لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۰

یک مقام امنیتی دولت اسد: یک هیات آمریکایی به سوریه سفر کرده است


یک مقام ارشد امنیتی حامی بشار اسد می‌گوید یک هیات آمریکایی متشکل از مقام‌های رسمی امنیتی و اطلاعاتی در ماه ژوئن وارد دمشق شده و با بالاترین مقام امنیتی سوریه دیدار کرده‌ است.

پیش از این روزنامه الاخبار، نزدیک به حزب‌الله لبنان، گزارش داده بود که این هیات، با علی مملوک در نزدیکی فرودگاه دمشق دیداری چهار ساعته داشته است.

رویترز به نقل از دو تن از مقام‌های اطلاعاتی آمریکایی که ترجیح داده‌اند هویت آنها افشا نشود، نوشته که مذاکراتی از سوی این گروه با رژیم اسد در جریان است.

بیرون راندن گروه حکومت اسلامی از سوریه، استفاده رژیم اسد از سلاح شیمیایی و سرنوشت آستین تایس، روزنامه‌نگار آمریکایی مفقود در سوریه که آمریکایی‌ها معتقدند در دست دولت اسد یا متحدان وی است، از جمله محورهای مذاکره میان طرفین است.

خبرگزاری رویترز نوشته که موفق به دستیابی به مقام‌های سوری برای پرسش در این زمینه نشده است.

آن‌طور که الاخبار نوشته، این هیات آمریکایی خواستار خروج نیروهای ایرانی از سوریه و اطلاعات درباره «گروه‌های تروریستی» و جنگجویان خارجی در این کشور هستند.

بر اساس این گزارش، از دیگر خواسته‌های هیات آمریکایی، امکان وارد شدن واشینگتن در تجارت نفت سوریه است.

آن‌طور که مملوک اعلام کرده سوریه تا قبل از عادی شدن روابط دمشق و واشینگتن، در موارد امنیتی با آمریکا همکاری نمی‌کند. وی همچنین خواستار خروج نیروهای آمریکایی از سوریه شده است.

یک منبع محلی به خبرگزاری رویترز گفته که بیشتر جزئیات گزارش روزنامه الاخبار درست بوده است.

مقام‌های رسمی آمریکایی از سال ۲۰۱۱ که جنگ داخلی در سوریه آغاز شد، به ندرت از این کشور بازدید کرده‌اند، چرا که واشینگتن از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کند.

آمریکا علاوه بر کمک به نیروهای کرد برای بازپس‌گرفتن رقه، به عنوان یکی از نیروهای ائتلاف علیه گروه دولت اسلامی در سوریه می‌جنگند.

سوریه با کمک دو متحد اصلی خود، روسیه و ایران موفق به بازپس‌گرفتن بخش‌هایی از مناطق این کشور از دست مخالفان شده و به برتری نظامی قابل توجهی دست یافته است.

منبع: رویترز؛ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG