لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

درخواست آزادی برای کارگران بازداشتی گروه فولاد ایران


کارگران شعار می‌دادند: «دزدان آزادند، کارگران زندانند»
کارگران شعار می‌دادند: «دزدان آزادند، کارگران زندانند»

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران به رغم ادامه بازداشت ده‌ها تن از همکاران خود به راهپیمایی و تجمع در مقابل استانداری خوزستان ادامه دادند. همزمان برخی گزارش‌ها حاکی از پرداخت بخشی از دستمزد معوقه کارکنان این واحد است.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران معترض این واحد بزرگ صنعتی روز چهارشنبه، ۲۳ خرداد،‌ در راهپیمایی خود در اهواز با دادن شعارهایی خواستار آزادی همکاران زندانی خود شدند.

از جمله شعارهای کارگران: «کارگر زندانی آزاد باید گردد»، «تولید خواستیم نه وعده، کارگر چرا تو حبسه» و «دزدان آزادند، کارگران زندانند» بود.

پیش از این، گزارش‌ها حاکی از بازداشت بیش از ۶۰ کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران، از دوشنبه شب ۲۱ خرداد، تا روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد، از سوی نیروهای یگان ویژه بوده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نام‌ ۳۹ تن از کارگران بازداشت شده را منتشر کرده است.

در همین حال، بر اساس گزارش‌ها، دستکم هشت تن از کارگران تا ظهر چهارشنبه آزاد شده‌اند.

این تشکل کارگری روز سه‌شنبه اشاره کرده بود که کارگران بازداشت شده در بازداشتگاه پلیس مواد مخدر نگهداری می‌شوند. اما آخرین گزارش حاکی از انتقال آنان به زندان بزرگ اهواز است.

بر اساس این گزارش، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی اهواز روز چهارشنبه با حضور در جمع کارگران معترض از آنان خواست تا با فیش حقوقی و کارت ملی به دادگاه بروند و همکاران بازداشتی خود را آزاد کنند. اتحادیه آزاد کارگران ایران در این مورد نوشت که تا ساعت سه بعدازظهر،‌ کارگری از زندان بیرون نیامده بود.

این تشکل صنفی پیشتر خبر داده بود که به معترضان گفته شده است، کارگرانی که در حمله روز دوشنبه به دفتر سه نماینده مجلس در اهواز دست داشته‌اند،‌ در بازداشت مانده و بقیه آزاد خواهند شد.

با این همه،‌ کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران اعلام کردند: «اگر قرار است کسی به جرم اعتراض در محل دفاتر نماینده‌ها در بازداشت بماند همه ما باید در بازداشت بمانیم چرا که این اعتراض از سوی همه ما کارگران صورت گرفته است.»

کارگران در راهپیمایی‌ها و تجمع‌های چند ماه اخیر خود بارها به عملکرد کارفرمای خصوصی گروه ملی صنعتی فولاد ایران اعتراض کرده بودند.

در این میان،‌ بر اساس فیلمی که از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر شد، یک کارگر در سخنانی با انتقاد از این موضوع که چرا کسانی که وضعیت جاری را در گروه ملی صنعتی فولاد ایران به وجود آوردند، نباید پاسخگوی اعمال خود باشند، گفت: «من باید گرفته بشم و حساب پس بدم؟ من باید بازخواست بشم؟ این چه قانونیه؟»

دور جدید اعتراض صنفی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران از هشت روز پیش آغاز شد.

آنها از چند ماه پیش در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدهای معوقه و نیز عملکرد مالک خصوصی این واحد دست به اعتصاب، تجمع و راهپیمایی زده‌اند.

در همین حال به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، دستمزد اسفند و فروردین کارشناسان و فروردین ماه کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران واریز شده است. با این همه، دستمزد اسفند و اردیبهشت کارگران و دستمزد اردیهبشت کارشناسان این واحد بزرگ صنعتی پرداخت نشده است.

به گزارش ایلنا، چهار هزار کارگر این واحد بزرگ صنعتی همچنین خواستار مشخص شدن وضعیت مالکیت شرکت، پیگیری مشکلات بیمه تکمیلی و بیمه تامین اجتماعی خود هستند.

بر اساس گزارش‌ها،‌ به دلیل واریز نشدن حق بیمه، دفترچه‌های درمانی آنان تمدید نمی‌شود.

همچنین وضعیت مالکیت گروه ملی صنفی فولاد ایران مشخص نیست. مقام‌های وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی و استانداری خوزستان از بازگردانده‌ شدن مالکیت آن به بانک ملی سخن گفته‌اند، اما بر اساس گزارش‌ها، عبدالرضا موسوی، مالک خصوصی و مدیرانش همچنان در این شرکت حضور دارند.

بر اساس گزارش‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران، خبرگزاری ایلنا و سایت رادیو فردا/ ر.ب
XS
SM
MD
LG