لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

پومپئو: فشار دولت آمریکا برای تغییر رژیم ایران نیست


گفته‌های آقای پومپئو در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ایراد می‌شد
گفته‌های آقای پومپئو در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ایراد می‌شد

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید فشار دولت ترامپ برای تغییر رژیم در ایران نیست بلکه در راستای این «اجماع جهانی»ست که چگونه می‌توان تهران را واداشت که «همچون کشوری عادی رفتار کند».

آقای پومپئو که روز پنج‌شنبه سوم خرداد به پرسش‌های نمایندگان سنای آمریکا در کمیته روابط خارجی پاسخ می‌داد، از کشورهای اروپایی انتقاد کرد که برای مقابله با برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران «هیچ کاری نکرده‌اند».

وزیر خارجه آمریکا همچنین تأکید کرد که دولت ترامپ مصمم است در مقابله با ایران «که دارایی‌اش را صرف امور سوء می‌کند» تحریم‌هایی شدید علیه تهران وضع کند و «مقدمات این کار کاملا فراهم شده است».

آقای پومپئو در پاسخ به این پرسش که آیا دولت آمریکا در صدد «تغییر رژیم در ایران است» پاسخ منفی داد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها دولت آمریکا را به تلاش برای «براندازی نظام» متهم کرده‌اند. در تازه‌ترین مورد روز چهارشنبه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با تکرار این ادعا گفت: «تعبیر براندازی در صحبت‌های مقامات آمریکایی جدید نیست» و آنها از آغاز حکومت اسلامی در ایران «آن را به کار می‌بردند».

دونالد ترامپ هجدهم اردیبهشت با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی پس از برجام نیز به گسترش برنامه موشک‌های بالستیک و همچنین «حمایتش از تروریسم» در منطقه ادامه داد، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در جلسه روز پنج‌شنبه‌اش در کمیته سنا از کشورهای اروپایی نیز انتقاد کرد که برای مقابله با برنامه‌های موشک‌های بالستیک ایران «هیچ کاری نکرده‌اند».

آقای پومپئو در این جلسه گفت در طول سه سال گذشته «اروپایی‌ها به ما می‌گفتند در حال آماده شدن برای مقابله با موشک‌ها هستند، اما هیچ کاری نکردند».

وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به اینکه «اروپا درباره موافقتش با برنامه‌های مقابله با تروریسم حرف‌هایی می‌زند» گفت: دولت‌های اروپایی در حمایت از ایالات متحده در «نامیدن ایران به عنوان بزرگ‌ترین حامی تروریسم هیچ کاری نکردند».

ایران اتهام «حمایت از تروریسم» را رد می‌کند و رهبر جمهوری اسلامی نیز گفته است اروپا «باید تضمین دهد» در مذاکرات مربوط به ادامه برجام درباره دو موضوع برنامه‌های موشکی و اقدامات ایران در منطقه حرفی نزند.

دونالد ترامپ پیش از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، این توافق را «بدترین توافق تاریخ» خوانده و از جمله به سه نقیصه برجسته‌تر در آن اشاره کرده بود: «بند غروب»، برنامه‌های بالستیکی ایران و اقدامات «بی‌ثبات کننده» جمهوری اسلامی در کشورهای منطقه.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع دیپلماتیک اروپا و آمریکا گزارش داده است که سه کشور اروپایی در مذاکرات ماه قبل خود با دولت ترامپ به پیشرفت‌هایی دست یافته بودند اما اندکی بعد «دونالد ترامپ اعلام کرد که از توافق خارج می‌شود».

مایک پومپئو در جلسه روز پنج‌شنبه چنین موضوعی را رد کرد و گفت: «ما هرگز نمی‌توانستیم به آنجا برسیم».

وزیر خارجه آمریکا یک روز پیش‌تر، روز چهارشنبه، در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفته بود که واشینگتن در هفته‌های آتی برای بررسی «گام‌های بعدی برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران»، گفت‌وگوهایی با متحدانش، از جمله کشورهای اروپایی، خواهد داشت.

با اینکه سه کشور اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان ضمن ابراز نگرانی از فعالیت‌های موشکی و اقدامات ایران در منطقه، بر حفظ برجام تأکید کرده‌اند شماری از شرکت‌های بزرگ اروپایی می‌گویند از بیم تحریم‌های آمریکا علیه تهران حاضر به ادامه همکاری‌های اقتصادی خود با ایران نیستند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ ج/س.ن
XS
SM
MD
LG