که با وجود تند شدن درگیری لفظی بین ایران و آمریکا، دو کشور «هیچ تمایلی برای جنگ با یکدیگر ندارند».

به گفته این نماینده مجلس، به دلیل «بسته بودن راه دیپلماسی»، دو طرف از طریق سخنرانی‌ها با یکدیگر سخن می‌گویند «که در این نوع گفت‌وگوها تنها چیزی که وجود ندارد، ملاحظات دیپلماتیک است».

در همان روز محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، با تأکید بر اینکه تهدید نظامی آمریکا «‌خیلی جدی نیست» گفته بود «ضعف‌ها و تهدیدات داخلی جدی‌تر است».

در ماه‌های اخیر، تهدید مقامات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر بستن تنگه‌های منطقه و مانور دریایی سپاه پاسداران، واکنش اسرائیل و آمریکا را به دنبال داشته است.

آمریکا و متحدانش در منطقه بارها از سیاست‌های ایران در منطقه به ویژه در حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه و حوثی‌های یمن انتقاد کرده و تهران را به تامین مالی و تسلیحاتی سازمان‌های تروریستی متهم کرده‌اند. ایران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

رونمایی از یک هواپیما

روز سه‌شنبه و با حضور حسن روحانی از یک هواپیمای جنگی به نام «کوثر» رونمایی شد.

به گفته خبرگزاری‌های ایران، این هواپیما «نخستین هواپیمای بومی جنگنده پیشرفته مجهز به سامانه‌های اویونیک و کنترل آتش پیشرفته بومی نسل ۴» است.

این دومین بار در چند سال اخیر است که ایران از یک «جنگنده» رونمایی می‌کند.

در سال ۹۱ نیز محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور، و احمد وحيدی، وزير دفاع وقت ايران، از هواپيمایی به‌نام «قاهر ۳۱۳» يا «اف-۳۱۳ »رونمايی کرده بودند، اما کارشناسان گفته بودند آن‌چه رونمایی شده، «ماکت» بود و در مورد توانایی‌های آن نیز ابراز تردید کردند.

وب‌سایت ریاست جمهوری ایران، خبرگزاری فارس و منابع خبری/ ا.م/ ر.ب
XS
SM
MD
LG