لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

خاکسپاری کودکان قربانی در حمله هوایی در یمن؛ تاکید عربستان بر «مشروعیت» عملیات


هزاران نفر در این مراسم شرکت کردند
هزاران نفر در این مراسم شرکت کردند

مراسم خاکسپاری کودکان کشته‌شده در جریان حمله هوایی ائتلاف به رهبری عربستان به اتوبوسی در یمن، در صعده، منطقه تحت کنترل شبه‌نظامیان حوثی برگزار شده‌است. همزمان عربستان سعودی تاکید کرده‌است که عملیات انجام‌شده «یک عملیات مشروع نظامی» بود.

بنا به گزارش خبرگزاری‌ها از جمله‌ رویترز و خبرگزاری فرانسه، هزاران نفر در مراسم خاکسپاری کودکان شرکت کرده و شعارهایی نیز علیه عربستان سعودی و ایالات متحده داده‌اند.

حمله هوایی، روز ۱۸ مرداد در بازار دهیان در شمال استان صعده انجام شده بود. ائتلاف به رهبری عربستان نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن تائید این حمله گفته بود هدف از آن «سکوهای پرتاب موشک» بوده است.

رویترز می‌گوید دست‌کم ۴۰ کودک در این حمله کشته شده‌اند. خبرگزاری فرانسه می‌گوید حدود ۵۰ خودرو تابوت‌هایی را به میدانی در صعده حمل کرده‌اند و دست‌کم ۲۹ کودک کشته شده‌اند.

همزمان روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داده‌است که یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده از مقام‌های سعودی خواسته است تحقیقات کاملی در مورد این حمله انجام دهند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز پنجشنبه با محکوم کردن این حمله خواستار تحقیقات مستقل درباره این حمله شده بود. دبیرکل سازمان ملل باردیگر از طرف های درگیر در یمن خواسته بود از عملیات نظامی در مناطق غیرنظامی خودداری کنند. یک روز بعد از آن نیز شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ای تشکیل داد.

از سوی دیگر عربستان سعودی می‌گوید عملیات انجام‌شده در صعده «مشروع» بود. ائتلاف به رهبری ریاض روز جمعه گفته بود در مورد این حمله تحقیق خواهد کرد، اما روز شنبه خبرگزاری دولتی عربستان گفت نمایندگی آن کشور در سازمان ملل، در پیامی به گوترش، تاکید کرده این حمله «مشروع» بود و هدف از آن نیز رهبران حوثی بود که «مسئول سربازگیری و آموزش [نظامی] به کودکان هستند».

وزیر خارجه امارات متحده عربی، دیگر عضو ائتلاف، به خبرنگاران گفته است «متاسفانه جنگ یک عملیات پاکیزه نیست… ولی من می‌گویم که همه طرف‌ها باید سهم خود را در آن‌چه امروز انجام می‌دهند، بپذیرند».

روزنامه واشینگتن‌پست ۲۲ مرداد ماه، به نقل از وزارت دفاع آمریکا، گزارش داده که پنتاگون خواستار انجام تحقیقات کاملی در این زمینه شده‌است. به گفته این روزنامه، جیم متیس، وزیر دفاع «یک ژنرال سه ستاره را برای بررسی آن‌چه رخ داده به ریاض فرستاده است». بنا بر این گزارش مذاکراتی در همین زمینه در روز یک‌شنبه در پایتخت عربستان انجام شده است و این موضوع نشان‌دهنده «نگرانی ایالات متحده در مورد عملیات هوایی» متحدان آن کشور علیه شبه‌نظامیان حوثی‌ست.

حوثی‌ها از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخودار هستند. ائتلاف به رهبری عربستان، سه سال پیش برای بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن که پس از شورش حوثی‌ها از صنعا خارج شد، شکل گرفته‌است. دولت آقای هادی همچنان در سازمان ملل متحد صاحب کرسی نمایندگی کشور یمن است.

با استفاده از رویترز، خبرگزاری فرانسه، واشینگتن‌پست، رادیو فردا|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG