لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴
۲۳:۳۴ ۱۳.۶.۱۴۰۲

دولت‌های غربی قصد دارند به امارات در مورد تجارت با روسیه «هشدار بدهند»

روزنامه وال استریت جورنال روز دوشنبه با استناد به سخنان مقام‌های غربی گزارش داد که دولت‌های آمریکا و بریتانیا و اتحادیه اروپا در صدد بررسی راهکارهایی مشترک با هدف اعمال فشار به حکومت امارات متحده عربی هستند تا انتقال کالاهایی که می‌تواند روسیه را در جنگ علیه اوکراین یاری کند، متوقف شود.

یک مقام اماراتی در پاسخ به خبرگزاری رویترز در این زمینه گفت این کشور «با دقت از تمامی تحریم‌های سازمان ملل تبعیت می‌کند و برای برخورد با نهادها و کشورهای تحریم‌شده، سازوکارهای دقیق و قدرتمندی دارد».

این مقام که نامش فاش نشده، افزود که امارات متحده عربی «براساس مقررات قضایی کنترل صادرات و واردات به‌طور مستمر بر صادرات کالاهای دو منظوره، که هم مصارف نظامی دارند و هم مصارف غیرنظامی، نظارت می‌کند».

وال استریت جورنال در گزارش خود نوشته که مقامات آمریکایی و اروپایی از روز دوشنبه به امارات سفر خواهند کرد. این اقدامات بخشی از تلاش‌های هماهنگ قدرت‌های غربی برای جلوگیری از صادرات کالاهای دو منظوره از جمله ریزتراشه‌های رایانه‌ و سایر قطعات الکترونیکی حساس به روسیه عنوان شده است.

امارات متحده عربی، از اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان، به رغم فشارهای غرب برای کمک به انزوای روسیه در پی تهاجم نظامی به اوکراین، مناسبات خوب خود با مسکو را حفظ کرده و از تحریم‌های غرب علیه روسیه حمایت نمی‌کند.

مقام اماراتی همچنین در مصاحبه با رویترز گفت که امارات متحده عربی به تماس نزدیک و گفت‌وگو با سایر کشورها از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا در مورد جنگ در اوکراین و پیامدهای آن برای اقتصاد جهانی ادامه می‌دهد.

به نوشتۀ این خبرگزاری، وزارت خارجه آمریکا حاضر نشد در مورد گزارش وال استریت جورنال اظهار نظر کند.

۲۳:۱۷ ۱۳.۶.۱۴۰۲

کنفدراسیون فوتبال آسیا: تیم‌های ایرانی و عربستانی میزبان یکدیگر می‌شوند

بر اساس اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای‌اف‌سی) از این پس، تمامی مسابقات رفت و برگشت بین تیم‌های باشگاهی ایران و عربستان سعودی در ورزشگاه‌های این دو کشور برگزار می‌شود.

این کنفدراسیون روز دوشنبه اعلام کرد که فدراسیون‌های فوتبال دو کشور در یک توافق «پیشگامانه» تصمیم گرفته‌اند پس از هفت سال به بازی در زمین‌‌های بی‌طرف پایان دهند.

فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا ۲۷ شهریور آغاز می‌شود و یک روز بعد تیم النصر عربستان به همراه ستاره برزیلی خود، کریستیانو رونالدو در ورزشگاه آزادی به مصاف قهرمان ایران، پرسپولیس خواهد رفت.

در پی حملۀ حامیان افراطی جمهوری اسلامی به سفارت عربستان سعودی در ایران، بازی‌های تیم‌های باشگاهی این دو کشور از سال ۱۳۹۵ در زمین بی‌طرف برگزار می‌شد.

تهران و ریاض اسفندماه گذشته در پی میانجی‌گری پکن، توافق احیای روابط را امضا کردند که بر اساس آن دو کشور موافقت کردند ظرف دو ماه سفارتخانه‌های خود را بازگشایی کنند و روابط ریاض و تهران هم‌اکنون عادی شده است. سفیر جمهوری اسلامی ایران از سه‌شنبه (فردا) در ریاض آغاز به کار خواهد کرد.

۲۱:۵۹ ۱۳.۶.۱۴۰۲

رئیس جهاد دانشگاهی اساتید معترض را تهدید به بازگشایی «پرونده» کرد

حسن مسلمی نائینی روز دوشنبه در واکنش به خبر اخراج اساتید از دانشگاه‌ها به سایت دیده‌بان ایران گفت که هیئت انتظامی دانشگاه تربیت مدرس که او نیز یکی از اعضای آن است، «پرونده بعضی از اساتیدی که در اغتشاشات حضور داشتند»، را بررسی کرده است.

رسانه‌ها و مقام‌های نزدیک به جمهوری اسلامی همواره از اعتراضات مردمی با عنوان «اغتشاشات» یاد می‌کنند.

مسلمی نائینی در ادامه با اشاره به دفاع این اساتید در هیئت انتظامی دانشگاه گفته اگر ثابت شود که این اساتید کاری نکرده‌اند «پرونده بسته یا تعلیق می‌شود» و اگر استاد معترض «دوباره کاری انجام دهد، دوباره این پرونده فعال می شود».

او همچنین در توجیه قطع همکاری با اساتیدی که قرارداد پیمانی دارند، یکی از دلایل این تصمیم را «عملکرد ضعیف و مورد رضایت نبودن آن برای مسئول بالاتر و رئیس دانشگاه» دانست.

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که رئیس دانشگاه تهران روز ۱۲ شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با تکذیب اخراج اساتید به «علت مسائل سیاسی»‌ مدعی شده بود که این اخراج‌ها «به علت مشکلات اخلاقی و داشتن شاکی» بوده است.

موج اخیر حذف و تعلیق استادان دانشگاه در ایران در حالی در آستانۀ سالگرد اعتراضات سراسری به راه افتاده که ماه‌هاست سرکوب دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف ایران ادامه دارد.

در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که متأثر از جان باختن مهسا ژینا امینی رقم خورد، دانشگاه‌های ایران از کانون‌های اصلی اعتراضات بود. صدها دانشجو در نزدیک به یک سال گذشته به‌دلیل شرکت در اعتراضات دانشجویی با احضار و بازداشت و جریمه‌های سنگین انضباطی از جمله تعلیق، اخراج و محرومیت از خوابگاه دانشجویی مواجه شده‌اند.

۲۱:۳۴ ۱۳.۶.۱۴۰۲

مهار تدریجی «گسترده‌ترین» آتش­‌سوزی در یونان با استقرار بیش از ۷۰۰ آتش‌نشان

آتش­‌سوزی گسترده­‌ای که طی ۱۷ روز گذشته بخش وسیعی از جنگل­‌ها در شمال شرقی یونان را نابود کرد به مرور در حال مهار شدن است و هنوز صدها مأمور آتش نشانی مشغول مقابله با باقی‌ماندۀ حریق در نقاط کوچک و پراکنده‌اند.

اداره آتش­‌نشانی یونان روز دوشنبه ۱۳ شهریور خبر داد که در روزهای اخیر برای مقابله با این آتش‌­سوزی در منطقه اوروس، در نزدیکی مرز ترکیه، صدها مأمور آتش‌نشانی دیگر به منطقه اعزام شدند.

اين اداره افزود هم اکنون ۷۴۱ مأمور آتش­ن‌شانی با کمک ۱۲۴ خودرو و دو فروند هواپیما در این عملیات شرکت دارند.

بر اساس گزارش‌های رسمی، تا کنون ۲۰ تن در آتش سوزی مناطق جنگلی و پوشش گیاهی این منطقه جان خود را از دست داده‌­اند و گمان می‌رود که اکثر قربانیان مهاجرانی هستند که اخیراً از مرز عبور کرده و وارد یونان شده بودند.

