لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۴

مولوی مرادزهی: بعد از انتصاب رادان می‌خواهند رعب و وحشت ایجاد کنند


مولوی عبدالمجید مرادزهی، مشاور و از اعضای دفتر مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در گفت‌و‌گو با رادیوفردا از امنیتی‌ شدن شهر زاهدان و استقرار ایست بازرسی در تمام ورودی‌ها و خروجی‌های شهر زاهدان خبر داده و می‌گوید که پس از انتصاب احمدرضا رادان به فرماندهی نیروی انتظامی، «می‌خواهند ایجاد رعب و وحشت کنند».

روز چهارشنبه گزارش‌هایی از محاصره شهر زاهدان و ایجاد ایست بازرسی در ورودی‌ و خروجی‌های این شهر و همچنین محاصره مسجد مکی منتشر شده بود.

مولوی عبدالمجید مرادزهی از علمای اهل سنت، در گفت‌‌و‌گو با رادیوفردا می‌گوید: «اینکه شایعه شده که مسجد مکی محاصره شده واقعیت ندارد. کسی جرئت ندارد که مسجد مکی را محاصره کند. فردا جمعه است من فکر نمی‌کنم مشکل خاصی باشد و مرتکب اشتباه مجددی شوند و فکر نمی‌کنم که اینقدر بی‌تدبیر و بی‌سیاست باشند. اما شهر زاهدان یک حالت امنیتی دارد و ورودی و خروجی‌های شهر را ایست بازرسی زده‌اند این بله صحت دارد».

مشاور مولوی عبدالحمید می‌گوید: «بعضی جاها مطرح کرده‌اند که به خاطر مسائل امنیتی و جلوگیری از نفوذ ضدانقلاب و احتمال حمله‌های انتحاری و از این حرف ها. احساس می‌شود بعد از اینکه فرمانده جدید نیروی انتظامی، آقای رادان آمده، می‌خواهند ایجاد رعب و وحشت بکنند.»

فضای امنیتی زاهدان و فشارها بر مولوی عبدالحمید در گفت‌وگو با مولوی مرادزهی
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:34 0:00
لینک مستقیم

یکی از متولیان مسجد مکی هم در گفت‌و‌گو با رادیو فردا شایعات منتشر شده در خصوص محاصره این مسجد را تکذیب کرده و می‌گوید که «مردم بلوچ اجازه چنین چیزی را نمی‌دهند. ورودی‌ها و خروجی‌های شهر ایست بازرسی زده‌اند، ولی مسجد طبق روال عادی خودش است مردم برای نماز می‌آیند و طلبه‌ها هم هستند».

مسجد جامع مکی زاهدان، مهم‌ترین مسجد اهل سنت سیستان و بلوچستان است که در سال ۱۳۵۳ توسط عبدالعزیز ملازاده، یکی از روحانیان شناخته شده اهل سنت ایران ساخته شد.

مدیریت این مسجد و حوزه علمیه اهل سنت وابسته به آن بر عهده مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان و از علمای پرنفوذ اهل سنت است که هر هفته نماز جمعه اهل سنت زاهدان را در آنجا برگزار می‌کند.

محمدجواد لاریجانی، از چهره‌های تندرو حکومتی، مولوی عبدالحمید را به دامن زدن به «مسائل فرقه‌ای» متهم کرده و گفته بود: «مسجد مکی امروز به مسجد ضرار تبدیل شده است».

مولوی عبدالمجید مرادزهی، مشاور و از اعضای دفتر مولوی عبدالحمید به رادیو فردا می‌گوید: «در کل استان، مخصوصاً زاهدان، بعد از جمعه خونین، همیشه اعتراض است و التهاب وجود دارد. حدود صد نفر را اینها کشته‌اند، سیصد چهارصد نفر را مجروح کرده‌اند. تعداد زیادی هم الان بازداشت کرده‌اند و مردم خیلی ناراحت هستند. جو متشنج است و هنوز هیچ اقدامی در جهت مجازات مباشرین و آمرین انجام نداده‌اند».

روز جمعه، هشتم مهر، معترضان به تجاوز سرهنگ ابراهیم کوچکزای، فرمانده انتظامی چابهار، به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ و همچنین اعتراض به جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، هدف رگبار گلوله نیروهای نظامی و امنیتی قرار گرفتند.

تمامی جمعه‌های بعد از هشتم مهر در شهرهای متعدد سیستان و بلوچستان شاهد خشونت شدید نیروهای امنیتی با مردم بوده و از جمله روز ۱۳ آبان دست‌کم ۱۶ تن دیگر در شهر خاش کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. مولوی عبدالحمید هم در ماه‌های گذشته در سخنرانی‌‌های خود مواضع تندی را علیه حکومت به دلیل سرکوب خشونت‌آمیز معترضان و شرایط کنونی کشور اتخاذ کرده است.

