لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۰

ظریف اسناد سی‌آی‌ای از ارتباط ایران با القاعده را «دروغ و گزینشی» خواند


محمد جواد ظریف ارتباط ایران با القاعده را «دروغ» خواند
محمد جواد ظریف ارتباط ایران با القاعده را «دروغ» خواند

در واکنش به انتشار اسناد تازه‌ای از سازمان سی‌آی‌ای درباره رهبر سابق گروه القاعده، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه، ۱۱ آبان‌ماه، در حساب توئیتری خود آنها را «اخبار دروغ» و «گزینشی» خواند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، به‌تازگی اسناد تازه‌ای از حمله به مخفی‌گاه اسامه بن‌لادن در پاکستان را منتشر کرد که بخشی از آنها پیشتر به رویت پژوهشگران «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» رسیده و به «روابط» میان جمهوری اسلامی و گروه القاعده مربوط می‌شود.

بر اساس این اسناد، میان جمهوری اسلامی ایران و گروه القاعده توافقاتی وجود داشته که القاعده حملاتی علیه منافع آمریکا در «خلیج [فارس] و عربستان سعودی» انجام دهد، و در مقابل از طرف ایران «پول و جنگ‌افزار» و اجازه «آموزش در اردوگاه‌های حزب‌الله لبنان» را کسب کند.

ماه گذشته مایک پومپئو، رئیس سازمان سی‌آی‌ای، وعده داده بود که با انتشار مدارک به‌دست‌آمده از حمله به ایبت‌آباد، اسنادی در مورد «روابط» القاعده و جمهوری اسلامی را در اختیار افکار عمومی قرار دهد.

پس از حمله آمریکا به افغانستان نیز گزارش‌هایی دربارهٔ حضور فرزندان اسامه بن‌لادن در ایران در سال ۲۰۰۱ در رسانه‌های خبری جهان منتشر شده بود.

در سال ۱۳۸۸ روزنامه تایمز لندن در گزارشی اعلام کرده بود، برخی از بستگان نزدیک اسامه بن‌لادن، از حدود هشت سال پیش تحت تدابیر امنیتی در محلی در نزدیکی تهران زندگی می‌کنند.

بر اساس این گزارش این افراد شامل یکی از همسران، شش تن از فرزندان و یازده نوه رهبر القاعده بودند که در سال ۲۰۰۱ به ایران پناه برده و از آن زمان تحت نظر نیروهای امنیتی نگهداری می‌شدند.

پیش از این، دفتر مدیریت اطلاعات ملی آمریکا وصیتنامه اسامه بن لادن و بیش از ۱۰۰ سند دیگر که در محل اقامت او در ایبت‌آباد پاکستان به دست نیروهای آمریکایی افتاده بود، را منتشر کرد که در یکی از نامه‌ها، اسامه بن لادن به یکی از همسرانش که در ایران اقامت داشته در خصوص احتمال نصب یک ردیاب کوچک در دندان او ابراز نگرانی کرده‌بود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز پنج‌شنبه در پاسخ به انتشار اسناد تازه در حساب توئیتری خود به زبان انگلیسی به کنایه به «دلارهای نفتی» اشاره کرد و اسناد را «اخبار جعلی» توصیف کرد.

او در ادامه همین توئیت خود نوشت که «[با] ایران نمی‌توان نقش متحدان آمریکا در [حادثه] یازده سپتامبر را پوشاند».

آقای ظریف جز نام ایالات متحده به نام کشور دیگری اشاره نکرده، اما بر اساس عبارت «دلارهای نفتی» و نقش «متحدان» این کشور در یازده سپتامبر می‌توان حدس زد که اشاره او به عربستان سعودی است.

مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی در موارد بسیار هنگام صحبت از رابطه عربستان با آمریکا به درآمد عربستان از نفت اشاره کرده‌اند.

از سوی دیگر ۱۵ نفر از ۱۹ عامل حملات یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ از اتباع عربستان سعودی بودند، اگرچه ریاض ارتباط آنها با حکومت عربستان را قویاً رد می‌کند.

در همین حال هر از گاهی گزارش‌هایی به‌ویژه در رسانه‌های آمریکا منتشر می‌شود حاکی از ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم عوامل ۱۱ سپتامبر با برخی از دیپلمات‌های سعودی.

از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس در تابستان سال ۹۵ در گزارشی از انتشار سندی به نام «فایل ۱۷» از سوی دولت آمریکا خبر داد که در آن اسامی بیش از ۳۰ فرد مرتبط با حوادث یازده سپتامبر مطرح شده، حاوی جزئیات ارتباطاتی که هواپیماربایان در زمان اقامت‌شان در ایالات متحده با برخی از شهروندان سعودی داشته‌اند.

در مقابل وزیر خارجه عربستان سعودی سال گذشته ایران را متهم کرد که به برخی از «رهبران القاعده اجازه داده در خاک آن کشور پناه بگیرند»، «دستور» حمله سال ۲۰۰۳ در ریاض توسط القاعده در «تماس تلفنی سیف‌العدل از ایران» صادر شده و یا «از گروه‌های تروریستی مانند حزب‌الله لبنان حمایت می‌کند».

علاوه بر واکنش وزیر خارجه ایران در روز پنج‌شنبه، خبرگزاری فارس نیز به نقل از حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، به انتشار این اسناد واکنش نشان داده و در مقابل آمریکا را متهم کرده است که خود گروه القاعده را ایجاد کرد.

XS
SM
MD
LG