لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

انتقاد علی صالحی از «متخصصین سانسور» اداره کتاب ارشاد


علی صالحی می‌گوید: از هفت ماه پیش برای تازه‌ترین مجموعه شعرش با عنوان «سرود روح بزرگ» مجوز صادر نشده است.
علی صالحی می‌گوید: از هفت ماه پیش برای تازه‌ترین مجموعه شعرش با عنوان «سرود روح بزرگ» مجوز صادر نشده است.

علی صالحی٬ شاعر و نظریه‌پرداز شعر حکمت٬ از اینکه «متخصصین سانسور» در وزارت ارشاد٬ به توصیف او در دوره «مدعیان اعطای آزادی بیان»٬ هفت ماه است که کتابش را «زیر و رو» می‌کنند٬ انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای صالحی روز دوشنبه ۱۵ آبان با اعلام این موضوع در یادداشتی با عنوان «ناامید نمی‌شویم» در این خبرگزاری افزود که از هفت ماه پیش برای تازه‌ترین مجموعه شعرش با عنوان «سرود روح بزرگ» مجوز صادر نشده است.

او نوشت که این مجموعه٬ ماه‌هاست از سوی موسسه انتشاراتی نگاه به وزارت ارشاد سپرده شده و از سوی اداره کتاب این وزارتخانه٬ «در نوعی فراموشی و توقیفی هفت‌ماهه٬ زمین‌گیر» شده است.

وی در یادداشت خود از دایره بررسی کتاب و صدور مجوز چاپ وزارت ارشاد٬ پرسیده است که به «چه حقی» این کار را می‌کند و از اینکه مجموعه «سرود روح بزرگ»٬ در این «روزگار کوچک‌پرور به سایه رانده شده»٬ به شدت انتقاد کرده است.

این شاعر افزوده است:‌ «به چه حقی با حیات ما بازی می‌کنید؟ مگر متخصصین سانسور چقدر باید این دفتر را زیر و رو کنند آنهم در دوره مدعیان اعطای آزادی بیان».

وی نوشت که «چه چپ و راست کندوکاو کنند، چه از پایین به بالا بخوانند، نکته خاص و معینی از این مجموعه شعر دستگیرتان نخواهد شد چون سراسر این دفتر نکته است».

علی صالحی در ادامه با اشاره به «وحشت انتظار برای کسب مجوز تک تک آثارش٬ بعد از دهه‌های متوالی» نوشته است که این موضوع نتوانسته وی را «خسته و ناامید و منزوی‌» کند.

وی ادامه داد که «این قدرت اهل قلم مستقل است. آنها که در دایره بررسی کتاب آثار امسال مرا رصد می‌کنند احتمالا باید با شعر مدرن فارسی آشنا باشند و چه بسا شاعر».

صالحی افزود که «من مثل همه این دهه‌ها باز هم صبوری می‌کنم، اما صبر هم حدی دارد اگر طاقت از کف برود، این مجموعه را در شبکه‌های مجازی منتشر و منعکس خواهم کرد».

وی همچنین به کنایه به مقام‌های دولت حسن روحانی نوشت که «مدعیان وفور پرفوران آزادی بیان بدانند نه امید واهی و نه تدبیر محتاط‌‌شان هیچ دردی را درمان نکرده است».

پیش از وی نیز نویسنده کتاب «شناخت‌نامه علی‌اشرف درویشیان» اعلام کرده بود که وزارت ارشاد به طور رسمی به ناشر این کتاب اعلام کرده که چاپ آن «ممنوع» است.

آرش سنجابی با بیان این موضوع به ایلنا افزوده بود که «طبق گفته نشر مروارید، این اثر در سال ۹۲ و اواخر دولت دوم آقای احمدی‌نژاد غیرقابل چاپ اعلام شد٬ اما این موضوع در دولت آقای روحانی به صورت رسمی به ناشر اطلاع داده شد».

به‌دنبال پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و تکرار آن در دوره دوازدهم٬ با آنکه وعده‌هایی مبنی بر صدور راحت‌تر مجوز برای کتاب‌ها و نیز سایر آثار هنری داده می‌شد٬ کماکان انتقادها از سانسور و ادامه ممنوع‌شدن انتشار کتاب‌ها از سوی نویسندگان٬ شعرا و مترجمان مطرح می‌شود.

علی جنتی٬ وزیر پیشین ارشاد نیز پیش‌تر از برداشتن سانسور پیش از نشر کتاب از سوی این وزارتخانه و سپردن آن به خود ناشران سخن گفته بود که با مخالفت اتحادیه ناشران و کتابفروشان روبرو شد.

محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان در آن زمان گفته بود که ناشران نمی‌خواهند «مسئولیت سانسور» کتاب به آنها سپرده شود.

XS
SM
MD
LG