مولوی مرادزهی می‌گوید که سیستم نمی‌خواهد این تظاهرات‌ها ادامه داشته باشد. او، مواضع و سخنرانی‌های مولوی عبدالحمید را «کاملاً قانونی و شرعی» دانسته و می‌گوید که سیستم نمی‌خواهد این سخنان در نماز جمعه مطرح شود: «اینها همه معلول است. تا زمانی که مسئله جمعه‌های خونین و افرادی که کشته شده‌اند، شهید شده‌اند، زخمی شده‌اند حل نشود، در جمعه‌های بعدی هم خیلی افراد را دستگیر کردند، مجروح کردند و باز هم کشته شدند».

او ادامه می‌دهد: «تا زمانی که این مشکل حل نشود، اعتراض‌ها ادامه دارد. عمده اعتراض مردم هم به خاطر همین مسائل است. بعد هم تبعیض‌ها و مشکلات دیگری که مردم بلوچستان مخصوصاً مردم اهل سنت با آن مواجه هستند. مثلاً یکی از نمونه‌های تبعیض حمایت از فرزندآوری در کل کشور است که استان ما را استثنا کرده‌اند. اخیرا دو سه شهر شیعه‌نشین در سیستان را داخل ان طرح قرار داده‌اند ولی شهرهای بلوچ و اهل سنت را از طرح خارج کر‌ده‌اند. این با هیچ منطقی نمی‌خواند و یک بام و دو هوا که نمی‌شود. مردم به این مسائل اعتراض دارند و مشکلات دیگر.»

مشاور مولوی عبدالحمید، تنها راه برون‌رفت از وضعیت اعتراضی فعلی را در این می‌داند که به مشکلات مردم رسیدگی شود، تبعیض‌ها برطرف شود و نگاه شهروند درجه سه و چهار به مردم این استان مخصوصاً اهل سنت نباشد: «مخصوصا کسانی که جنایت جمعه‌های خونین را مرتکب شده‌اند باید مجازات شوند هم مباشرین و هم آمرین. تنها راه حلش همین است. طبعاً آنها از هر طریقی اقدام می کنند و می خواهند که این اعتراضات نباشد ولی خب این امکانش نیست و مردم هیچ موقع فکر نکنم تن به این قضیه بدهند.»

پیشتر منابع رادیو فردا از «ارعاب و تهدید» مولوی عبدالحمید از سوی حکومت خبر داده و گفته بودند که یک «تقابل و رودررویی کامل» بین دو طرف ایجاد شده است.

این منابع به رادیو فردا گفته بودند که او را تحت فشار قرار داده‌اند همسو با مقام‌های حکومتی، اعتراضات مردم را محکوم و در نماز جمعه از «وحدت شیعه و سنی» سخن بگوید و از مردم بخواهد که به خیابان نیایند و اعتراضات را پایان دهند، اقداماتی که وی از انجام آن خودداری کرده است.

مولوی مرادزهی، فشارها بر مولوی عبدالحمید را تایید کرده و می‌گوید که از سوی حکومت «افرادی را می‌فرستند و یا مستقیما با دوستانی که از طرف حوزه و دفتر ایشان گاهی جلساتی برگزار می‌شود این چیزها را مطرح می‌کنند.»

او در عین حال می‌گوید: «یکی از مشکلات در جمعه‌های اعتراضی که ما هم موافق نیستیم، جناب مولانا هم موافق نیستند، یکسری توهین و فحش است که به مسئولان نظام می‌دهند. توهین و فحش در هیچ مذهب و هیچ دین و اخلاقی پذیرفته نیست. این بهانه از دست‌شان گرفته شود. بعضی موقع‌ها ممکن است افراد نفوذی را بفرستند این به جای خودش و ما توصیه می کنیم به مردم خودمان که اعتراض می‌کنند اعتراضات مسالمت آمیز و شعارها قانونی و منطقی باشد.

  • 16x9 Image

    فرشته قاضی

    فرشته قاضی از پاییز ۹۹ به تحریریه رادیوفردا پیوست. او که بیش از دو دهه سابقه روزنامه‌نگاری دارد، در ایران به ویژه در حوزه سیاست داخلی، دولت و مجلس، فعالیت می‌کرد. در یک دهه گذشته نیز پس از خروج از ایران او با روزآنلاین، یورونیوز، و بی‌بی‌سی فارسی همکاری می‌کرد که محصول این دوره صدها گفت‌وگو و گزارش اختصاصی مرتبط با سیاست داخلی و حقوق بشر در ایران است.

XS
SM
MD
LG