لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۸

رزمایش دریایی آمریکا در خلیج فارس همزمان با بالا گرفتن تنش با ایران


فرمانده ناوگان پنجم آمریکا روز یکشنبه ۱۸ شهریور ایران را متهم کرد که فعالیت‌هایش در خاورمیانه و حمایتش از شورشیان حوثی یمن به «بی‌ثباتی» در منطقه دامن زده است و همزمان از برگزاری رزمایش‌هایی در خلیج فارس و دریای سرخ خبر داد.

دریاسالار اسکات استرنی در مقر این ناوگان در بحرین به خبرنگاران گفت که نیروی دریایی ایالات متحده قصد دارد در ماه سپتامبر برای نشان دادن آمادگی خود در زمینه تضمین آزادی عبور و مرور در آبراهه‌های خلیج فارس و دریای سرخ دست به رزمایش‌های نظامی بزند.

به گزارش سایت بلومبرگ، وی افزود که این رزمایش با حضور متحدان منطقه‌ای و جهانی ایالات متحده انجام می‌شود و بخشی از برنامه ناوگان پنجم آمریکا برای مقابله با مین‌ها و تمرین امنیت دریایی است.

اظهارات این فرمانده ارشد آمریکایی همزمان شده است با بالا گرفتن تنش بین تهران و واشینگتن بر سر برنامه هسته‌ای ایران، نقش جمهوری اسلامی در تنش‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی بالستیکی آن.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۸ اردیبهشت از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام خارج شد و اواسط مرداد نیز دور اول تحریم‌های لغو شده ایران در نتیجه برجام را بازگرداند. قرار است دور دوم تحریم‌ها از روز ۱۳ آبان اعمال شود که هدف اصلی آن به صفر رساندن صادرات نفت ایران است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، ۱۱ تیرماه گذشته تهدید کرد که اگر قرار باشد نفت ایران صادر نشود نفت دیگر کشورها نیز نباید از خلیج فارس صادر شود.

وی اظهار داشت: «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود».

آقای روحانی به طور مستقیم به بستن تنگه هرمز اشاره نکرد ولی تفسیرها و ارزیابی محافل بین‌المللی حاکی از تهدید ایران در این زمینه بود. رهبر ایران نیز بر این تهدید صحه گذاشت.

این اظهارات واکنش‌های زیادی بویژه از سوی مقام‌های آمریکایی برانگیخت. دریاسالار جان ریچاردسون، فرمانده عملیاتی نیروی دریایی ایالات متحده، گفت که آمریکا با استفاده از زور هم که شده آزادی رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز را حفظ خواهد کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، هم روز پنجم شهریور در توئیتی نوشت که تنگه هرمز بخشی از یک آبراه بین‌المللی است و در کنترل ایران نیست.

فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بخش دیگری از اظهارات روز یکشنبه‌اش گفت که یکی از این رزمایش‌ها در جیبوتی برگزار می‌شود که ساحل آن مشرف به باب المندب، از نقاط بسیار حساس در رفت‌وآمد کشتی‌ها در جنوب دریای سرخ است.

دریاسالار استرنی افزود: مجموعه این رزمایش‌ها «نشان خواهد داد که ایالات متحده و متحدانش می‌خواهند نسبت به آزادی کشتیرانی و جریان آزاد تجاری که بر اساس قوانین بین‌المللی مجاز است، اطمینان بوجود آورند».

وی با بیان اینکه این رزمایش پاسخی به تهدیدات ایران نیست، گفت ضروری است متحدان آمریکا در موقعیتی قرار داشته باشند که «به هر آنچه که منافع یا کشتی‌های ما را تهدید می‌کند واکنش نشان دهند».

این فرمانده ارتش آمریکا گفت که فعالیت‌های ایران در سراسر منطقه باعث «برهم خوردن ثبات» شده و بواسطه حمایت تهران از شورشیان حوثی یمن، این مسئله «روی منطقه به شکل بارزی تاثیر می‌گذارد».

شورشیان حوثی که صنعا، پایتخت یمن، را در اختیار دارند در حال جنگ با نیروهای عبدربه هادی منصور، رئیس‌جمهوری مورد تایید سازمان ملل، هستند که از پشتیبانی ائتلافی متشکل از برخی کشورهای عربی برخوردار است.

حوثی‌ها ماه پیش متهم شدند که به سوی نفتکش‌های سعودی در تنگه باب‌المندب شلیک کردند که این حمله باعث شد تا عربستان برای مدتی انتقال نفت از این آبراهه را متوقف کند.

بر اساس گزارش سایت بلومبرگ و رادیو فردا/ ک.ر

XS
SM
MD
LG