لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

سفارت افغانستان در تهران: بررسی شلیک به خودروی مهاجران در یزد ادامه دارد


سفیر افغانستان غفور لیوال در جریان دیدار از زخمی‌ها در یزد؛ بنا بر گزارش‌ها آقای لیوال به دستبند زدن به شهروندان کشورش اعتراض کرده است
سفیر افغانستان غفور لیوال در جریان دیدار از زخمی‌ها در یزد؛ بنا بر گزارش‌ها آقای لیوال به دستبند زدن به شهروندان کشورش اعتراض کرده است

دبیر اول سفارت افغانستان در تهران می‌گوید بررسی‌ها در مورد آتش‌گرفتن خودروی حامل مهاجران و پناهجویان افغان در یزد ادامه دارد و کابل از وزارت خارجه ایران خواسته «تحقیقات جدی» در این مورد انجام دهد.

فاطمه تالقانی، به رادیو آزادی (بخش دری رادیو اروپای آزاد) گفته «تلاش‌ها برای شناسایی هویت سه پناهجویی که در آتش‌سوزی موتر (خودرو) در شهر یزد سوخته‌اند ادامه دارد. زخمیان این رویداد در شفاخانه بستری‌اند و مهاجرانی که زنده مانده‌اند نزد دولت ایران هستند».

خانم تالقانی در عین حال تصاویری که اخیرا در شبکه‌های اجتمای و در میان شهروندان کشورش بازتاب یافته و زخمی‌ها را با دستبند نشان می‌دهد، تائید کرده‌است.

آن‌طور که گزارش رادیو آزادی حاکی‌ست تصاویر زخمی‌ها با دستبند بر تخت بیمارستان واکنش‌های تندی را همراه داشته است.

دبیر اول سفارت افغانستان در تهران می‌گوید عبدالغفور لیوال، سفیر کشورش، از این کار پلیس ایران انتقاد کرده و خواسته تا دستبند زخمی‌ها باز شود.

آقای لیوال گفته این کار غیرقانونی و نادرست است.

روز ۱۵ خرداد در جریان شلیک به یک خودرو و سپس آتش‌گرفتن آن در یزد، سه شهروند افغان کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند.

مقام‌ها و رسانه‌های افغانستان می‌گویند شلیک به تایر خودرو در نهایت به آتش‌سوزی و کشته‌شدن شهروندان انجامیده است.

مقام‌های ایران می‌گویند پلیس به خودرو دستور توقف داده و پس از بی‌توجهی راننده، مأموران لاستیک خودرو را هدف قرار می‌دهند، اما خودرو درحالی‌که چرخ آن آتش گرفته بود، چند کیلومتر به حرکت ادامه می‌دهد و در نتیجه آتش می‌گیرد.

سفیر افغانستان در ایران تایید کرده که این خودرو متعلق به «قاچاقبران انسان» بوده است.

مقام‌های استان یزد وعده داده‌اند مسئولان شلیک به خودرو مورد پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.

این رخداد در حالی‌ست که در هفته‌های گذشته مسئله برخوردها با مهاجران، کارجویان و پناهجویان افغان بازتاب‌های گسترده‌ای یافته است. ۱۳ اردیبهشت‌ماه انتشار گزارش‌هایی درباره بدرفتاری مرزبانان ایران با گروهی از شهروندان افغانستان «که به غرق شدن چند تن از آنان منجر شد» واکنش‌ها و بازتاب‌هایی را همراه داشت.

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده در مورد غرق‌شدن کارجویان در مرز تحقیقات همه‌جانبه‌ای صورت می‌گیرد. مقام‌های تهران هرچند گفته بودند با این تحقیقات همراهی می‌کند، اما گزارش‌ها را تکذیب کرده و حتی آن را «سناریوسازی» توصیف کرده‌اند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، اخیرا در تماس تلفنی با همتای افغان خود از «فضای خبری سنگین و غیر مستند ایجاد شده از سوی برخی مسئولان و رسانه‌های افغانستان ابراز تاسف» کرده‌است.

از سوی دیگر اما رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان به رادیو آزادی گفته «برخی از رهبران مذهبی و مقامات دولتی روابط پشت پرده با ایران را حفظ کرده‌اند، نتیجه همین است که دولت افغانستان نتوانسته حقوق افغان‌ها را از مقامات ایرانی مطالبه کند».

XS
SM
MD
LG