لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

امضای قرارداد فاینانس پنج میلیارد یورویی ایران و ایتالیا


وزارت اقتصاد ایتالیا در گزارشی از امضای قرارداد تأمین مالی پنج میلیارد یورویی میان مؤسسه «اینویتالیا گلوبال اینوستمنت» این کشور و دو بانک «صنایع و معادن» و «خاورمیانه» ایران خبر داد.

همزمان بر اساس گزارشی که پنج‌شنبه ۲۱ دی ماه در سایت رسمی وزارت اقتصاد ایران منتشر شده است، ضمانت [بازگشت] این فاینانس بر عهده دولت ایران است.

این گزارش می‌افزاید که مبلغ یاد شده برای ورود شرکت‌های ایتالیایی در پروژه‌های عمرانی و تولیدی ایران، از جمله زیر ساخت‌ها، ساختمان سازی، نفت و گاز، نیروگاه‌های برقی، صنایع شیمیایی و پتروشیمی و نهایتا صنعت فلزات سرمایه‌گذاری خواهد شد.

این گزارش اشاره‌ای به پروژه خاصی نکرده است، اما شرکت نفت «اِنی» ایتالیا تاکنون تفاهم‌نامه‌هایی برای مطالعه میدان گازی کیش و فاز سوم میدان نفتی دارخوین امضا کرده است.

این شرکت همچنین تمایل خود را برای ورود به میدان گازی پارس شمالی اعلام کرده است.

شرکت «سایپم» ایتالیا نیز تا کنون چندین تفاهم‌نامه با ایران امضا کرده است که شامل مطالعه میدان گازی طوس، ساخت خلوط لوله سراسری گاز ۹ و ۱۱، همچنین نوسازی پالایشگاه‌های تبریز و پارس شیراز می‌شود.

همچنین شرکت «مایر تکنیمونت» ایتالیا قراردادی برای احداث پتروشیمی ابن سینای همدان به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار امضا کرده است.

این شرکت همچنین قراردادهایی برای ارائه لیسانس تولید اوره پتروشیمی لاوان در عسلویه امضا کرده و تفاهم‌نامه‌های دیگری برای توسعه پروژه‌های پتروشیمی صدف و خلیج فارس منعقد کرده است.

ایتالیا بزرگ‌ترین مشتری نفتی ایران در اروپا است.

بر اساس آمارهای سازمان توسعه تجارت ایران، در هشت ماه نخست سال جاری، ایران ۲۴۹ میلیون دلار کالاهای غیرنفتی به ایتالیا صادر کرده که نسبت به دور مشابه سال گذشته ۳۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. صادرات ایتالیا به ایران اما با افزایشی ۲۸ درصدی به ۸۶۳ میلیون دلار رسیده است.

با استفاده از گزارش‌های وزارت اقتصاد ایتالیا و وزارت اقتصاد ایران؛ د.خ./م.ا.

XS
SM
MD
LG