لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۰

بیست و هفتمین روز اعتراض در هفت‌تپه؛ مدیرعامل مجتمع نیشکر تغییر کرد


روز شنبه دهم آذرماه، کیومرث کاظمی با حضور مسوولان استانی و شهرستان شوش، به عنوان مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، معرفی شد
روز شنبه دهم آذرماه، کیومرث کاظمی با حضور مسوولان استانی و شهرستان شوش، به عنوان مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، معرفی شد

در حالی که کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه روز شنبه، دهم آذرماه، برای بیست و هفتمین روز پیاپی تجمع اعتراضی برگزار کردند، کیومرث کاظمی به عنوان مدیرعامل جدید شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، در آیین معرفی مدیرعامل جدید مجتمع نیشکر هفت‌تپه، در کنار شماری از مسئولان استان خوزستان، مقام‌های شهرستان شوش، نماینده شوش در مجلس، نمایندگان کارگران هم حضور داشتند.

عباس حسینی پویا، دادستان عمومی و انقلاب اهواز نیزکه در مراسم معارفه مدیرعامل جدید نیشکر هفت‌تپه حضور داشت از «نظارت ماهانه دادستانی به مدت یک سال بر فعالیت کارخانه» خبر داد و تاکید کرد که «ما پیگیر خواسته کارگران هستیم.»

به گفته آقای حسینی پویا، «مشکل کارگر بازداشت شده ظرف دو، سه روز آینده برطرف می‌شود.»

اسماعیل بخشی، از کارگران معترض مجتمع نیشکر هفت‌تپه، همراه با ۱۸ تن دیگر حدود دو هفته قبل به دست ماموران امنیتی در شهر شوش بازداشت شدند.

خبرگزاری تسنیم اما در گزارش خود به جای استفاده از عنوان مدیرعامل برای کیومرث کاظمی، او را «نماینده تام‌الاختیار سهامدار شرکت نیشکر هفت‌تپه و مسئول جدید راه‌اندازی مجدد این شرکت» معرفی کرد.

بر اساس این گزارش‌ها، رضا مددی از سمت قائم مقام مدیرعامل مجتمع نیشکر هفت‌تپه، برکنار شده و کیومرث کاظمی به جای او منصوب شد.

آقای کاظمی پیش از این هم در دوره‌ای قائم مقام مدیرعامل مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه بوده است. او همچنین سال‌ها پیش مدیریت عاملی کشت و صنعت نیشکر میرزا کوچک خان جنگلی خوزستان را نیز برعهده داشته است.

اما شماری از کارگران معترض نیشکر هفت‌تپه در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کردند که «تغییر مدیریت داخلی مجتمع کشت وصنعت هفت تپه پس از گذشت بیست و هفت روز از آغاز اعتراضات صنفی کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه، مشکلی از آنها حل نخواهد کرد.»

به گزارش برخی وب‌سایت‌های خبری، روز شنبه کارگران معترض این مجتمع، تصمیم گرفتند محل برگزاری جمع اعتراضی خود را از مقابل ساختمان فرمانداری شوش به داخل مجتمع و در مقابل ساختمان‌های اداری آن منتقل کنند.

یکی از کارگران هفت‌تپه در گفت‌وگو با ایلنا، در توضیح علت جابه‌جایی محل تجمع اعتراضی گفت: «از همان آغاز هدف ما از برپایی تجمع صنفی پیگیری خواسته‌هایمان بود اما چون امروز قرار بود تعدادی از مسئولان استانی و شهرستانی برای شنیدن مشکلات‌مان در کارخانه حاضر شوند، در نتیجه تصمیم گرفتیم تا محل تجمع خود را تغییر بدهیم.»

کیومرث کاظمی، مدیرعامل جدید نیشکر هفت‌تپه، در مراسم معارفه خود تاکید کرد که پس از گفت‌وگو با امید اسدبیگی، مالک کارخانه، «با اختیار تام»، مدیریت کارخانه را برعهده گرفته و «فقط در خرید و فروش این شرکت» ورود نمی‌کند.

او همچنین گفت: «اگر کسی نمی خواهد ادامه کار دهد و کارشکنی بکند جایش در شرکت نیست.»

مدیرعامل جدید شرکت نیشکر هفت‌تپه با بیان اینکه ۸۰ درصد کارگران شرکت از لحاظ معیشتی وضعیت خوبی ندارند، افزود: «صداقت را سرلوحه اقدامات خود قرار خواهم داد و از حقوق حقه کارگران و مدیران پشتیبانی خواهم کرد.»

کاظمی از کارگران خواست تا «به فکر برداشت نیشکر باشند و به تامین حقوق پرسنل کمک کنند.»

عدنان غزی، فرماندار شوش نیز در این نشست با بیان این که برای مسئول راه‌اندازی مجدد کشت و صنعت نیشکر هفت تپه شرط هایی در نظر گرفته شده گفت: «کارفرمایان حق دخالت در کار مدیر جدید را ندارند.»

راضی نوری، نماینده شوش در مجلس، ابراز امیدواری کرد که «روزانه در سه شیفت نیشکر موجود جمع و تولید در این کارخانه از سر گرفته شود.»

وی ادامه داد: همچنین یک جدول زمانی هم برای سرمایه گذاری که ارز دولتی برای کارخانه دریافت کرده است ایجاد کنیم تا شاهد توسعه این کارخانه باشیم.

با این حال ایلنا به نقل از کارگران معترض مجتمع نیشکر هفت تپه گزارش داد که معترضان همچنان بر «دولتی شدن مجتمع» تاکید دارند و در عین حال «پیگیر وضعیت دو نفر از کارگران بازداشت شده‌» هستند.

۱۷ تن از بازداشت‌شدگان با قرار کفالت آزاد شده اند و سپیده قلیان، فعال مدنی، نیز هنوز همانند اسماعیل بخشی در بازداشت به سر می‌برد.

علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه نیز روز پنج‌شنبه گذشته در منزلش بازداشت شد تا مجموع کارگران بازداشت‌شده این مجتمع به دو تن افزایش یابد.

روز جمعه نیز اخبار متناقضی از وضع جسمانی نامناسب اسماعیل بخشی به رسانه‌ها راه یافت.

منابع: ایلنا، ایرنا، تسنیم، خبرگزاری صداوسیما، رادیوفردا/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG