لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

هشدار مسکو به واشینگتن در پی هشدار آمریکا در مورد حملات شیمیایی توسط اسد


آناتولی آنتونوف
آناتولی آنتونوف

سفارت روسیه در واشینگتن می‌گوید مسکو به مقام‌های ارشد آمریکا در مورد دست زدن به اقدام نظامی «غیرقانونی و بدون مدرک» در سوریه، هشدار داده‌است.

این اظهارات پس از آن بیان شده که ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا به دولت سوریه هشدار دادند، چنانچه در حملات برای کنترل ادلب از جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده کند، با واکنش آن‌ها روبه‌رو خواهد شد.

سفارت روسیه در بیانیه‌ای که هفتم شهریور ماه در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده، گفته است «ما در مورد انجام احتمالی هر اقدام خشونت‌بار، بدون مدرک و غیرقانونی، در سوریه، هشدار داده‌ایم. افزایش تنش‌ها در سوریه هم‌جهت با منافع ملی هیچ کشوری نیست».

بنا بر این اطلاعیه، هشدار روسیه، چند روز پیش و در جریان دیدار آناتولی آنتونوف، سفیر آن کشور، و دیوید سترفیلد، دستیار وزیر خارجه ایالات متحده در امور شرق نزدیک (غرب آسیا) و جیم جفری، نماینده ویژه واشینگتن در امور سوریه، بیان شده‌است.

سفیر روسیه در این دیدار خواستار «ارائه فوری مدارک» در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی شده‌است: «ما در مورد پیام‌هایی که طرف آمریکایی ارسال می‌کند و ظاهرا حاکی از آماده‌سازی حملات تازه‌ای به بهانه «استفاده از سلاح‌های شیمیایی» توسط [دولت] سوریه است، جدی‌ترین نگرانی خود را ابراز کرده‌ایم».

روسیه و ایران، مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند.

در سال گذشته میلادی، پس از اتهام‌های غرب علیه دولت مرکزی سوریه مبنی بر انجام حملات شیمیایی در مناطق تحت کنترل شورشیان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دو بار دستور به حملات هوایی به مراکزی در سوریه داد.

در واپسین روز مرداد، آمریکا در کنار دو متحد اروپایی خود، فرانسه و بریتانیا، گفته بود چنانچه دولت اسد در حملات برای کنترل ادلب از جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده کند، «قطعا» با واکنش این سه کشور روبه‌رو خواهد شد.

اکثر مناطق استان ادلب در کنترل شورشیان سوری‌ست و به نظر می‌رسد نیروهای دولتی در حال آماده‌شدن برای تصرف کامل این منطقه هستند.

اما هشدارها و ابراز نگرانی‌ در مورد وضعیت سوریه محدود به این سه کشور نمانده است. روز دوشنبه پنجم شهریور ماه، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در جریان یک تماس تلفنی با ترامپ، در مورد وضعیت انسانی در منطقه ادلب ابراز نگرانی کرد.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا نیز با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه تماس گرفته و در مورد تصمیم حکومت سوریه برای انجام عملیات نظامی در منطقه ادلب و استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی ابراز نگرانی کرده بود.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، نیز گفته «استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی به هر شکلی، کاملا غیرقابل قبول است».

روسیه و سوریه استفاده دولت مرکزی از سلاح‌های شیمیایی را رد کرده‌ و می‌گویند مخالفان اسد دست به «جعل» و «سندسازی» در مورد این حملات می‌زنند. این در حالی‌ست که یک گروه تحقیقاتی ملل متحد، دولت سوریه و گروه موسوم به «حکومت اسلامی» را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم کرده‌است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، در فروردین ماه گفته بود بر پایه برآورد ایالات متحده، در طول جنگ هفت ساله سوریه، ارتش بشار اسد دست کم ۵۰ بار از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

هشدارهای اخیر علیه حملات شیمیایی و یا حمله به دولت اسد در حالی بیان می‌شود، که در هفته رو به پایان گزارش‌های تازه‌ای از افزایش حضور نظامی روسیه در آب‌های مدیترانه منتشر شد. بنا بر این گزارش‌ها روسیه چند کشتی جنگی دیگر به دریای مدیترانه اعزام کرده به طوری که رسانه‌های آن کشور می‌گویند این «بزرگ‌ترین» حضور نیروی دریایی روسیه، از زمان ورود آن کشور به جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۵ است.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG