لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۸

«شک و تردید» وزیر خارجه بریتانیا در مورد حمایت دیپلماتیک از زاغری


دیدار ریچارد رتکلیف (راست) با بوریس جانسون
دیدار ریچارد رتکلیف (راست) با بوریس جانسون

ساعاتی پس از دیدار ریچارد رتکلیف‌، همسر نازنین زاغری که در ایران زندانی است، با وزیر خارجه بریتانیا، آقای رتکلیف از «شک و تردید» این مقام دولت بریتانیا در مورد حمایت دیپلماتیک از خانم زاغری خبر داد.

نازنین زاغری رَتکلیف، از کارکنان بنیاد تامسون رویترز، هنگامی که برای سپری کردن تعطیلات به ایران سفر کرده بود در فروردین‌ماه سال ۹۵ بازداشت و مدتی بعد به «توطئه‌چینی» به منظور سرنگونی حکومت جمهوری اسلامی متهم شد.

در حالی که خانم زاغری اتهامات حکومت علیه خود را تکذیب می‌کند، دادگاهی در تهران او را به پنج سال حبس محکوم کرد.

مسئله حبس نازنین زاغری چند هفته‌ای است که در پی اظهار نظر بوریس جانسون درباره او در بریتانیا در صدر اخبار است و این مقام عالی‌رتبه حتی به دلیل این اظهار نظر خود مجبور به عذرخواهی شد.

در پی انتشار این اخبار، خبرگزاری رویترز از امکان حمایت کنسولی بریتانیا از خانم زاغری به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح برای آزادی این شهروند ایرانی-بریتانیایی خبر داد.

رویترز روز دوشنبه، ۲۲ آبان‌ماه، به نقل از سخنگوی ترزا می، نخست ‌وزیر بریتانیا، گزارش داده بود که کابینه خانم می هر آن چه بتواند برای آزادی خانم زاغری-رتکلیف خواهد کرد.

در آن زمان یکی از گزینه‌های مطرح برای آزادی این شهروند ایرانی-بریتانیایی ارائه حمایت کنسولی از او عنوان شد.

در بیانیه وزارت خارجه بریتانیا دربارهٔ دیدار بوریس جانسون با ریچارد رتکلیف در روز چهارشنبه نیز آمده بود که آقای جانسون می‌خواهد به او اطمینان دهد که دولت بریتانیا برای آزادی همسرش به دلایل انسان‌دوستانه تلاش خواهد کرد.

حال خبرگزاری رویترز در روز چهارشنبه، ۲۴ آبان‌ماه، و در پی دیدار این دو نوشته است که وزیر خارجه بریتانیا در مورد «اعطای حمایت دیپلماتیک» به این شهروند زندانی «ملاحظات و تردیدهایی» دارد.

رویترز این نکته را به نقل از ریچارد رتکلیف نوشته، اما در این باره توضیح بیشتری نداده است: مشخص نیست «ملاحظات» وزیر خارجه بریتانیا در این باره و دلیل شک و تردیدش نسبت به این اقدام چیست.

آقای رتکلیف در عین حال ابراز امیدواری کرده است که بوریس جانسون بتواند همسر او را در پی دیدارش از ایران با خود برگرداند.

در گزارش رویترز آمده است که بوریس جانسون «ظرف چند هفته آینده» به ایران سفر می‌کند.

پیشتر بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز در روز دوشنبه درباره سفر وزیر خارجه بریتانیا به تهران و ارتباطش با پرونده نازنین زاغری گفته بود که این سفر احتمالاً تا پایان سال جاری میلادی، یعنی تا حدود یک ماه و نیم آینده انجام خواهد شد.

به گفته آقای قاسمی، در تماس تلفنی وزیران خارجه ایران و بریتانیا هم راجع ‌به مسئله خانم زاغری صحبت شده است.

در نخستین اظهار نظر خود درباره مسئله حبس خانم زاغری در ایران، وزیر خارجه بریتانیا گفته بود که خانم زاغری پیش از بازداشتش سرگرم تدریس خبرنگاری در ایران بوده است.

پس از این اظهار نظر، نازنین زاغری بار دیگر بدون اعلام قبلی به دادگاه احضار شد.

در پی این اتفاق، بنیاد تامسون رویترز در بیانیه‌ای بوریس جانسون را متهم کرد که با گفته غیردقیق خود درباره دلیل سفر نازنین زاغری، باعث می‌شود که احتمالا به مدت حبس وی افزوده شود.

XS
SM
MD
LG