لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

ایران اعلام کرد از نیروهای خود در خاک سوریه محافظت خواهد کرد


ایران مدعی است برای مبارزه با «تروریسم» در سوریه حضور دارد
ایران مدعی است برای مبارزه با «تروریسم» در سوریه حضور دارد

در حالی که حملات منتسب به اسرائیل در سوریه گسترش یافته، ایران در واکنش به حمله سنگین اخیر ارتش آمریکا علیه متحدین ایران در سوریه، اعلام کرد که حضور جمهوری اسلامی ایران در خاک این کشور، با موافقت «دولت قانونی» سوریه و برای «مبارزه با تروریسم» است و تهران نیز از نیروهایش در این کشور «محافظت خواهد کرد».

امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده داٰئم ایران در سازمان ملل متحد، روز دوشنبه، ۱۴ فروردین، در نامه به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد نوشت که ایران «حق ذاتی خود را برای دفاع از خود بر اساس قوانین بین‌الملل محفوظ می‌دارد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای ایروانی در نامه افزود که جمهوری اسلامی ایران «اقدامات قاطعی را برای حفاظت از نیروها، منافع و تأسیسات خود در برابر هرگونه تهدید یا اقدام غیرقانونی که توسط ایالات متحده یا دیگران انجام شود، اتخاذ خواهد کرد».

رئیس دوره‌ای شورای امنیت که نماینده ایران نامه دولت خود را برای او فرستاده، واسیلی نبزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل است که کشورش از روز ۱۲ فروردین به مدت یک ماه ریاست چرخشی شورای امنیت را در دست دارد.

روسیه منتقد سرسخت گسترش حملات اخیر آمریکا در سوریه است، اما آمریکا بر دفاع از منافع خود در سوریه تأکید دارد.

پس از آن‌که در روز سوم فروردین یک حمله پهپادی از سوی شبه‌نظامیان متحد ایران علیه پایگاه نیروهای ائتلاف ضد داعش در استان حسکه سوریه یک پیمانکار آمریکایی را کشت و یک پیمانکار دیگر و پنج نظامی آمریکایی را زخمی کرد، به فرمان جو بایدن، رئیس‌جمهور و فرمانده کل قوای آمریکا، سنتکام، فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا، روز چهارم فروردین حملات پیاپی و سنگینی در سوریه انجام داد.

آقای بایدن که در زمان آن حملات در کانادا بود، گفت قصدی برای ایجاد تنش با ایران ندارد، اما کشورش به هر حمله به نیروها و متحدین خود با جدیت پاسخ خواهد داد.

یک مقام نظامی آمریکایی به نیویورک‌تایمز گفته بود که حملات آمریکا به گونه‌ای انجام شد که کمترین تلفات انسانی را داشته باشد و عمدتا" زیرساخت‌های مرتبط با سپاه پاسداران را در شرق سوریه هدف قرار داد.

گروه «دیده‎‌بان حقوق بشر سوریه»، از کشته‌شدن دست‌کم ۱۹ تن، شامل هشت تن از متحدین ایران، در آن حملات آمریکایی خبر داد.

نامه سفیر ایران به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل در مورد حملات به نیروهای ایرانی و منافع آن در سوریه به جزئیات یا امکانات جمهوری اسلامی برای عملی کردن وعده محافظت از نیروها، منافع و تأسیسات این کشور در سوریه، اشاره نکرده است.

ایران در دفاع از نیروها و متحدین خود در برابر هزاران حمله منتسب به اسرائیل در سوریه در یک دهه اخیر تا حد زیادی ناتوانی نشان داده است. سپاه پاسداران تأیید کرده که در حمله اسرائیل در روز ۱۱ فروردین، دو افسر سپاهی، میلاد حیدری و مقداد مهقانی جعفرآبادی، در اطراف دمشق کشته شدند.

محمد مخبر، معاون ابراهیم رئیسی نیز اقدام اخیر اسرائیل در حمله به خاک سوریه را «نقض قوانین بین‌المللی و نشانه فروپاشی درونی» آن عنوان کرد.

اما در پی حمله شامگاه ۱۴ فروردین در سوریه، بمباران‌ هوایی منتسب به اسرائیل در کمتر از یک هفته اخیر به چهار مورد افزایش یافت.

حمله دوشنبه‌شب اسرائیل ساعاتی پس از آن انجام شد که سخنگوی ارتش این کشور احتمال قوی داد که یک ریزپرنده از آسمان سوریه که به حریم اسرائیل رخنه کرده بود، دارای منشأ ایرانی است، و گفت تحقیق در این زمینه ادامه دارد.

نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل روزهای ۱۳ و ۱۴ فروردین بر جدیت کشورشان در «زدن ضربه به دشمن» در هر جای منطقه که تهدیدی برای اسرائیل باشد، تأکید کردند.

XS
SM
MD
LG