لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

کارگران بخش‌های مختلف ایران در روز شنبه دست به اعتصاب زدند


پالایشگاه آبادان در ماه‌های اخیر شاهد اعتراض‌های کارگران پیمانکاری بوده است و این اعتراضات روز شنبه ادامه یافت
پالایشگاه آبادان در ماه‌های اخیر شاهد اعتراض‌های کارگران پیمانکاری بوده است و این اعتراضات روز شنبه ادامه یافت

کارگران فعال در بخش‌های مختلف ایران، از جمله نیشکر هفت‌تپه، صنعت نفت و گاز روز شنبه ۱۱ مرداد دست به تجمع و اعتصاب زدند.

این اعتصابات در جنوب ایران و پالایشگاه‌های آبادان، پارسیان، قشم، پتروشیمی لامرد و پارس جنوبی بوده است که کارگران آنجا ضمن درخواست پرداخت دستمزد و مزایای معوقه بر لزوم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل تاکید کردند.

کارگران پالایشگاه نفت سنگین قشم که برای چند پیمانکار مختلف کار می‌کنند، می‌گویند در ماه‌های گذشته نتوانسته‌اند به صورت منظم با کارفرما تسویه حساب کنند.

با این حال، یکی از مدیران این پالایشگاه در گفت‌وگو با ایلنا مدعی شده است که «کارگران خواهان افزایش حقوق خود هستند و مشکل تاخیر در دستمزد ندارند».

پالایشگاه آبادان نیز در ماه‌های اخیر شاهد اعتراض‌های کارگران پیمانکاری بوده است و این اعتراضات روز شنبه ادامه یافت.

علاوه بر این، کارگران فازهای ۲۲ و ۲۴ پارس جنوبی با درخواست‌های مشابهی مشابهی در روز شنبه اعتصاب و تجمع کردند. کارگران این فازها از سال ۹۶ تاکنون بارها دست به اعتصاب زده‌اند.

در تحولی دیگر شرکت هپکو، یکی از سازندگان اصلی ماشین‌های راه‌سازی، روز شنبه شاهد اعتراض کارگران به «سردرگمی و بلاتکلیفی ناشی از تعریف نشدن کار و پایین آمدن ظرفیت عملیاتی خطوط تولید» بود.

گفته می‌شود این شرکت تنها با ۵ تا ۱۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند.

پرداخت نشدن دستمزدها و مزایا در ایران در سالیان اخیر به یکی از مشکلات بزرگ کارگران تبدیل شده است. این وضعیت، اعتراض‌ آنان در مناطق مختلف ایران را به همراه داشته است از جمله در شرکت نیشکر هفته تپه.

روز شنبه چهل و هشتمین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه در حالی انجام شد که سه تن از نمایندگان مجلس به این شهرستان سفر کرده بودند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه سال‌هاست که خواهان پرداخت دستمزدهای معوقه و بازگشت مالکیت شرکت به بخش دولتی یا خود کارگران هستند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه با ۲۴ هزار هکتار مساحت در بهمن سال ۹۴، در قبال پیش پرداختی شش میلیارد تومانی به امید اسدبیگی و مهرداد رستمی‌چگینی واگذار شد.

کارگران این شرکت طی سال‌های گذشته همواره به دیرکرد حقوق خود معترض بود‌اند. جمهوری اسلامی معمولا در برابر اعتراضات کارگری اقدام به بازداشت می‌کند و تاکنون موارد متعددی از فعالان کارگری، از جمله در رابطه با شرکت نیشکر هفت‌تپه با احکام سنگین قضایی مواجه شده‌اند.

در آخرین مورد، تیرماه امسال فرزانه زیلابی، وکیل کارگران نیشکر هفت‌تپه، از بازداشت چهار تن از کارگران این واحد کشاورزی – صنعتی به دست پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان شوش خبر داد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار پرداخت فوری ۳ ماه دستمزد معوقه، تمدید دفترچه‌های بیمه، بازگشت به کار همکاران اخراجی، بازداشت فوری اسد بیگی، مدیرعامل شرکت، صدور مجازات حبس ابد برای او و مهرداد رستمی‌چگینی، رئیس هیئت‌مدیره شرکت، هستند.

در همین حال،‌ علیرضا خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، به رادیو و تلویزیون گفت که همراه با دو نماینده دیگر برای بررسی مشکلات کارگران نیشکر هفت‌تپه و ارائه گزارشی به مجلس به شوش سفر کرده‌اند.

با استفاده از گزارش شبکه‌های اجتماعی، ایلنا و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

XS
SM
MD
LG