این آتش‌سوزی روز ۲۸ مرداد در اطراف شهر الکساندروپولیس، در شمال شرقی یونان، آغاز شد و پس از گسترش یافتن به نواحی دیگر به یک حریق دامنه‌دار مبدل شد.

بر اساس مدیریت سوانح اضطراری اتحادیه اروپا، در این آتش‌سوزی تا روز ۱۲ شهریور بیش از ۹۳ هزار هکتار از مناطق جنگلی و پوشش گیاهی در یونان از بین رفته و این «گسترده‌ترین» آتش سوزی است که از سال ۲۰۰۰ تا کنون در یک کشور عضو اتحادیه اروپا رخ داده است.

۲۰:۳۰ ۱۳.۶.۱۴۰۲

اولین جلسه محاکمۀ مهدی یراحی «برگزار شد»

برخی منابع در ایران گزارش دادند که اولین جلسه دادگاه مهدی یراحی، خوانندۀ معترض در بازداشت، روز یکشنبه ۱۲ شهریورماه، در دادگاه «امنیت اخلاقی» تهران برگزار شد.

بهمن بابازاده، خبرنگار حوزۀ موسیقی، روز دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که «با توجه به محل دادرسی پروندۀ آقای یراحی به نظر می‌رسد «هیچ‌کدام از نهادهای امنیتی شاکی این خواننده نیستند» و پروندۀ او مستقیماً از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی در حال پیگیری است.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که هم‌زمان با رسیدگی به پروندۀ قضایی تشکیل‌شده علیه این ترانه‌سرا و خوانندۀ موسیقی پاپ،‌ اعضای گروه «تاک داون» نیز در همان شعبه حاضر و دادرسی شده‌اند.

این خبر تاکنون در رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران منتشر نشده و اطلاعات دقیقی در زمینۀ اتهامات انتسابی در پرونده آقای یراحی در دست نیست.

مهدی یراحی روز سوم شهریور ترانۀ «روسریتو در بیار» را منتشر و آن را به «زنان آزاده» ایران تقدیم کرد که به نوشته خود او «در خط اول جنبش زن زندگی آزادی، دلیرانه می‌درخشند».

این ترانه‌سرا و خواننده سه روز پس از انتشار این ترانه بازداشت شد. رسانه قوه قضائیه دلیل تشکیل پرونده برای او را مرتبط با انتشار یک ترانه «غیرقانونی ‌و خلاف اخلاق و عرف جامعه اسلامی» اعلام کرد.

مهدی یراحی پیشتر هم در سال ۱۳۹۸ بابت ترانه‌هایش، با تشکیل پرونده قضایی و اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» روبه‌رو شده بود.

۱۹:۱۸ ۱۳.۶.۱۴۰۲

ابراز بی‌خبری صاحب‌امتیاز انتخاب از «توقیف این رسانه»

برخی منابع خبری در ایران به نقل از خبرگزاری فارس از توقیف پایگاه اطلاع‌رسانی انتخاب خبر داده‌اند، اما صاحب امتیاز این وب‌سایت خبری-تحلیلی به شبکه‌شرق گفته است که این خبر را از رسانه‌ها شنیده و چیزی به طور رسمی به این مجموعه ابلاغ نشده است.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، بعدازظهر دوشنبه ۱۳ شهریور ماه نوشت که توقیف «انتخاب»، به اتهام تخلف از قانون مطبوعات و مصوبات شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته و پرونده آن به مرجع قضایی ارجاع شده است.

با این حال نه تنها تا ساعاتی پس از این گزارش فعالیت خبری این رسانه آنلاین ادامه داشت، بلکه مصطفی فقیهی صاحب‌امتیاز این سایت خبری به شرق گفت که دلیلی برای توقیف این رسانه اعلام نشده و «منتظر اعلام نظر رسمی مقامات مربوطه هستیم».

گزارش فارس مدعی است توقیف انتخاب به دلیل انتشار گزارشی با عنوان «حراج برند ایران» صورت گرفته است. گزارشی در نقد سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی که عنوان آن با این پرسش همراه شده که «سیاست خارجی ایران چرا اینقدر تضعیف شده است؟»

نویسنده این گزارش انتخاب در فرازی از آن نوشته است، «سیاست شرق گرایی دولت رئیسی صرفاً به از دست رفتن برخی فرصت‌ها در عرصه بین‌الملل منتهی نشده، بلکه به برند ایران، در منطقه و دنیا هم آسیب رسانده؛ آسیبی که جبران آن سال‌ها زمان می‌برد».

۱۳:۴۶ ۱۳.۶.۱۴۰۲

گزارش تازه آژانس حاکی از کاهش سرعت ذخیره اورانیوم ۶۰ درصدی در ایران است

گزارش تازه مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حاکی از کاهش سرعت ذخیره اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده در ایران است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی با اشاره به رویت نسخه‌ای از تازه‌ترین گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌گویند تهران سرعت ذخیره اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌شده خود را کاهش داده است.

یک دیپلمات ارشد که نامش فاش نشده در این‌باره به خبرگزاری رویترز گفته است که ایران ذخیره ۹ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در هر ماه را به سه کیلوگرم کاهش داده است.

تهران در فاصله‌گرفتن از تعهداتش در برجام، تصمیم به غنی‌سازی ۲۰ درصدی و سپس ۶۰ درصدی گرفت. این سطح بالا از غنی‌سازی که یک قدم پیش از غنی‌سازی ۹۰ درصدی برای تولید سلاح است، به شدت مورد نگرانی جامعه بین‌المللی است.

کاهش این ذخیره در حالی گزارش شده که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، در گزارش محرمانه دیگری که روز دوشنبه به رویت خبرگزاری فرانسه رسید، از به دست نیامدن پیشرفت در زمینه مسائل چالش برانگیز با تهران ابراز تأسف کرده است.

این گزارش‌ها که قرار است در آستانه نشست بعدی شورای حکام، در ۲۰ شهریور، در اختیار اعضا گذاشته شود، در حالی تهیه شده که ایران و آمریکا بر سر آزادسازی میلیاردها دلار دارایی بلوکه شده ایران در کره جنوبی در قبال آزادی پنج زندانی آمریکایی در ایران تفاهم کرده‌اند. تفاهمی که برخی از ناظران مسائل ایران، آن را دارای قابلیت بالقوه برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام می‌دانند.

در این زمینه به نوشته آسوشیتدپرس کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند نشانه‌ای از تمایل تهران به کاهش تنش با آمریکا باشد؛ تنشی که در سال‌های اخیر و به‌ویژه با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌های ایران اوج گرفت.

به تازگی وزیر خارجه ایران نیز تأیید کرده توافق اخیر برای تبادل زندانیان با آمریکا، به توافق اتمی کمک می‌کند و در این زمینه «ابتکار عمان» در دستورکار است.

۱۳:۳۰ ۱۳.۶.۱۴۰۲

بازیگر جوان اسپانیایی در جشنواره ونیز بازداشت شد

گابریل گِوارا، بازیگر اسپانیایی که برای شرکت در جشنواره فیلم ونیز به ایتالیا رفته بود، به اتهام «تجاوز جنسی» توسط پلیس این کشور بازداشت شده است.

به نوشته روزنامه «لا نووا» چاپ ونیز، این اتهام در فرانسه به او زده شده بود و او ۱۱ شهریور، یک روز پیش از آن که جشنواره «فیلمینگ ایتالی» به او جایزه افتخاری بدهد، بازداشت شده است. پلیس ایتالیا بازداشت این بازیگر اسپانیایی را تأیید کرده است.

از آنجا که جکم جلب بین‌المللی برای گِوارا صادر شده بود، پلیس ایتالیا قصد تحویل دادن او به فرانسه را دارد، اما او منتظر رأی دادگاه تجدید نظر در ایتالیا است. جزئیات بیشتری درباره اتهام و نحوه بازداشت او اعلام نشده است.

جشنواره فیلم ونیز در حساب شبکه ایکس (توئیتر سابق) خود اعلام کرد بازداشت این بازیگر ۲۲ ساله اسپانیایی ارتباطی به «هیچ فعالیت یا تولید در هشتادمین جشنواره فیلم ونیز» ندارد.

گابریل گِوارا در سال ۲۰۱۸ با بازی در سریال نوجوانانه «اسکام اسپانیا» شناخته شد و سپس با بازی در مجموعه فیلم‌های «تقصیر من بود» محصول آمازون شهرت بیشتری به دست آورد.

۱۳:۱۹ ۱۳.۶.۱۴۰۲

انتقاد از توزیع «کوپنی» داروهای بیماران هموفیلی

مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران با انتقاد از شیوه توزیع دارو برای بیماران هموفیلی گفت که مسئولان وزارت بهداشت ایران در حوزه دارو به «سیاستگذاری کوپنی» رو آورده‌اند.

احمد قویدل روز دوشنبه ۱۳ شهریور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر خبر داد که از بیش از ۱۰ روز پیش یکی از مراکز اصلی درمان بیماران هموفیلی اطلاعیه‌هایی نصب کرده که بیش از ۱۰ شیشه دارو به بیماران داده نمی‌شود و افزود که در مراکز دیگر هم چنین روشی آغاز شده است. او با انتقاد از این شیوه که آن را توزیع «کوپنی» دانست، گفت: «نیاز بیماران به دارو بر اساس وزن و شدت خونریزی با نظر پزشک معالج تعیین می‌شود».

آقای قویدل گفت این روش‌ها در عمل «حذف غیررسمی پزشک» در درمان بیماران هموفیلی به شمار می‌رود، چون پزشک تشخیص می‌دهد که هر بیمار در طول ماه به چه مقدار دارو نیاز دارد. او همچنین این محدودیت را «نقض پروتکل‌های درمانی بیماران هموفیلی» در انواع خونریزی‌ها خواند که به گفته او سال‌ها پیش در وزارت بهداشت تصویب شده بود.

مرداد ماه امسال سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از تداوم بی‌توجهی دولت و خودداری بانک مرکزی از تخصیص ارز دارو خبر داد و گفت که بی‌توجهی دولت منجر به کمبود ۲۰۰ قلم دارو در کشور شده که پیامد آن، «افزایش مرگ و میر» بیماران است.

۱۲:۱۰ ۱۳.۶.۱۴۰۲

فرانسه به خروج پنج زن در خطر افغان از پاکستان کمک کرد

فرانسه به پنج زن افغان که در پاکستان مورد تهدید طالبان قرار داشتند، کمک کرده تا از این کشور خارج شوند. این پنج زن روز دوشنبه چهارم سپتامبر وارد فرانسه شده‌اند.

انتقال این زنان از پاکستان به فرانسه، با دستور امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه صورت گرفته و او در فرمانی در این مورد تأکید کرده که این زنان که با تهدید طالبان روبه‌رو شده‌اند، نقش مهمی در جامعه افغانستان داشته‌اند و باید به این دلیل مورد توجه ویژه باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گروه شامل یک مدیر پیشین دانشگاه، مشاور یکی از سازمان‌های مردم‌نهاد، یک مجری تلویزیون، و معلم یک مدرسه مخفی در کابل می‌شود، و یکی از این زنان سه کودک به همراه دارد.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در تابستان ۱۴۰۰، این زنان نتوانسته‌اند مستقیماً افغانستان را ترک کنند، و با فرار به پاکستان، به طور موقت در آنجا پناه گرفتند.

رئیس اداره مهاجرت فرانسه گفته است که پس از ورود به فرانسه، آنها به عنوان پناهجو ثبت می‌شوند و همزمان با رسیدگی به درخواست پناهندگی، به آنها مسکن تعلق می‌گیرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG