لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

حوثی‌های یمن از کشته شدن ۲۲ کودک در حملات هوایی خبر دادند


عکس آرشیوی و مربوط به حمله هوایی ۱۸ مردادماه است.
عکس آرشیوی و مربوط به حمله هوایی ۱۸ مردادماه است.

حوثی‌های یمن می‌گویند حملات هوایی نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به منطقه‌ای در غرب یمن منجر به مرگ تعدادی زن و کودک شده است. در مقابل امارات نیز از حملات حوثی‌ها در این منطقه خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز٬ شبکه تلویزیونی «المسیره»٬ وابسته به حوثی‌ها٬ اعلام کرده که در اثر حملات هوایی روز پنجشنبه٬ ۱ شهریور٬ به منطقه الدریهمی٬ ۲۲ کودک و چهار زن کشته شده‌اند.

در عین حال خبرگزاری «وام»٬ وابسته به دولت امارات که از کشورهای عضو ائتلاف تحت رهبری عربستان است٬ خبر داده که حوثی‌ها به سمت منطقه الدریهمی موشک بالیستیک شلیک کرده‌اند که در اثر این حمله یک کودک کشته و ده‌ها شهروند زخمی شده‌اند.

حوثی‌ها در حالی خبر از مرگ ۲۲ کودک داده‌اند که روز ۱۸ مرداد نیز به دنبال حمله هوایی نیروهای ائتلاف به استان صعده واقع در شمال غرب یمن و اصابت یکی از موشک‌های این حمله به یک اتوبوس مدرسه٬ دستکم ۴۰ کودک کشته شدند.

عربستان سعودی که گفته بود این حمله در پاسخ به موشک‌پرانی‌های حوثی‌ها انجام شده٬ ابتدا این حمله را «مشروع» خواند، اما بعد اعلام کرد که «آسیب‌های جانبی» آن را بررسی خواهد کرد.

در پی حمله ۱۸ مرداد سازمان ملل متحد این اقدام را محکوم کرد و خواستار تحقیق «مستقل و فوری» در این زمینه شد. شورای امنیت این سازمان نیز یک روز پس از این حمله در این خصوص تشکیل جلسه داد.

در عین حال وزارت خارجه آمریکا نیز آن زمان از ائتلاف نظامی به رهبری عربستان خواست تا درباره این حمله تحقیق کامل و شفاف انجام دهد وروزنامه واشینگتن‌پست ۲۲ مرداد ماه، گزارش داد که جیم متیس، وزیر دفاع «یک ژنرال سه ستاره را برای بررسی آن‌چه رخ داده به ریاض فرستاده است».

همچنین پس از این حمله دموکرات‌های آمریکا طی سه نامه به وزارت دفاع این کشور، خواستار پاسخگویی درباره نقش آمریکا در جنگ داخلی یمن شدند.

عربستان سعودی و امارات به همراه دیگری همراهان سنی مذهبشان بیش از سه سال است که در غرب یمن با حوثی‌های شیعه که تحت حمایت جمهوری اسلامی هستند٬ درگیرند.

عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن سال ۲۰۱۴ پس از شورش حوثی‌ها٬ از صنعا خارج شد که به دنبال آن ائتلاف عربی به رهبری عربستان، برای بازگرداندن قدرت به آقای هادی شکل گرفت.

در حال حاضر شبه نظامیان حوثی‌ها کنترل بخش اعظم شمال یمن و همچنین صنعا٬ پایتخت این کشور را در دست دارند.

با این حال دولت آقای هادی همچنان در سازمان ملل متحد صاحب کرسی نمایندگی کشور یمن است.

با استفاده از خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG