لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۴

حسن نصرالله می‌گوید تحریم‌ها علیه ایران کارساز نیستند


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.

رهبر حزب‌الله لبنان می‌گوید، تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران تاثیر چندانی نخواهد داشت و باعث تغییر حکومت در ایران نخواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس٬ حسن نصرالله روز سه‌شنبه٬ ۲۳ مردادماه٬ گفت دولت دونالد ترامپ٬ رئیس جمهور آمریکا٬ به اشتباه فکر می‌کند که تحریم‌ها علیه جمهوری‌ اسلامی منجر به ایجاد اغتشاش و ناآرامی در ایران خواهد شد.

آقای نصرالله که در مراسم دوازدهمین سالگرد پایان جنگ ۳۴ روزه میان اسرائیل و لبنان سخن می‌گفت٬ افزود: «ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ تا کنون با تحریم روبرو بوده است. او (دونالد ترامپ) این تحریم‌ها را شدت بخشیده٬ اما تحریم‌ها از سال ۱۳۵۷ وجود داشتند و ایران پابرجا ماند و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن خواهد گرفت.»

ایالات متحده ۱۸ اردیبهشت از توافق هسته‌ای٬ برجام٬ خارج شد و دولت آمریکا هفته گذشته تحریم‌ها علیه ایران را بار دیگر اجرایی کرد.

واشینگتن می‌گوید هدف از این تحریم‌ها فشار آوردن بر ایران برای پایان دادن به حمایتش از تروریسم ٬ فعالیت‌های نظامی‌‌اش در خاورمیانه و همچنین برنامه‌های مربوط به موشک‌های بالیستیک است.

حسن نصرالله روز سه‌شنبه در حضور هزاران تن در جنوب بیروت گفت: «بگذارید به شما بگویم که اطلاعات دقیقی دارم که آن‌ها (دولت آمریکا) در ذهنشان در مورد ناآرامی در ایران و سقوط رژیم رویا‌پردازی می‌کنند و در این راستا برنامه‌ریزی می‌کنند. این یک توهم است. این یک خیال است و هیچ ربطی به واقعیت ندارد.»

حزب‌الله لبنان از زمان تاسیس در اوایل دهه ۸۰ میلادی تا کنون از حمایت مالی و نظامی جمهوری اسلامی برخوردار است.

یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران اخیرا گفته بود که گروه‌هایی چون حزب الله لبنان «عقبه» جمهوری اسلامی در منطقه هستند. نیروهای حزب‌الله در جنگ داخلی سوریه به نفع بشار اسد حضور دارند و در یمن نیز به حمایت از حوثی‌ها می‌پردازند.

این در حالی است که ایالات متحده از ایران خواسته است تا حمایت‌هایش از گروه‌هایی که واشینگتن آن‌ها را تروریستی می‌داند٬ متوقف کند.

در این خصوص مایک پومپئو٬ وزیر خارجه آمریکا ۳۱ اردیبهشت‌ماه برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران ۱۲ شرط تعیین کرد که یکی از آن‌ها این بود که ایران باید به حمایت از گروه‌های تروریستی در خاورمیانه از جمله حزب‌الله لبنان، حماس و گروه جهاد اسلامی فلسطینی پایان دهد.

آقای پومپئو هشتم مردادماه نیز از خواست رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با رهبران ایران حمایت کرد و گفت اگر ایران به ایجاد تغییرات اساسی در رفتار خود تعهد نشان دهد و از جمله «رفتار مخرب خود» را در منطقه کاهش دهد٬ دونالد ترامپ حاضر است با آن‌ها گفت‌و‌گو کند.

با استفاده از اسوشیتد پرس و رادیو فردا/ د.آ
XS
SM
MD
LG