لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

سوریه: دو غیرنظامی در حمله هوایی اسرائیل به حومه دمشق کشته شدند


تصویری آرشیوی از حمله هوایی اسرائیل به دمشق
تصویری آرشیوی از حمله هوایی اسرائیل به دمشق

رسانه‌های دولتی سوریه گزارش دادند که دو شهروند غیرنظامی سوری بامداد سه‌شنبه ۱۵ فروردین در حمله هوایی اسرائیل کشته شدند.

این چهارمین حمله به مناطق تحت کنترل حکومت سوریه طی کمتر از یک هفته محسوب می‌شود که رسانه‌های سوری آن را به اسرائیل نسبت داده‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، به نقل از یک منبع نظامی نوشت که «دشمن اسرائیلی اقدام به یک حمله هوایی کرد... و این حمله به مرگ دو شهروند انجامید».

این گزارش می‌گوید که حمله مورد اشاره از ناحیه بلندی‌های اشغالی جولان انجام گرفته و برخی از نواحی حومه دمشق مورد هدف واقع شده‌اند. سانا همچنین اضافه کرده که ارتش سوریه «اغلب» موشک‌های اسرائیلی را رهگیری و منهدم کرده است.

اسرائیل در طول بیش از یک دهه جنگ داخلی در سوریه صدها بار این کشور را مورد حملات هوایی خود قرار داده و نیروهای وابسته به ایران و حزب الله لبنان و همچنین مواضع ارتش سوریه را هدف گرفته است.

سانا پیش از این گزارش داده بود که صدای انفجاری در حومه دمشق شنیده شده است.

گروه اپوزیسیون ناظر حقوق بشر در سوریه شمار قربانیان این حمله را به مانند سانا دو نفر برآورد کرده و گفته اسرائیل «موشک‌هایی را به سمت مناطق نظامی تحت کنترل گروه‌های مورد حمایت ایران و پدافند هوایی رژیم اسد شلیک کرد».

این گروه در گزارش خود افزوده که یک موشک اسرائیلی رادار ارتش سوریه را در حومه سویدا هدف قرار داد، در حالی که موشک دیگر به یک کارخانه شیشه‌سازی در منطقه الکسوه در حومه دمشق اصابت کرد و دو غیرنظامی کشته شدند.

گروه ناظر حقوق بشر در سوریه پیشتر اعلام کرده بود که این موشک‌ها همچنین به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی دمشق و مواضع نیروهای ایرانی در نزدیکی منطقه زینبیه اصابت کرده و دفاع هوایی سوریه نیز دست‌کم دو فروند از موشک‌های اسرائیلی را رهگیری کرده‌ است.

به گفته این نهاد، روز یکشنبه دو شبه‌نظامی وابسته به ایران در حمله هوایی اسرائیل به استان حمص کشته شدند. خبرگزاری سانا اما گزارش‌ها درباره تلفات حمله روز یکشنبه را تایید نکرد و تنها گفت که پنج سرباز مجروح شده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن

XS
SM
MD
LG