لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

کشف ۱۰ تن انواع مواد مخدر در ایران؛‌ ۷۷۲۵ تن در یک هفته بازداشت شده اند


بیش از ۳۵ تن از بازداشت شدگان «معتاد متجاهر» بوده‌اند. (تصویر، آرشیوی است).
بیش از ۳۵ تن از بازداشت شدگان «معتاد متجاهر» بوده‌اند. (تصویر، آرشیوی است).

یک مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر روز دوشنبه دهم مهر از کشف بیش از ۱۰ تن انواع مواد مخدر و روان‌گردان طی هفته اول مهرماه خبر داد و گفت که ۷۷۲۵ تن نیز در این ارتباط بازداشت شده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ اسدالله هادی‌نژاد، معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر،‌ میزان مواد کشف‌شده را به طور دقیق٬ «۱۰ تن و ‏‏۵۰۴ کیلوگرم» اعلام کرد و افزود که بیشترین حجم مواد کشف شده از نوع تریاک به میزان «۸۳۰۹ کیلوگرم بوده که ۷۹ درصد از مجموع کشفیات را شامل می‌شود».

به گفته وی٬ «۸۶۸ کیلوگرم حشیش، ۵۹۵ کیلوگرم هروئین، ۲۲۴ کیلوگرم مرفین٬ هشت کیلوگرم شیشه ‏‏و ۴۹۷ کیلوگرم سایر مواد» نیز در این مدت کشف و ضبط شده است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر٬ با اشاره به اینکه این میزان مواد مخدر طی ۱۴۹۱ فقره عملیات کشف شده است٬ «سرانه» کشفیات مواد مخدر در این دوره را «هفت کیلوگرم به ازای هر عملیات» عنوان کرد.

اسدالله هادی‌نژاد در ادامه از کشف ۳۸ هزار و ۸۷۲ قرص روان‌گردان طی این مدت در کل ایران نیز خبر داد و افزود: «بیشترین تعداد با۳۵ هزار و ۷۳۳ عدد» مربوط به استان فارس است.

آن‌طور که این مقام مسئول عنوان کرده٬ در این مدت همچنین «۳۳۰ لیتر مواد پیش‌ساز» هم کشف شده که «۳۰۰ لیتر آن در استان‌ آذربایجان غربی» بوده است.

به گفته او٬ ۷۵ درصد این کشفیات مربوط به شش استان ایران بوده و بیشترین حجم با ۱۶۷۰ کیلوگرم٬ در استان کرمان به دست پلیس افتاده است.

وی این رقم را «معادل ۱۶ درصد کل کشفیات کشور» اعلام کرد و گفت که «فارس با ۱۴۵۱ کیلوگرم، سیستان و بلوچستان با ۱۳۳۱ کیلوگرم، اصفهان با ۱۲۹۹ کیلوگرم٬ هرمزگان با ۱۲۲۵ کیلوگرم و تهران با ۸۹۹ کیلوگرم» به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس این گزارش، در هفته نخست مهر ماه نیز ۷۷۲۵ تن در ارتباط با این مواد مخدر بازداشت شده‌اند.

از میان آنها٬ ۱۴۸ تن قاچاقچی٬ ۳۳۶۰ تن توزیع‌کننده و خرده‌فروش و ۳۵۲۴ تن نیز «معتاد متجاهر» بوده‌اند.

در ایران٬ هفته‌ای نیست که مقام‌های پلیس از کشف مواد مخدر و بازداشت افرادی در ارتباط با این مواد اطلاع‌رسانی نکنند.

ناظر گمرکات استان هرمزگان در ششم مهر ماه از کشف بیش از هفت میلیون قرص روان‌گردان در هرمزگان خبر داد که از یکی از کشورهای «آسیایی» وارد اسکله بندر «شهید رجایی» شده بود.

خبرگزاری مهر روز ۱۵ تیر نیز به نقل از معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر از کشف ۱۶ تن و ۱۲۱ کیلوگرم انواع مواد مخدر و روان‌گردان طی دو هفته خبر داده بود.

با این حال، این حجم از کشفیات٬ بازداشت‌ها و حتی صدور احکام اعدام٬ منجر به کاهش قاچاق مواد مخدر و یا اعتیاد در ایران نشده است.

XS
SM
MD
LG