لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

ایران و کره جنوبی قرارداد پتروشیمی ۳ میلیارد یورویی امضا کردند


شرکت مهندسی «هیوندای» کره جنوبی قراردادی به مبلغ ٣ میلیارد یورو برای توسعه فاز دوم پتروپالایش «کنگان» با «شرکت سرمایه گذاری اهداف ایران» امضا کرد.

شرکت سرمایه گذاری اهداف زیر مجموعه صندوق بازنشستگی نفت است.

به گزارش خبرگزاری «شانا»، وابسته به وزارت نفت، اصغر عارفی، مدیرعامل این شرکت، در مراسم امضای قرارداد گفت که در حال حاضر «در فاز یک این پروژه بالغ بر ٣٠ درصد پیشرفت داشته ایم و نزدیک به ١٢٠ میلیون یورو در آن سرمایه گذاری شده است.»

وی با اشاره به این که فازدوم پتروپالایش کنگان طی حداکثر ٩ ماه فاینانس این پروژه به میزان ٩٥ درصد از منابع مالی بانک های کره جنوبی نهایی می شود و پس از ٤٨ ماه دوره ساخت، درآمدزایی خواهد کرد.

شانا به نقل از سانگ روک سانگ، مدیرعامل شرکت مهندسی هیوندای،‌ نوشت که این شرکت در٤٠ سال اخیر در زمینه اجرای مگا پروژه‌های پالایشگاه گازی و پلیمری در بازار جهانی فعالیت‌های موفقیت آمیزی داشته و متعهد است که تمام تجربیات را بکار گیرد تا پروژه فاز دوم کنگان را با موفقیت به پایان برسد.

به گزارش شانا، فاز دوم پتروپالایش کنگان قرار است با هدف تولید یک میلیون تن اتیلن، ٤٠٠ هزار تن پلی اتیلن سنگین و ٣٥٠ هزار تن پی اتیلن سبک در سال، و در کنار فاز ١٢ پارس جنوبی احداث شود.

ساخت فاز نخست این پروژه که هم اکنون بیش از ٣٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته از سوی شرکت سرمایه گذاری اهداف آغاز شده است که در این فاز قرار است اتان، پروپان، بوتان و نفتا تولید شود.

در این میان، روزنامه «تایمز کره» نیز دوشنبه ۲۳ اسفندماه گزارش داد که ارزش قرارداد امضا شده ۳.۸ تریلیون وون، معادل ۳.۲ میلیارد دلار است.

این گزارش می افزاید که شرکت مهندسی هیوندای اولین شرکت کره جنوبی است که با ایران قرارداد بزرگی بعد از رفع تحریم ها امضا می کند و به همین دلیل نیز سئول پشتیبانی خود از این قرارداد را اعلام کرده است و نهادهای مالی تضمین مالی پروژه را انجام داده اند.

این روزنامه کره ای افزود که مذاکرات میان ایران و هیوندای از ماه اوت ۲۰۱۵، قبل از رفع تحریم ها آغاز شده بود و این شرکت بطور مداوم کارمندان خود را برای بازدید از پروژه های ایران به این کشور فرستاده بود.

کره جنوبی چهارمین مشتری عمده نفت ایران است.

ایران می گوید که تا ۱۰ سال آینده در نظر دارد ظرفیت تولید پتروشیمی خود را ۳ برابر افزایش دهد و به ۱۸۰ میلیون تن در سال برساند. برای توسعه صنعت پتروشیمی نیاز به ۵۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری است که از این رقم ۲۳ میلیارد دلار برای اجرا و تکمیل طرح هایی است که تا ۵ سال آینده باید به مرحله تولید برسند.

یکی از امیدهای ایران برای سرمایه گذاری، شرکت های اروپایی بود، به ویژه شرکت «باسف» آلمان، بزرگترین شرکت پتروشیمی جهان، که ایران در نظر داشت ۶ میلیارد دلار از این شرکت جذب سرمایه کند، اما اخیرا شرکت باسف اعلام کرد که به خاطر نامشخص بودن وضعیت تحریم ها، فعلا قصد ورود به پروژه های پتروشیمی ایران را ندارد.

پیشتر شرکت چینی «سی.ان.تی.آی.سی» قراردادی با ایران برای توسعه واحد پتروشیمی شهرستان مهران به ارزش یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون یورو امضا کرده بود که که سهم شرکت چینی از فاینانس پروژه ۸۵ درصد و طرف ایرانی ۱۵ درصد بود.

اهمیت صنعت پتروشیمی برای ایران در این نکته است که محصولات پتروشیمی حدود یک سوم کل صادرات غیرنفتی ایران ایران را شامل می شود.

XS
SM
MD
LG