لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹
۲۳:۵۳ ۱۹.۶.۱۴۰۲

تازه‌های ایران و جهان در روز یک‌شنبه ۱۹ شهریورماه را اینجا بخوانید.

۲۳:۵۴ ۱۹.۶.۱۴۰۲

«ضعف شدید» بهاره هدایت در اعتصاب غذا؛ «هشت کیلو وزن» کم کرده

وکیل بهاره هدایت می‌گوید این فعال سیاسی زندانی، «بعد از ۱۰ روز اعتصاب غذا هشت کیلو وزن» کم کرده است.

زهرا مینویی عصر یک‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) با اشاره به ملاقات خانوادۀ خانم هدایت با این زندانی سیاسی نوشت که او در حال حاضر، «دچار، ضعف شدید و تپش قلب است، به گونه‌ای که با کمک یک مأمور زندان توانسته به محل ملاقات بیاید».

این وکیل دادگستری ابراز امیدواری کرده است اکنون که موکلش از میزان پیام‌ها و واکنش‌ها به اعتصابش مطلع شده، «هر چه زودتر» به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

بهاره هدایت از نهم شهریورماه و پس از جان‌باختن جواد روحی، زندانی معترض، اعلام کرد که در اعتراض به «سرکوب مضاعف» در جمهوری اسلامی دست به اعتصاب غذا می‌زند.

او در واکنش به درخواست‌ها و ابراز نگرانی‌ها افراد و گروه‌های متعدد نسبت به ادامه اعتصاب غذای خود در پیامی که روز ۱۸ شهریور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، بر عزم خود برای «ادامه اعتصاب غذا» تأکید کرد و گفت: «نگران من نباشید، نگران ایران باشید.»

۰۲:۱۸ ۲۰.۶.۱۴۰۲

عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان، بازداشت شد

رسانه‌های مدافع حقوق زنان روز یکشنبه ۱۹ شهریور از بازداشت عاطفه رنگریز، نویسنده و کنشگر حقوق زنان، و انتقال او به زندان سمنان خبر دادند.

به گزارش کانال تلگرامی «کانون زنان ایرانی»، خانم رنگریز در یک تماس تلفنی کوتاه از زندان سمنان، این خبر را به اطلاع نزدیکانش رسانده است.

عاطفه رنگریز پیش از این نیز در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، در جریان تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر مقابل مجلس شورای اسلامی، همراه با جمعی از کنشگران بازداشت شده بود.

وی در دادگاه بدوی که در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست محمد مقیسه برگزار شد، به ۱۱ سال و شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود، اما حکم او و برخی دیگر از فعالان کارگری و بازداشت‌شدگان در تجمع روز جهانی کارگر، در خردادماه سال بعد، مشمول «عفو» شد.

هنوز از دلایل بازداشت این فعال حقوق زنان اطلاعی در دست نیست. طی روزهای اخیر با نزدیک شدن به سالگرد کشته شدن مهسا امینی و اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، موج جدیدی از بازداشت‌ فعالان حقوق زنان آغاز شده است.

۰۵:۰۱ ۲۰.۶.۱۴۰۲

وزیر خارجه بریتانیا در سفر به اسرائیل درباره «تهدیدهای ایران» هشدار می‌دهد

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، طی هفته جاری به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی سفر می‌کند و در این سفر بر ضرورت ازسرگیری مذاکرات در رابطه با راه‌حل تشکیل دو کشور و همچنین مقابله با تهدیدهای امنیتی در منطقه، از جمله «تهدید ناشی از ایران»، تاکید خواهد کرد.

آقای کلورلی در این سفر که از روز دوشنبه آغاز می‌شود با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، و نخست وزیر فلسطین، گفت‌وگو خواهد کرد.

او روز سه‌شنبه طی نطقی در یک کنفرانس امنیتی درباره چالش‌های امنیتی پیش روی اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی و همچنین اهمیت راه‌حل تشکیل دو کشور صحبت می‌کند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه بریتانیا، آقای کلورلی همچنین ایران را متهم خواهد ساخت که با حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین،«تروریسم» را تقویت کرده است.

وزیر خارجه بریتانیا در آستانه این سفر گفت: «بریتانیا و اسرائیل برای حفظ امنیت مردمان خود با یکدیگر همکاری تنگاتنگی خواهند داشت». وی سپس عنوان کرد که دو کشور «برای مقابله با تهدیدات غیرقابل قبول رژیم ایران»، روابط امنیتی خود را تقویت می‌کنند.

این سفر در شرایطی انجام می‌شود که خشونت‌ها در کرانه باختری اوج گرفته است و چشم‌انداز روشنی برای احیای مذاکرات صلح با میانجی‌گری ایالات متحده برای تشکیل یک کشور فلسطینی در کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس شرقی وجود ندارد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا
جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا
۰۶:۳۸ ۲۰.۶.۱۴۰۲

دادگستری مازندران مدعی پلمب ۱۲ مدرسه به اتهام «ترویج بهائیت» شد

رئیس کل دادگستری استان مازندران از پلمب «۱۲ مدرسه و مرکز آموزشی» در شهر بابل استان مازندران خبر داد و ادعا کرد که این مدارس و مراکز آموزشی به اتهام «تبلیغ بهائیت» پلمب شده‌اند.

اظهارات رئیس دادگستری مازندران در حالی بیان شده است که هم‌زمان با تشدید فشارهای حکومتی بر اقشار مختلف و گروه‌های سیاسی و اجتماعی پس از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، در چند ماه اخیر موج گسترده‌ای از احضار و بازداشت شهروندان بهایی در ایران شکل گرفته است.

محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری استان مازندران، روز یک‌شنبه ۱۹ شهریور ماه، گفت: «در شهرستان بابل اقداماتی در پوشش دو مدرسه و چند مرکز آموزشی و ورزشی از طریق به‌کارگیری اساتید و مربیان بهایی انجام شده است.»

رئیس دادگستری مازندران در ادامه عنوان کرد که «مربیان بهایی از سه شهر کشور، اقدام به آموزش و تعلیم مسائل مورد نظر خود» برای ترویج «بهاییت» می‌کردند و نیروهای وزارت اطلاعات به همین دلیل «دو فرد» را که از «مربیان سرشناس بهایی در ایران» هستند بازداشت و به زندان معرفی کرده‌اند.

اکبری افزود که در مراکز آموزشی پلمب شده شهر بابل «تعدادی کتاب، بروشور مرتبط با مجله بهائیت» ضبط شده است.

پیش از این نیز در جریان موج تازهٔ سرکوب بهائیان در ایران، نهادهای امنیتی روز یکشنبه ۲۲ مرداد ماه ۹ شهروند بهایی را در تهران بازداشت و «۴۰ باب داروخانه و انبار» متعلق به آن‌ها را توقیف کردند.

جمهوری اسلامی آیین بهائیت را به‌رسمیت نمی‌شناسد و پس از استقرار در ایران از سال ۱۳۵۷ فشارها و محرومیت‌های بسیاری را بر پیروان این آیین تحمیل کرده است.

نهادهای امنیتی در ایران در طول حیات جمهوری اسلامی بارها، شهروندان معتقد به دیانت بهایی در مشاغل پردرآمد را به بهانه‌های مختلف و دلایل امنیتی تحت فشار قرار داده و بارها اموال آن‌ها را مصادره یا توقیف کرده‌اند.

همچنین بخش گسترده‌ای از اموال و زمین‌های شهروندان بهائی توسط دستگاه‌های مختلف حکومتی به ویژه نهادهای امنیتی و قضائی در مناطق مختلف کشور مصادره شده است.

۰۹:۳۸ ۲۰.۶.۱۴۰۲

زیدآبادی: تدریس سعید حدادیان در دانشگاه تهران عجیب است؟

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی پیشین، روز یکشنبه در واکنش به استخدام سعید حدادیان مداح معروف در دانشگاه تهران، به استخدام‌های مشابه پیشین اشاره کرد.

