لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

وزیر دفاع آمریکا: به ایران هشدار داده‌ایم


متیس: ایران اگرچه از رفتارهای تهاجمی خود کاسته و کمتر میل به تقابل دارد، اما هنوز بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است.
متیس: ایران اگرچه از رفتارهای تهاجمی خود کاسته و کمتر میل به تقابل دارد، اما هنوز بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه ششم شهریور گفت، به ایران هشدار داده شده است که باید پاسخگوی رفتار و «شرارت‌های خود» در منطقه باشد.

جیم متیس که در نشستی خبری با ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در پنتاگون حاضر شده بود، عنوان کرد: «به ایران درباره شرارت‌هایی که همچنان در منطقه انجام می‌دهد هشدار داده شده است، درباره قتل‌هایی که مرتکب شده‌اند، کاری که همراه با اسد در سوریه انجام می‌دهند، تهدیدشان به بستن تنگه هرمز و حمایت‌شان از حوثی‌ها با موشک‌هایی که به عربستان سعودی شلیک می‌شود».

وزیر دفاع ایالات متحده تاکید کرد که واشینگتن این رفتار را تحمل نمی‌کند و ایران باید پاسخگوی همه این اقدامات باشد.

به گفته وی، ایران اگرچه اخیرا از رفتارهای تهاجمی خود کاسته و کمتر میل به تقابل دارد، اما هنوز بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

آمریکا بر خروج کامل نیروهای ایرانی از سوریه تاکید دارد. واشینگتن همچنین شروط دیگری برای دستیابی به توافق دوباره با ایران بر سر برنامه اتمی‌اش تعیین کرده که از جمله آنها توقف حمایت تهران از شورشیان حوثی در یمن و حزب‌الله لبنان است.

مقامات جمهوری اسلامی به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و تلاش واشینگتن برای تحریم نفت ایران تهدید کرده‌اند که تنگه هرمز را خواهند بست، منطقه‌ای که مهم‌ترین آبراه نفتی جهان محسوب می‌شود.

واشینگتن اما می‌گوید که تنگه هرمز بخشی از یک آبراه بین‌المللی محسوب می‌شود و در کنترل ایران نیست و آمریکا حتما آزادی رفت‌وآمد از این تنگه را حفظ می‌کند.

وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از این نشست خبری به حمایت کشورش از عربستان و متحدان آن در جنگ یمن پرداخت و گفت که این حمایت نامشروط نیست.

وی افزایش تلفات غیرنظامیان در یمن اشاره کرد و در این باره به عربستان هشدار داد و عنوان کرد که هدف واشینگتن کوچک‌ کردن ابعاد این تراژدی است.

به دنبال حمله هوایی نیروهای ائتلاف نظامی به رهبری عربستان به اتوبوس مدرسه‌ای در یمن که به کشته شدن ده‌ها کودک منجر شد، کنگره آمریکا از دولت دونالد ترامپ درباره کمک‌های واشینگتن به ائتلاف توضیح خواسته است.

یکی دیگر از محورهای اظهارات روز سه‌شنبه جیم متیس رزمایش مشترک آمریکا با کره جنوبی بود که وی گفت این رزمایش‌ها متوقف نخواهد شد.

به گفته وی، ایالات متحده برای نشان دادن «حسن نیت» خود در مذاکره با کره شمالی اوایل تابستان امسال انجام برخی رزمایش‌های بزرگ را متوقف کرد، اما این به معنای آن نیست که رزمایش‌های بعدی را نیز متوقف خواهد کرد.

واشینگتن و پیونگ‌یانگ در میانه مذاکراتی پیرامون غیراتمی کردن شبه جزیره کره هستند. ترامپ به تازگی مانع از سفر وزیر خارجه آمریکا به پیونگ‌‌یانگ شد و گفته که در اجرای فرایند غیراتمی شدن کره شمالی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای حاصل نشده است.

منبع: خبرگزاری‌های رویترز و اسپوتنیک، رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG