لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

وزارت اقتصاد: ایران در سال آینده دست‌کم ۵۱ میلیارد دلار درآمد نفتی خواهد داشت


در گزارش وزارت اقتصاد آمده است: انتظار می‌رود ایران در سال آینده، روزانه ۲.۶ میلیون بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته باشد
در گزارش وزارت اقتصاد آمده است: انتظار می‌رود ایران در سال آینده، روزانه ۲.۶ میلیون بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته باشد

وزارت اقتصاد ایران در گزارشی اعلام کرد که ایران در سال آینده خورشیدی دست‌کم ۵۱ میلیارد دلار درآمد صادرات نفت و میعانات گازی خواهد داشت.

این گزارش که در وب‌سایت رسمی وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران منتشر شده است، می‌افزاید که با فرض صادرات روزانه نفت خام و میعانات گازی به طور متوسط ۲,۶ میلیون بشکه، متوسط کل درآمدهای صادراتی ایران در سال آینده، دست‌کم ۵۱ و حداکثر ۵۵ میلیارد دلار خواهد بود.

این گزارش، متوسط قیمت نفت ایران در سال آینده را ۵۴ تا ۵۸ دلار در نظر گرفته است. قیمت نفت ایران در سال گذشته میلادی کمی بیش از ۵۲ دلار بود.

پیش از این، رادیو فردا در یک گزارش تحلیلی، درآمدهای صادرات نفت و میعانات گازی در سال گذشته میلادی را حدود ۵۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده بود که به همراه درآمدهای حاصل از محصولات نفتی و گازهای مایع به ۵۷ تا ۵۸ میلیارد دلار می‌رسید.

گزارش وزارت اقتصاد در ادامه به بودجه سال آینده خورشیدی اشاره کرده و نوشته است: «با توجه به سهم تعیین شده برای دولت از محل عواید نفتی در بودجه سال ۹۷، به میزان ۵۳.۵ درصد و با در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز به طور متوسط ۳۶ هزار ریال، پیش‌بینی می‌شود منابع در نظر گرفته شده در سطح حداقل ۹۸۲۲۶۰ میلیارد ریال (۹۷ درصد رقم لایحه بودجه) و حداکثر ۱۰۵۹۳۰۰ میلیارد ریال (۱۰۵ درصد رقم لایحه بودجه) محقق شود».

در ادامه این گزارش آمده است که در بودجه سال جاری، قیمت هر بشکه نفت، ۵۵ دلار در نظر گرفته شده است. بر اساس ارزیابی‌های آژانس بین المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا، قیمت نفت برنت در سال جاری حدود ۶۰ دلار در نظر گرفته شده است. متوسط ارزش نفت و میعانات گازی ایران روی هم مقداری کمتر از نفت برنت است، اما قیمت ۵۵ دلار برای آن معقول به نظر می‌رسد.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که ایران در سال آینده خورشیدی روزانه ۲.۶ میلیون بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی داشته باشد. این رقم تقریبا برابر صادرات ایران در سال جاری است.

میعانات گازی، نوعی نفت خام فوق سبک و گران قیمت است که از میادین گازی تولید می‌شود. ایران روزانه ۶۰۸ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌کند که ۴۵۰ هزار بشکه آن صادر می‌شود. تولید روزانه نفت ایران نیز ۳ میلیون و ۸۵۱ هزار بشکه است.

وبسایت وزارت اقتصاد و رادیو فردا/د.خ/ب.ک
XS
SM
MD
LG