او نوشت: «وقتی حسین شریعتمداری مسئول مهمترین بنگاه مطبوعاتی کشور باشد و حسین‌الله کرم و صادق کوشکی هم در دانشگاه تهران علوم سیاسی تدریس کنند، چرا تدریس سعید حدادیان در دانشکدۀ ادبیات باید این همه عجیب و غریب جلوه کند؟»

حسین الله‌کرم، از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران و بنیانگذاران گروه شبه‌نظامی «انصار حزب‌الله» در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد.

محمدصادق کوشکی، از نیروهای بسیجی است که به عنوان تحلیلگر اصولگرا در رسانه‌ها اظهارنظر می‌کند.

زیادآبادی همچنین با اشاره به موضع‌گیری روزنامه تندرو «کیهان» در این زمینه افزود: «تجلیل حسین شریعتمداری از "موقعیت ممتاز علمی" او [حدادیان] را در کیهان خواندم، مطمئن شدم که احتمالاً بهرۀ آقای حدادیان از ادبیات، نباید چیزی بیش از اخلاق و ادب حرفه‌ای آقای شریعتمداری در امر روزنامه‌نگاری باشد!»

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان و نماینده علی خامنه‌ای در موسسه کیهان، در شماره روز یکشنبه این روزنامه درباره حدادیان مدعی شد که این مداح «دکتر» است.

شریعتمداری منتقدان حدادیان، را «تازه به دوران رسیده‌های عقده‌ای» و «اجق وجق‌های بی‌سواد و وطن‌فروش» نامید «که بی‌سوادی خود را زیر مدرکی که معلوم نیست چگونه کسب شده، پنهان می‌کنند».

همزمان با انتشار اخبار اخراج استادان باسابقه دانشگاه‌های ایران، خبر تدریس سعید حدادیان، از مداحان و نوحه خوانان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در رشته کارشناسی ارشد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در هفته‌های اخیر واکنش‌برانگیز شده است.

۰۹:۴۰ ۲۰.۶.۱۴۰۲

کشته‌شدن یک مداح بر اثر «تیراندازی در مراسم عزاداری»

دادستان عمومی و انقلاب بندر خمینی در استان خوزستان از کشته‌شدن یک مداح در مراسم عزاداری به دلیل «تیراندازی هوایی» و بازداشت چهار متهم در این زمینه خبر داد.

محمدرضا جعفری اصل با بیان اینکه این مداح در شامگاه شنبه ۱۸ شهریور کشته شد به ایسنا گفت:‌ «سه نفر از برگزارکنندگان مراسم که جهت عدم تیراندازی در مراسم تعهد داده بودند و مظنون اصلی این تیراندازی بازداشت شدند.»

این مقام قضایی با «هنجارشکن» و «مخل نظم و آرامش عمومی» خواندن متهمین اعلام کرد که در این خصوص پرونده قضایی تشکیل شده و «سایر عوامل مرتبط با حادثه نیز تحت تعقیب قضایی قرار دارند».

تیراندازی در عروسی و عزاداری در برخی استان‌های غربی و جنوبی ایران مرسوم است.

مسئولان و مقامات قضایی در چند سال گذشته تلاش کرده‌اند از انجام این مراسم جلوگیری کنند اما در این زمینه موفق نبوده‌اند و این رسم همچنان در جریان است.

۱۰:۵۳ ۲۰.۶.۱۴۰۲

انتقال کیوان مهتدی، فعال کارگری زندانی به انفرادی

کیوان مهتدی، فعال کارگری محبوس در زندان اوین از شنبه گذشته به دلیل «شعرخوانی و حمایت از دوستان دربند» به انفرادی منتقل شده است.

ماه فرزانه امیری‌جاه، مادر کیوان مهتدی روز یکشنبه ۱۹ شهریور در اینستاگرام با اعلام این خبر نوشت که در پیگیری از مسئولین زندان به او گفته شده «کیوان تخلف کرده» و به دلیل حمایت از زندانیان سیاسی تبعید شده به زندان قزلحصار در انفرادی است.

خانم امیری‌جاه روز جمعه ۱۷ شهریور فایل صوتی را منتشر کرد که در آن کیوان مهتدی شعری دربارهٔ آزادی از پل الوار برای جعفر ابراهیمی و کامیار فکور می‌خواند.‌

جعفر ابراهیمی و کامیار فکور به همراه ۱۱ زندانی سیاسی دیگر هفته گذشته از زندان اوین به زندان قزلحصار منتقل شدند.

این زندانیان سیاسی از ابتدای ورود به زندان قزلحصار به دلیل وضعیت نامطلوب زندان و غذای آن «از خوردن غذای زندان خودداری کرده‌اند».

انتقال آن‌ها به شکل ناگهانی و بدون اطلاع قبلی هم‌زمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر «ضرب‌وشتم» زندانیان حین خروج از زندان اوین صورت گرفت.

۱۱:۲۶ ۲۰.۶.۱۴۰۲

خامنه‌ای: آمریکا با فکر و مطالعه به این نتیجه رسیده که در ایران چند نقطه بحران‌ساز وجود دارد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۲۰ شهریور طی یک سخنرانی گفت که به باور او، ایالات متحده «مجموعه‌ای با اسم گروه بحران» درست کرده «تا بگردند نقاطی را که در کشور بنظر آن‌ها موجب می‌شود بحران درست بشود، تحریک کنند.»

او که در تهران و در دیدار با از افرادی از استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی سخن می‌گفت اضافه کرد که «آنها با فکر و مطالعه به این نتیجه رسیدند که در ایران چند نقطه بحران‌ساز وجود دارد: اختلافات قومی، تفاوت‌های مذهبی و مسئله جنسیت و زن که باید این‌ها را برای بحران‌سازی تحریک کرد.»

علی خامنه‌ای گفت که «این را معلومات اطلاعاتی به ما می‌گوید» اما برای این مدعای خود شواهد و مدارکی ارائه نکرد.

او به این‌که چرا حوزه‌های «اختلافات قومی، تفاوت‌های مذهبی و مسئله جنسیت و زن» در ایران بحران‌ساز شده و به نقش و مسئولیت حکومت خود در بحرانی شدن وضعیت در این حوزه‌ها اشاره‌ای نکرد.

۱۲:۱۵ ۲۰.۶.۱۴۰۲

ادامهٔ درخواست از بهاره هدایت برای شکستن اعتصاب غذا

برخی از فعالان سیاسی از بهاره هدایت خواسته‌اند «به خاطر ملت و جامعه» از تصمیم خود برای ادامهٔ اعتصاب غذا صرف‌ نظر کند.

در نامه‌ای که نسخه‌ای از آن به دست رادیو فردا رسیده سازمان دانشجویان و جوانان جبههٔ ملی ایران با بیان اینکه ایران «در یک سال گذشته داغ مهسا‌ها، نیکاها و حنانه‌ها به دلش نشسته» خطاب به این فعال سیاسی نوشته‌اند: «این اجازه را بدهید تا مردم عزیز سرزمینمان، ایران، از در امان بودن جان شریف‌تان اطمینان خاطر یابند.»

در ادامهٔ این نامه آمده است: «ما دغدغهٔ شما را کاملاً ارج نهاده و خود را با شما هم‌درد می‌دانیم. معتقدیم دیر زمانی‌ است که حرفی با عاملان ستم نمانده‌ است.»

بهاره هدایت از نهم شهریورماه و پس از جان‌باختن جواد روحی، زندانی معترض، اعلام کرد که در اعتراض به «سرکوب مضاعف» در جمهوری اسلامی دست به اعتصاب غذا می‌زند.

او در واکنش به درخواست‌ها و ابراز نگرانی‌ها افراد و گروه‌های متعدد نسبت به ادامه اعتصاب غذای خود در پیامی که روز ۱۸ شهریور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، بر عزم خود برای «ادامه اعتصاب غذا» تأکید کرد و گفت: «نگران من نباشید، نگران ایران باشید.»

وکیل بهاره هدایت نیز روز گذشته خبر داد که او «بعد از ۱۰ روز اعتصاب غذا هشت کیلو وزن» کم کرده است.

زهرا مینویی عصر یکشنبه ۱۹ شهریور در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) با اشاره به ملاقات خانوادۀ خانم هدایت با این زندانی سیاسی نوشت که او در حال حاضر، «دچار، ضعف شدید و تپش قلب است، به گونه‌ای که با کمک یک مأمور زندان توانسته به محل ملاقات بیاید.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG