لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

ظریف مقامات دولت ترامپ و متحدانش را به تلاش برای جنگ‌افروزی متهم ساخت


محمدجواد ظریف می‌گوید که باور ندارد دونالد ترامپ خود خواهان جنگ با ایران باشد
محمدجواد ظریف می‌گوید که باور ندارد دونالد ترامپ خود خواهان جنگ با ایران باشد

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز، گفت که اعضای دولت دونالد ترامپ و همچنین برخی کشورهای خاورمیانه می‌خواهند ایالات متحده را به جنگ با ایران بکشانند.

آقای ظریف این مصاحبه را با کریس والاس انجام داده که قرار است یکشنبه ۸ اردیبهشت پخش شود، اما فاکس‌نیوز روز جمعه بخش‌ کوتاهی از آن را پخش کرد، لحظه‌ای که وزیر خارجه ایران می‌گوید جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، همراه با اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده می‌خواهند به تنش‌ها میان تهران و واشینگتن دامن بزنند و آمریکا را به سمت جنگ ببرند.

وزیر خارجه ایران قبلا از جان بولتون، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به عنوان «گروه ب» نام برده بود که درصدد رویارویی با ایران هستند.

وی در مصاحبه با فاکس‌نیوز عنوان کرد که این چهره‌ها «همگی علاقه خود را به کشاندن ایالات متحده به یک جنگ نشان داده‌اند».

محمدجواد ظریف سپس تاکید کرد که او باور ندارد دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده، هم خواهان چین چیزی باشد بلکه فکر می‌کند او به وعده انتخاباتی خود که دور کردن آمریکا از جنگ دیگری است می‌خواهد عمل کند.

به اعتقاد آقای ظریف، قصد اصلی آقای ترامپ «وارد آوردن فشار حداکثری بر ایران است تا آن را به زانو دربیاورد» اما این امر «محکوم به شکست است».

وزیر خارجه ایران به تازگی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز هم گفته بود که به عقیده او دونالد ترامپ ‌«به‌ دنبال جنگ با ایران نیست»، اما ممکن است دیگران کاری کنند که او به رویارویی با ایران «کشانده شود».

همین هفته جدال کلامی آقای ظریف با وزارت خارجه آمریکا بر سر مبادله زندانیان نیز خبرساز شد. او در جریان یک سخنرانی گفت که ایران شش ماه پیش آمادگی خود را برای مبادله زندانیان به آمریکا اعلام کرد اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

به دنبال این سخنان یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که جمهوری اسلامی ابتدا جدی بودن خود در مسائل کنسولی را «با آزادی فوری زندانیان بی‌گناه آمریکایی» از جمله ژیو وانگ، رابرت لوینسون، سیامک نمازی و نزار زکا نشان دهد.

منبع: فاکس‌نیوز، رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG