لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

اتهام تازه در مورد «حمایت» مقامات سعودی از حمله یازده سپتامبر


در تازه‌ترین اتهام علیه عربستان سعودی در ارتباط با پرونده حملات ۱۱ سپتامبر، یک عضو کمیسیون کنگره آمریکا برای بررسی این حادثه از «شواهد روشن» درباره مشارکت افراد وابسته به حکومت سعودی سخن گفت.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین در روز پنج‌شنبه، ۲۳ اردیبهشت، جان اف لیمن، عضو جمهوری‌خواه و سابق کمیسیون کنگره درباره یازده سپتامبر، در مصاحبه‌ای از «شواهد روشنی» گفته است مبنی بر این که افرادی از حکومت عربستان سعودی جزئی از شبکه حامیان هواپیماربایان در روز ۱۱ سپتامبر بوده‌اند.

گرچه اسامه بن لادن، مغز متفکر حادثه تروریستی نیویورک، از خانواده‌ای نزدیک به حکومت سعودی بود و ۱۵ نفر از ۱۹ عامل این حملات از اتباع عربستان سعودی بودند، مقامات عربستان سعودی از زمان رخداد ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در نیویورک که به مرگ بیش از سه هزار نفر انجامید همواره داشتن هر گونه نقشی در این واقعه تروریستی را انکار کرده‌اند.

کمیسیون ویژه بررسی این رویداد نیز که بلافاصله پس از آن تشکیل شد در نهایت در گزارش خود نوشت که «هیچ شواهد و مدارکی» دال بر سرمایه‌گذاری در القاعده از سوی دولت سعودی یا مقامات ارشد این کشور نیافته است.

با این حال در تحقیقی که در سال ۲۰۰۴ در کمیسیون ویژه کنگره آمریکا انجام شد و آقای لیمن نیز عضوی از آن بوده است صحبت از «مدارکی» می‌شود حاکی از این که برخی از «مقامات سعودی که در سال ۲۰۰۱ ساکن ایالات متحده بودند» در توطئه حمله به برج‌های دوقلوی منهتن دست داشتند.

نتایج این تحقیق که در رسانه‌های آمریکا به گزارش «۲۸ صفحه‌ای» معروف شده هنوز محرمانه است.

جان لیمن در مصاحبه افشاگرانه خود گفته است: «افراد سعودی در حمایت از هواپیمارباها مشارکت فراوان داشتند و بعضی از این افراد برای دولت سعودی کار می‌کردند.»

گرچه آقای لیمن افزوده است که اعتقاد ندارد «خانواده سلطنتی سعودی یا مقام‌های ارشد این حکومت در حمایت از القاعده یا توطئه ۱۱ سپتامبر نقشی داشته‌اند»، روزنامه گاردین افشاگری او را «اولین نشانه گسست جدی میان ده عضو» کمیسیون کنگره توصیف کرده است.

این اتهام تازه در حالی است که پیشتر دست‌کم دو عضو کمیسیون ۱۱ سپتامبر گفته بودند که عربستان سعودی در جنگ با تروریسم متحد ایالات متحده است و در جریان تحقیقات روشن شده است که تنها یک مقام دولت سعودی با توطئه ۱۱ سپتامبر ارتباط داشته است.

این یک نفر که به نوشته گاردین فهد الثمیری نام داشته و دیپلماتی بوده که در کنسول‌گری سعودی در لس‌آنجلس کار می‌کرده بعدا بدون آن که محاکمه شود تنها از آمریکا اخراج شد.

با این حال جان لیمن در مصاحبه خود حتی این نکته را نیز به چالش کشیده و گفته‌های دو عضو ارشد در کمیسیون را «بازی با کلمات» توصیف کرده است.

آقای لیمن در مصاحبه روز چهارشنبه خود گفته است، کمیسیون ۱۱ سپتامبر در آمریکا دست‌کم از وجود پنج مقام در حکومت سعودی آگاه بوده که «قویا مظنون به ارتباط با شبکه حامیان تروریست‌ها بودند».

او در ادامه انگشت اتهام خود را به سوی «وزارت شئون اسلامی» عربستان سعودی می‌گیرد و اشاره می‌کند که پس از واقعه ۱۱ سپتامبر بخشی از تحقیقات جنایی متمرکز بود بر کارمندان این وزارتخانه که «الثمیری را برای کار به لس‌آنجلس فرستاده و مدت‌ها مشکوک به ارتباط با گروه‌های افراطی بود».

ماجرای دخالت یا مشارکت افراد وابسته به حکومت سعودی در حملات ۱۱ سپتامبر چندی پیش و با انتشار گزارشی در روزنامه نیویورک تایمز بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد، گزارشی که واکنش وزیر خارجه عربستان سعودی را نیز به دنبال داشت.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود گفته بود که عربستان سعودی دولت و کنگره آمریکا را تهدید کرده است در صورت قید شدن نام این کشور در ارتباط با واقعه ۱۱ سپتامبر در دادگاه‌های آمریکا، عربستان صدها میلیارد دلار دارایی خود در ایالات متحده را خواهد فروخت.

XS
SM
MD
LG