لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۵

انتشار چند گزارش از «احتمال همکاری» رضا ضراب با دادستانی آمریکا در پرونده فلین


تصویر شماتیک از رضا ضراب در دادگاه
تصویر شماتیک از رضا ضراب در دادگاه

دست‌کم دو رسانه خبری آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۵ آبان‌ماه، از «احتمال همکاری» رضا ضراب با دادستانی ایالات متحده در پرونده مایکل فلین،‌ مشاور سابق ترامپ، خبر دادند. آقای ضراب به اتهام ارتباط با نقض تحریم‌های ایران در آمریکا زندانی است.

چندی پیش گزارش‌هایی در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد مبنی بر این‌که یک پیشنهاد حکومت ترکیه به مایکل فلین، ژنرال آمریکایی و مشاور سابق دونالد ترامپ، این بود که در ازای دریافت ۱۵ میلیون دلار، اقداماتی انجام دهد که موجب شود فتح‌الله گولن از آمریکا به ترکیه مسترد شود.

بر اساس این گزارش‌های ادعایی، این «رشوه» قرار بود از طریق رضا ضراب به حساب ژنرال فلین واریز شود.

حال همزمان با انتشار گزارش‌هایی از بی‌خبری از محل نگهداری آقای ضراب و عدم حضور او در دادگاه، برخی منابع، «احتمال همکاری» او با دادستانی آمریکا در این پرونده را مطرح کرده‌اند.

از جمله شبکه خبری ان‌بی‌سی روز پنج‌شنبه، ۲۵ آبان‌ماه، به نقل از منابعی که به نام‌شان اشاره نکرده خبر داد که رضا ضراب دیگر در زندانی که از سال گذشته در آن محبوس بود نیست و «در اختیار دادستانی در محلی نامعلوم» است.

خبرگزاری بلومبرگ نیز در همین روز به نقل از «دو منبع آشنا با این پرونده» گزارش داد که آقای ضراب «محبوس هست، اما در زندان فدرال نیست. این امر گاهی هنگامی رخ می‌دهد که متهم موافقت می‌کند به عنوان شاهد با دولت همکاری کند».

در همین زمینه خبرگزاری رویترز نیز پنج‌شنبه شب گزارش داد که قاضی مسئول پرونده ارتباط ضراب با تحریم‌های ایران از پاسخ به این پرسش که آیا او در ماه جاری محاکمه خواهد شد سر باز زده است.

دادستانی آمریکا رضا ضراب، متولد ایران و شهروند ترکیه، را متهم کرده که در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به دولت و نهادهای ایرانی کمک کرده است تا صدها میلیون دلار از دارایی‌شان را برای دور زدن تحریم‌ها جابه‌جا کنند.

در این پرونده ۹ نفر متهم شده‌اند، ولی فقط دو نفر از آنها یعنی رضا ضراب و محمد هاکان آتیلا از مدیران هالک بانک ترکیه در آمریکا در بازداشت هستند. قرار است جلسات محاکمه از روز ۲۷ نوامبر، ده روز دیگر، آغاز شود.

با این حال آقای ضراب از ماه سپتامبر یعنی بیش از دو ماه پیش در هیچ یک از جلسات دادگاه خود حاضر نشده و قاضی دادگاه نیز از پاسخ به پرسش وکیل متهم دیگر در این باره خودداری کرده است.

به گزارش رویترز، همین امر به این گمانه‌زنی در رسانه‌های ترکیه دامن زده است که رضا ضراب با مقامات ایالات متحده «به توافقی رسیده» است.

وب‌سایت اداره فدرال زندان‌های آمریکا هفته گذشته خبر داده بود که رضا ضراب از هشتم نوامبر، هفدهم آبان، دیگر در حبس نبوده است، اما دادستانی آمریکا تأکید کرد که انتشار این مطلب اشتباه بوده و این متهم همچنان در بازداشت است.

در همین حال روز چهارشنبه خبر رسید که وزارت امور خارجه ترکیه در تذکری دیپلماتیک به واشینگتن خواهان روشن شدن وضعیت آقای ضراب و دریافت اطلاعات در خصوص هر نوع انتقال وی بین زندان‌های این کشور شد.

حکومت ترکیه و در رأس آن رجب طیب اردوغان بارها فتح‌الله گولن، روحانی تبعیدی ترکیه‌ای ساکن آمریکا، را به طراحی کودتای نظامی یک سال و نیم پیش ترکیه و نیز اقدامات دیگری برای ضربه زدن به حاکمیت آنکارا متهم کرده‌اند.

ژنرال فلین در آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ به مدتی بسیار کوتاه مشاور امنیت ملی کاخ سفید بود، ولی رئیس ‌جمهوری آمریکا او را برکنار کرد.

XS
SM
MD
LG