لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۸

مجلس نمایندگان آمریکا: اقدام نظامی علیه ایران نیازمند مجوز کنگره است


مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه سوم خرداد با الحاق متممی به لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ اعلام کرده است که دولت آمریکا بدون مجوز کنگره نمی تواند علیه ایران دست به اقدام نظامی بزند.

این متمم که به اتفاق آرا تصویب شد، به وسیله پنج نماینده دمکرات و یک نماینده جمهوریخواه در صحن مجلس نمایندگان آمریکا مطرح شده بود.

کیت الیسون،نماینده دمکرات از منطقه پنج ایالت مینه سوتا گفته است، این متمم پیام روشنی را می فرستد که مردم آمریکا و اعضای مجلس نمایندگان تمایلی به جنگ با ایران ندارند و اقدام کنگره امروز تاکید بر این است که مجوز استفاده از نیروی نظامی در اختیار این نهاد است.

این متمم در حالی تصویب شده است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به نمایندگان مجلس سنای آمریکا در همین روز گفت، فشار دولت ترامپ برای تغییر رژیم در ایران نیست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد آمریکا از توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی، برجام خارج می‌شود.

دونالد ترامپ گفته بود، برجام «نه آرامش آورد، نه صلح» و جمهوری اسلامی پس از برجام نیز به گسترش برنامه موشک‌های بالستیک و همچنین «حمایتش از تروریسم» ادامه داد.

در همین حال، مایک پمپئو طی روزهای اخیر برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران ۱۲ خواسته تعیین کرد. آقای پومپئو گفته بود، آمریکا «شدیدترین تحریم های تاریخ را علیه ایران وضع خواهد کرد و اگر حکومت ایران رفتار خود را عوض نکند فشار تحریم‌ها افزایش خواهد یافت».

وزیر امور خارجه آمریکا می گوید، ایران می بایست رفتار خود را تغییر دهد.

آقای پمپئو در خصوص ۱۲ خواسته خود گفته بود: خیلی ساده از آنها خواستیم مانند همه کشورهای نرمال و عادی و غیرجنگ‌طلب رفتار کنند.

به رغم تاکید وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص این که ایالات متحده به دنبال تغییر حکومت در ایران نیست، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها دولت آمریکا را به تلاش برای «براندازی نظام» متهم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG