لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

یاسر هاشمی: روحانی گزارش مربوط به مرگ پدرم را قبول نکرده است


پیشتر فائزه هاشمی گفته بود که در جلسه‌ای با حضور تعدادی از اعضای شورای عالی امنیت ملی، به خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی گفته شد که در بدن پدرش ۱۰ برابر حد مجاز رادیواکتیو وجود داشته‌است.
پیشتر فائزه هاشمی گفته بود که در جلسه‌ای با حضور تعدادی از اعضای شورای عالی امنیت ملی، به خانواده اکبر هاشمی رفسنجانی گفته شد که در بدن پدرش ۱۰ برابر حد مجاز رادیواکتیو وجود داشته‌است.

یاسر هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، خبر داد که رئیس جمهوری ایران «کل محتوای» گزارش شورای عالی امنیت ملی درباره نحوه مرگ پدرش را «قبول نکرده» و دستور داده است که این موضوع بار دیگر در این شورا بررسی شود.

یاسر هاشمی روز دوشنبه ۱۸ دی، در مصاحبه با خبرگزاری «پانا» گفت: «شنیده‌ام که شورای عالی امنیت ملی نامه‌ای برای رئیس‌جمهوری ارسال کرده است مبنی بر اینکه پرونده درگذشت آیت‌الله هاشمی در این شورا بسته شود، ولی رئیس‌جمهور این مسئله را قبول نکرده و دوباره پرونده را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده است».

وی تاکید کرد که بر اساس دستورالعمل، پرونده باید دوباره باز شود.

به گفته یاسر هاشمی، حسن روحانی «کل محتوای گزارش را قبول نکرده است؛ شاید به این دلیل که احساس می‌کند لازم است بررسی‌های بیشتری انجام شود».

وی اعلام کرد که پرونده تشکیل شده در شورای عالی امنیت ملی هنوز در اختیار خانواده آقای هاشمی رفسنجانی قرار نگرفته اما قرار بوده است که محسن هاشمی به این شورا برود و این پرونده را مطالعه کند.

پیشتر فائزه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، روز ۲۵ آذر، خبر داده بود که در جلسه‌ای با حضور تعدادی از اعضای شورای عالی امنیت ملی، به خانواده آقای هاشمی گفته شد که در بدن پدرش «۱۰ برابر حد مجاز رادیواکتیو وجود داشته‌است».

مقام‌های شورای عالی امنیت ملی ایران پس از گذشت حدود یک ماه به سخنان خانم هاشمی واکنشی نشان نداده‌اند.

پیش از این، ‌گمانه‌های زنی‌های مختلفی در مورد درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی صورت گرفت اما محمد هاشمی، برادر او، روز ۲۰ بهمن ۹۵ گفت که برادرش نه «ترور» شده و نه دچار «خفگی» شده، بلکه علت مرگ او «ایست قلبی» بوده‌است.

محمد هاشمی اما روز ۲۵ آذر سال جاری در مصاحبه با روزنامه شهروند گفت که «علت مرگ را در بیمارستان ایست قلبی اعلام کردند، ولی علت ایست قلبی را کسی اعلام نکرد. هنوز هم کسی اعلام نکرده که علت ایست قلبی چه بوده‌است».

فاطمه هاشمی، دختر اکبر هاشمی رفسنجانی، نیز گفته است که «هیچ مشکل و ناراحتی قلبی در پدرم وجود نداشت و ایشان از نظر جسمی خیلی از فرزندانشان قوی‌تر بودند». اکبر هاشمی رفسنجانی هنگام مرگ ۸۲ سال داشت.

فاطمه هاشمی همچنین اعلام کرده بود که پس از درگذشت پدرش٬ افرادی به دفتر کار وی در مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و گاو صندوقی که «مطالب مهمی» را در آن نگهداری می‌کرد٬ خالی کردند.

خانم هاشمی همچنین از گم‌شدن «دومین وصیت‌نامه» آقای هاشمی خبر داده است.

XS
SM
MD
LG