لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۱

وال‌استریت جورنال از «دیدار فرمانده نیروی قدس سپاه با شبه‌نظامیان منطقه» خبر داد


 اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه،
اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه،

روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال جمعه، ۲۵ فروردین، به نقل از منابع آگاه نوشت که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، در هفته‌های اخیر با رهبران حماس، حزب الله و جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرده است.

این گزارش می‌گوید، اسماعیل قاآنی در این دیدارها، رهبران گروه‌های شبه نظامی متحد جمهوری اسلامی را به دور جدیدی از حملات علیه اسرائیل ترغیب کرده است.

این منابع آگاه، که روزنامه وال استریت جورنال نام آنها را فاش نکرده است، گفته‌اند، فرمانده نیروی قدس سپاه در هفته‌های اخیر جلسات متعددی با رهبران شبه نظامی در سراسر منطقه خاورمیانه از جمله در عراق و سوریه داشته است.

طبق این گزارش، اسماعیل قاآنی همچنین هفته گذشته به لبنان رفت و در سفارت جمهوری اسلامی در بیروت با رهبران حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرد.

این سفر تقریبا همزمان با حملات به اسرائیل از خاک لبنان صورت گرفت.

اسرائیل می‌گوید گروه شبه نظامی فلسطینی حماس ۱۷ فروردین ۳۴ راکت از خاک لبنان به سمت این کشور شلیک کرد.

از زمان جنگ سال ۲۰۰۶ بین ارتش اسرائیل و سازمان حزب‌الله لبنان، این بخش از شمال اسرائیل عمدتاً آرام بوده است. از شلیک ۳۴ راکت با منشأ شهر صور در لبنان به اسرائیل به عنوان مهمترین درگیری مرزی در ۱۷ سال اخیر یاد شده است.

اسرائیل نیز بامداد ۱۸ فروردین در حملات تلافی‌جویانه «اهداف وابسته به حماس» در اطراف صور را بمباران کرد.

ارتش اسرائیل در همین روز به غزه نیز حمله کرد تا شلیک ده‌ها راکت از این باریکه به جنوب اسرائیل را تلافی کرده باشد.

یک روز بعد٬ سه راکت از خاک سوریه به سمت اسرائیل شلیک شد.

ارتش اسرائیل پس از پاسخ به این حملات از خاک سوریه، ایران را به «بی‌ثبات‌کردن منطقه» متهم کرد.

ژنرال یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، پس از حملات تلافی جویانه به خاک سوریه در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، لوید آستین، وضعیت جاری در منطقه را به آگاهی او رسانده و گفته بود: «ایران با استفاده از نیروهای نیابتی در سوریه، لبنان و نوار غزه و تلاش برای تشویق اقدامات تروریستی علیه اسرائیلی‌ها» عامل «بی‌ثباتی» در منطقه است.

روزنامه آمریکایی نیویورک ‌تایمز روز ۲۰ فروردین به‌نقل از «منابع اطلاعاتی غربی و اسرائیلی» نوشت که سپاه پاسداران برای حملهٔ پهپادی به کشتی‌هایی در مالکیت اسرائیل در آب‌های منطقه «آماده شده» تا کشته‌شدن دو سپاهی در یکی از حملات اخیر اسرائیل در سوریه را تلافی کند.

میلاد حیدری و مقداد مهقانی جعفرآبادی، دو تن از افسران سپاه پاسداران مستقر در سوریه، در یکی از حملات منتسب به اسرائیل علیه اهدافی در اطراف دمشق در روز یازدهم فروردین کشته شدند.

XS
SM
MD
LG