لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

امضای ۲۶ سند همکاری میان تهران و کاراکاس باوجود سهم «یک دهم درصدی» ونزوئلا در تجارت ایران


ایران پیشتر نیز «سند همکاری ۲۰ ساله» با ونزوئلا امضا کرده بود
ایران پیشتر نیز «سند همکاری ۲۰ ساله» با ونزوئلا امضا کرده بود

در حالی که آمارهای گمرکی از سهم «یک دهم درصدی» ونزوئلا در تجارت خارجی ایران خبر می‌دهد، وزیر خارجه ایران با اشاره به «بازار بکر» آمریکای لاتین برای جمهوری اسلامی، از امضای «۲۶ سند» در جریان سفر رئیس‌جمهور ایران به ونزوئلا خبر داد.

حسین امیرعبدالهیان عصر چهارشنبه ۲۴ خرداد مدعی شد تمرکز اصلی این اسناد حول مباحث اقتصادی «تجاری و فن‌آوری و علمی» بود.

ایران پیشتر نیز «سند همکاری ۲۰ ساله» با ونزوئلا امضا کرده بود.

آمارهای اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد کل صادرات ایران به ونزوئلا در سال گذشته خورشیدی ۱۱۸ میلیون دلار بود که ۶۵ میلیون دلار آن مربوط به ساخت و تحویل یک نفتکش نوع «افراماکس» از بندر بوشهر طبق قرارداد سال ۱۳۸۶ بوده است.

خبرگزاری رویترز نیز پارسال از تحویل دومین نفتکش ساخت شرکت صدرا در بندر بوشهر به ارزش ۶۰ میلیون یورو به ونزوئلا خبر داده بود. نام نفتکش یاد شده «یوراکو» است.

ایران در سال ۱۳۹۵ اولین نفتکش نوع «افراماکس» با نام «سوروکایما» را برای ونزوئلا ساخته و تحویل داده بود؛ لذا انتظار نمی‌رود صادرات ایران برای سال‌های آینده که سومین نفتکش ساخته و تحویل داده می‌شود، به اندازه سطح سال گذشته باشد؛ کما اینکه آمارهای گمرکی نشان می‌دهد طی سال‌های گذشته صادرات سالانه ایران به ونزوئلا در محدوده ۲۵ میلیون دلار بوده است.

جزئیات آمارهای اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد حدود یک چهارم صادرات کشور به ونزوئلا در سال گذشته نیز مربوط به قطعات خودرو بوده است. ایران در ونزوئلا کارخانه تولید خودورو باز کرده است.

کل صادرات ونزوئلا به ایران در سال گذشته نیز کمتر از یک میلیون دلار بوده و در مجموع سهم ونزوئلا در تجارت خارجی غیرنفتی ایران یک دهم درصد (یک هزارم) و کل تجارت خارجی ایران، بسیار کمتر از این رقم بوده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران بعد از سفر دو روزه به ونزوئلا، روز سه‌شنبه وارد نیکاراگوئه شد؛ دولت چپ‌گرا با شعارهای ضد آمریکایی که در بیانات مقامات جمهوری اسلامی به عنوان «شریک راهبردی» یاد می‌شود، اما بنابر آمارهای گمرک ایران، طی سال‌های گذشته نه یک دلار صادراتی به ایران داشته و نه وارداتی از جمهوری اسلامی انجام داده است.

با این حال، خبرگزاری دولتی ایرنا نیز روز گذشته با «راه‌بردی» توصیف کردن روابط دو کشور، مدعی شد «سرنوشت ایران و نیکاراگوئه از چهار دهه پیش به هم گره خورد».

البته نام این کشور بیشتر با بدهی ۵۰ میلیون دلاری به ایران به خاطر واردات نفت گره خورده است؛ به‌طوری که بعد از دو دهه تاخیر در پرداخت، اصل و جریمه دیرکرد بدهی در سال ۱۳۸۵ به ۱۶۸ میلیون دلار بالغ شد و بنابر برخی گزارش‌ها، این بدهی در جریان سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران به نیکاراگوئه در همان سال، بخشیده شد.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، اتاق بازرگانی ایران و رادیو فردا. د.خ/ ب.ب
XS
SM
MD
LG