لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۹

مهلت ۴۸ ساعته احمدی‌نژاد به قوه قضائیه برای انتشار اسناد مرتبط با محکومیت او


محمود احمدی‌نژاد، مقام‌های قوه قضائیه را متهم کرد که انتقاد از خود را «توهین به نظام و انقلاب» می‌خوانند.
محمود احمدی‌نژاد، مقام‌های قوه قضائیه را متهم کرد که انتقاد از خود را «توهین به نظام و انقلاب» می‌خوانند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق ایران، در یک پیام ویدئویی به آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، «۴۸ ساعت مهلت داد تا اسناد مربوط به محکومیت او و همکارانش» را منتشر کند.

به گزارش وب‌سایت «دولت بهار»، آقای احمدی‌نژاد در این پیام با اشاره به اینکه «اگر قوه قضائیه اصلاح شود ، همه کشور اصلاح خواهد شد» افزود: «متاسفانه رئیس محترم قوه قضائیه که بیش از همه باید پایبند به قانون اساسی و قوانین عادی باشد به کرات» اصول ۳۶ و ۳۷ قانون اساسی را «زیر پا می گذارد».

اصل ۳۶ قانون اساسی می‌گوید محکوم کردن و مجازات افراد و اجرای مجازات فقط باید از طریق دادگاه صالح و بر اساس قانون باشد.

اصل ۳۷ قانون اساسی نیز می‌گوید که اصل بر برائت است و هیچکس از نظر قانون مجرم شناخته نمی‌شود مگر اینکه جرم او در دادگاه صالح اثبات شود.

رئیس‌جمهوری سابق ایران در پیام ویدئویی خود با اشاره به سخنان رئیس قوه قضائیه در جمع دانشجویان در هفته گذشته نوشت که آیت‌الله لاریجانی «عناوین مجرمانه ای را به بنده و همکارانم نسبت داده است. ایشان ما را فتنه گر، منحرف و حامی آقای بابک زنجانی معرفی کرده و ما را به این اتهامات متهم کرده است».

به گزارش خبرگزاری میزان،‌ وابسته به قوه قضائیه، آیت‌ا‌‌لله صادق لاریجانی در این نشست که روز ۲۲ آذر برگزار شد، با دفاع از عملکرد این قوه، محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش را متهم کرده بود که با تضعیف قوه قضاییه، نظام را تضعیف می‌کنند.

وی همچنین گفته بود که بخش عمده‌ای از «اعتمادزادیی» از قوه قضائیه «ریشه در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات سرویس‌های جاسوسی و امنیتی غرب دارد».​

رئیس قوه قضائیه همچنین محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش را به «فتنه‌گری» متهم کرده و گفته بود: «کار افرادی هم که در حال حاضر انواع اتهامات را علیه دستگاه قضایی مطرح می‌کنند و سیاه‌نمایی می‌کنند نوعی فتنه است... سران فتنه می‌گفتند ما انتخابات و شورای نگهبان را قبول نداریم، اینها هم می‌گویند ما قوه قضاییه را قبول نداریم. آ‌نها دعوت به اغتشاش می‌کردند، این‌ها هم با بست‌نشینی به دنبال جریان‌سازی و اغتشاش‌اند».

حمید بقایی و شماری از مقام‌های سابق دولت محمود احمدی‌نژاد در اعتراض به قوه قضاییه در حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری بست نشسته بودند.

به نوشته سایت بهار، رئیس‌جمهوری سابق ایران با اشاره به اینکه بابک زنجانی نزدیک به چهار سال است که در زندان به سر می‌برد و به طور غیرعلنی محاکمه می‌شود،‌ اضافه کرد: «ما اطلاعی از مسائلی که در آنجا گذشته است نداریم. ضمن اینکه قبلا هم بارها اعلام کرده ایم که اگر اعضای دولت ما و هر دولت دیگری هر ارتباطی با ایشان دارند مستندا اعلام کنند که اعلام نشد».

محمود احمدی‌نژاد در ادامه از «رئیس دستگاه قضا» خواست که «ظرف ۴۸ ساعت اسناد محکومیت ما به عنوان فتنه گر، منحرف یا حمایت از آقای بابک زنجانی را منتشر کنید».

آقای احمدی نژاد افزود:‌«من نمی‌گویم که در دادگاه صالح زیرا از شما چنین انتظاری را ندارم اما حتی اگر در دادگاه فرمایشی تحت امر خودتان ما به این عناوین مجرمانه محکوم شده‌ایم ، ظرف ۴۸ ساعت اسنادش را منتشر کنید تا همگان بدانند».

او هشدار داد که در غیر این‌صورت، نظرش را در مورد رئیس قوه قضائیه و عملکردش در این هشت سال با مردم در میان خواهد گذاشت و از طریق مقتضی نسبت به احقاق حق اقدام خواهد کرد.

رئیس‌جمهوری سابق ایران پیش از این نیز مقابله با به گفته او، «ظلم آشکاروعریان» قوه قضائیه را «اولویت» خود خوانده و گفته بود که «اینها باید تشریف ببرند و به‌زودی» خواهند رفت.

براساس متن و فیلم منتشر شده در وب سایت دولت بهار، در روز شنبه ۲۵ آذر، آقای احمدی‌نژاد در جمع تعدادی از دانشجویان اعلام کرد که درحال حاضر «وقت و فشار» بیشتری «به دفاع از مظلومین در مقابل دستگاه قضایی» اختصاص داده و این موضوع «فعلا اولویت و کلید است».

رئیس جمهوری سابق ایران تاکید کرد: «این نقطه‌ای ست که اگر از آن خوب عبور کنیم بقیه مسائل هم قابل حل است. چون اینجا دیگر ظلم آشکار و عریان است».

درگیری محمود احمدی‌نژاد و قوه قضائیه پس از برگزاری دادگاه حمید بقایی و احضار اسفندیار رحیم مشایی شدت گرفته است و رئیس جمهوری سابق ایران و نزدیکانش در هفته‌های گذشته عبارت‌هایی چون «ظالم»، «دیکتاتور» و «منحرف» را دربارهٔ مقام‌های قوه قضائیه به کار برده‌اند.

آقای احمدی‌نژاد در روز دوم آذر نیز قوه قضائیه را به «نقض قانون اساسی» متهم کرده و گفته بود که «اگر قرار بود دیکتاتوری قوه قضائیه داشته باشیم انقلاب نمی‌کردیم».

در واکنش به این سخنان، آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، روز ۲۲ آذر، در دیداری با تعدادی از دانشجویان، آقای احمدی نژاد و نزدیکانش را به «فتنه، دعوت به اغتشاش و دروغگویی» متهم کرد.

آقای احمدی‌نژاد در دیدار با دانشجویان همچنین گفت که عده‌ای که «اقلیت محض هم هستند اصرار دارند حق قاطبه ملت را تضییع کنند».

رئیس جمهوری سابق ایران بدون ذکر نام، مقام‌های قوه قضائیه را متهم کرد که انتقاد از خود را «توهین به نظام و انقلاب» می‌خوانند و افزود که «این ها باید تشریف ببرند و ان‌شاء الله به‌زودی خواهند برد».

وی اضافه کرد: «البته برخی خیال می‌کنند که میخهایشان را محکم کرده‌اند، دست‌هایشان را محکم داده‌اند به هم و کسی نمی‌تواند آنها را تکان بدهد! ...نمی‌خواهم بگویم ملت سیل است، زلزله است، توفان است، ملت یک قدرت الهی بی نظیر و بلامنازع است و اگر این برآیند اراده ملت بر جایی متمرکز شود هر چه بر سر راه باشد از جا می‌کند».

پیش از این، حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی نژاد، چهارم مرداد و دقایقی پس از آزادی از زندان خطاب به مقام‌های قوه قضائیه گفته بود که « به‌زودی سرنگون می‌شوید».

شماری از منتقدان محمود احمدی‌نژاد می‌گویند چرا وی در دوران ریاست جمهوری‌اش در مقابل اقدامات قوه قضاییه و سرکوب‌های سال ۱۳۸۸ سکوت کرده بود.

سعید مرتضوی که از متهمان اصلی پرونده زهرا کاظمی و بازداشتگاه کهریزک بود، از سوی محمود احمدی‌نژاد به اصرار به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی منصوب شد.

با این حال، آقای احمدی‌نژاد در واکنش به این انتقادها گفت که «برخی از مسائل را نمی‌دانستیم. واقعا نمی‌دانستیم و بعدا مطلع شدیم».

وی اضافه کرد: «همین طور که این دوستانی که به ما ایراد می‌گیرند خیلی از مسائل یا بعضی از مسائل را نمی‌دانند و ان‌شاالله به‌زودی اطلاع پیدا خواهند کرد».

رهبر جمهوری اسلامی و نهادهای زیر نظرش تا زمان موضوع برکناری حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، همواره از محمود احمدی‌نژاد و دولتش حمایت می‌کردند اما پس از موضوع برکناری وزیر اطلاعات و ماجرای مشهور به «خانه نشینی ۱۱ روزه» آقای احمدی‌نژاد، برخی از نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای به او حمله کردند.

XS
SM
MD
LG