لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۹

ایران یک کنسولگری جدید در شهر بصره باز کرد


ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، در محل کنسولگری جمهوری اسلامی در شهر بصره همراه با برخی از روسای قبایل.
ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق، در محل کنسولگری جمهوری اسلامی در شهر بصره همراه با برخی از روسای قبایل.

ایران روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور به طور رسمی یک کنسولگری جدید در شهر بصره افتتاح کرد که در هفته‌های اخیر دستخوش تنش و ناآرامی بوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تظاهرات گسترده و مرگبار هفته گذشته در اعتراض به وضعیت بد خدمات عمومی و آلودگی آب آشامیدنی شهر بصره آغاز شد ولی به مخالفت آشکار با تمامی سیاستمداران عراقی و همین‌طور حکومت ایران بدل شد که در سیاست عراق نفوذ فراوانی دارد.

معترضان خشمگین تقریبا تمامی ادارات دولتی شهر، کنسولگری ایران و دفاتر گروههای شبه نظامی مورد حمایت ایران را که در این شهر فعال هستند به آتش کشیدند.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق روز دوشنبه گفت ساختمان قدیمی کنسولگری ایران کاملا سوخته است. این ساختمان روز جمعه اشغال و بعد به آتش کشیده شد.

با این حال، خبرگزاری ایرنا گزارش داد که آقای مسجدی روز سه‌شنبه طی مراسمی با برافراشته کردن پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز محل جدید استقرار سرکنسولگری ایران در بصره، رسما آن را افتتاح کرد.

وی در این مراسم گفته که «تعرض جمعه گذشته عده‌ای فریب خورده» به سرکنسولگری ایران در بصره «اقدامی از سوی دشمنان دو کشور برای تخریب روابط فی‌مابین بوده است».

از سوی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود گفته که بحران آب و بیکاری باعث شده که فضای شهر بصره همچنان متشنج باقی بماند.

غروب روز دوشنبه تظاهرکنندگان دوباره به خیابان‌ها آمده و علیه حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق و فرماندار بصره شعار دادند.

تاکنون هزاران نفر به دلیل آلودگی آب آشامیدنی بصره دچار شکم درد و یا امراض پوستی شده‌اند. بصره در گذشته به خاطر شبکه گسترده آب تازه به « ونیز شرق» شهرت داشت.

دلایل اعتراضات گسترده و خشونت‌آمیز که از ماه ژوئیه در شهر بصره آغاز شد آلودگی آب و ناکارآمدی سایر خدمات عمومی و معضل بیکاری گسترده است.

مردم شهر معتقدند دولت مرکزی به وضعیت آنها بی‌توجهی کرده و درآمدهای نفت به شکل عادلانه‌ای توزیع نمی‌شود. آنها گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران را متهم می‌کنند که از وضعیت فعلی سود می‌برند در صورتی‌ که مردم شهر با فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌افزاید حوادث خشونت‌آمیز بصره ممکن است به سایر شهرهای شیعه‌نشین جنوب عراق و بغداد گسترش یابد.

همزمان چانه‌زنی و اختلافات در مورد تشکیل دولت آینده و انتخاب نخست‌وزیر در پارلمان و محافل سیاسی عراق ادامه دارد و دولت‌های ایران و آمریکا هرکدام از جناح‌های رقیب حمایت می‌کنند.

در عین حال این نگرانی وجود دارد که تداوم خشونت‌ها تولید نفت در منطقه بصره که حدود ۷۰ درصد ذخایر نفتی عراق را تشکیل می‌دهد، مختل کند.

چنین وضعیتی ممکن است به بازگشت آشوب و بحران به عراق پس از پایان حدود دو سال جنگ علیه گروه «خلافت اسلامی» منجر شود.

به گفته مقامات پزشکی، در جریان برخوردهای خشونت‌آمیز بین تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی در بصره طی هفته اخیر حداقل ۱۵ نفر کشته و ۲۴۹ نفر مجروح شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و ایرنا/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG