لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۳

فاطمه کروبی: بزرگان درباره حصر حاشیه نروند


فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی،‌از رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸، از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست درباره حصر این رهبران «حاشیه» نروند و دست‌کم یک بار٬ به صورت «شفاف»٬ درباره آن توضیح دهند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، خانم کروبی روز پنجشنبه دوم آذر، این درخواست را در کنگره انجمن مدرسین دانشگاه‌ها بیان کرد.

وی بدون اشاره به نام فرد خاصی گفت: «من از بزرگان و مسئولین می‌خواهم بک بار هم شده شفاف درباره حصر توضیح دهند٬ چرا که حاشیه رفتن درست نیست».

فاطمه کروبی با اشاره به گذشت حدود سه هزار روز از حصر مهدی کروبی٬ میرحسین موسوی و زهرا رهنورد٬ حصر آنها را

غیرعقلانی٬ غیرانسانی و غیرقانونی عنوان کرد و گفت که این موضوع٬ «خوراکی برای دشمنان» شده است.

او با طرح این پرسش که «شورای امنیت ملی کشورمان با چه مجوزی چنین تصمیماتی (حصر) را اتخاذ می‌کند»‌ از سخنانی که علیه محصورین از «تریبون‌های رسمی و ملی» می‌شود٬ انتقاد کرد.

خانم کروبی همچنین با انتقاد از اینکه از زمان حصر خانگی همسرش، آقای موسوی و خانم رهنورد در بهمن سال ۸۹،‌ حتی «یک لحظه فرصت» به آنها داده نشده است تا از خود دفاع کنند٬ اضافه کرد:‌ «آقایان به دنبال فرسایشی شدن شرایط آنها هستند که همین شده است. چه پاسخی در آینده به ملت عزیز خواهند داد؟ این عزیزان در دل مردم هستند.»

همسر مهدی کروبی افزود که «می‌گویند فرجی می‌خواهد بشود؛ ما که ندیدیم. هیچ اتفاقی نیفتاده است».

وی در عین حال خالی شدن منزل مهدی کروبی از ماموران٬ دیدار دو نفر به جز خانواده با وی و رفت و آمد فرزندان آقای کروبی برای دیدار با پدرشان را تائید کرده است.

محمود صادقی٬ نماینده مجلس، نیز در این کنگره٬ با آرزوی سلامتی برای مهدی کروبی گفت: «دعا می‌کنیم خدا وسیله آزادی محصورین و کسانی که برای کشور از آزادی خود گذشتند را ایجاد کند».

حصر خانگی مهدی کروبی، ‌میر حسین موسوی و زهرا رهنورد در شرایطی ادامه دارد که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در هر دو دوره تبلیغات انتخاباتی خود در سال‌های ۹۲ و ۹۶، وعده رفع حصر آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد را مطرح کرده بود که تاکنون موفق به تحقق آن نشده است.

پیش از این، علی مطهری٬ نایب رئیس مجلس، گفته بود که نظر آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی، بر ادامه حصر است.

در این میان، درخواست‌های رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ برای حضور در دادگاه علنی تاکنون مورد قبول قرار نگرفته است و شماری از نظامیان و روحانیون هوادار رهبر جمهوری اسلامی در واکنش، آنها را به صدور احکام سنگین از جمله اعدام تهدید کرده‌اند.

در این حال، پس از دوبار ملاقات اسماعیل دوستی، عضو حزب اعتماد ملی با مهدی کروبی در محل حصر وی و ملاقات‌های اخیر دختران و دو خواهر میرحسین موسوی با او و خانم رهنورد٬ علی مطهری گفت که به‌نظر می‌رسد «شرایط جدیدی» برای محصورین به وجود آمده است.

۲۸ آبان‌ماه نیز حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، خبر داد که مجتبی ذوالنور، نماینده قم در مجلس و عضو جبهه پایداری، روز ۲۵ آبان با آقای کروبی دیدار کرده است.

به گفته فرزند مهدی کروبی٬ آقای ذالنور که از «دوستان قدیمی» پدرش است٬ از طریق شورای عالی امنیت ملی برای این ملاقات انتخاب شده بود.

اشرف بروجردی، رئیس کتابخانه ملی ایران، نیز روز۱۹ آبان گفت که براساس «توافق» آقای روحانی با دیگر نهادهای جمهوری اسلامی، قرار شده است که تا پایان سال ۹۶ حصر رهبران جنبش سبز «آرام آرام کم یا برداشته شود». اما او اشاره ای به جزییات این توافق نکرد.

XS
SM
MD
LG