لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

سازمان ملل خواستار تحقیقات مستقل درباره حمله به هوایی به بازاری در یمن شد


صلیب سرخ جهانی می‌گوید، دست کم ۳۰ کودک در حمله روز پنجشنبه مجروح شدند.
صلیب سرخ جهانی می‌گوید، دست کم ۳۰ کودک در حمله روز پنجشنبه مجروح شدند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ضمن محکوم کردن حمله ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یک بازار در یمن که ده‌ها کشته برجای گذاشت، خواستار تحقیقات مستقل درباره این حمله شده است.

به گزارش رویترز فرهان حق، سخنگوی آنتونیو گوترش گفته است، دبیرکل سازمان ملل باردیگر از طرف های درگیر خواسته است از عملیات نظامی در مناطق غیرنظامی خودداری کنند.

روز پنجشنبه رسانه‌ها از حمله هوایی نیروی ائتلاف عربستان در شمال یمن و اصابت یکی از موشک‌های این حمله به یک اتوبوس مدرسه خبر دادند. این حمله در بازار دَهیان در شمال استان صعده یمن روی داد.

این در حالی است که صلیب سرخ جهانی می‌گوید، در این حمله ۲۹ کودک زیر ۱۵ سال کشته شدند.

صلیب سرخ جهانی اضافه کرده است، در بیمارستا‌‌ن‌های زیر نظر این نهاد در صعدا ۴۸ مجروح از جمله ۳۰ کودک بستری شده‌اند.

تلویزیون المسیره، وابسته به حوثی‌ها، نیز اعلام کرده است که در این حمله هوایی ۵۰ نفر کشته شدند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان گفته است، این ائتلاف در پاسخ به حملات موشکی شبه نظامیان حوثی، سکوهای پرتاب موشک آنها را در صعدا هدف قرار داد.

به گفته وی در حملات موشکی روز چهارشنبه شبه نظامیان حوثی‌ها به شهر جازان در خاک عربستان سعودی است یک نفر کشته و ۱۱ تن زخمی شدند.

به گزارش العربیه، ترکی المالکی همچنین گفته است، «حملات هوایی بامداد روز پنجشنبه جنگنده‌های ائتلاف عربی که در استان «صعده» انجام گرفت، از نظر نظامی یک اقدام قانونی است، چون این عملیات هوایی عاملان پرتاب موشک بالیستیک به شهر جازان را مورد هدف قرار داد.»

وی همچنین شبه نظامیان حوثی‌ها را متهم کرد که از کودکان برای اعزام به میدان‌های جنگ به عنوان ابزاری برای پوشش اقداماتشان استفاده می‌کنند.

حوثی‌ها که مورد حمایت ایران هستند و کنترل صنعا، پایتخت و بخش بزرگی از غرب یمن را در دست دارند در ماه‌های اخیر ده‌ها موشک به خاک عربستان پرتاب کرده‌اند، اما بیشتر آنها توسط پدافند هوایی عربستان دفع شده‌اند.

در پی ورود ائتلاف عربی به نبردهای یمن، برای بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری قانونی آن کشور، تاکنون دست‌کم ده هزار نفر کشته شده‌اند. سازمان ملل وضعیت در یمن را «فاجعه انسانی» توصیف می‌کند.

با استفاده از گزارش های رویترز، أسوشیتدپرس، العربیه و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG