لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

میزان انتقال گاز ایران «رکورد» شکست


بر اساس برنامه افق سال ۱۴۰۴، قرار است میزان تزریق گاز به شبکه سراسری به ۴۰۰ میلیارد متر مکعب در سال برسد.
بر اساس برنامه افق سال ۱۴۰۴، قرار است میزان تزریق گاز به شبکه سراسری به ۴۰۰ میلیارد متر مکعب در سال برسد.

سعید توکلی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران، اعلام کرده که میزان انتقال روزانه گاز از طریق شبکه سراسری طی هفته گذشته (منتهی به ۲۳ آذرماه) با ثبت ۷۴۶ میلیون متر مکعب، «رکورد تاریخی شکسته است».

به گزارش وب‌سایت رسمی شرکت گاز ایران، آقای توکلی روز یکشنبه ۲۶ آذر، گفت که رکورد قبلی در ۲۰ بهمن سال گذشته بود که ۷۱۲ میلیون متر مکعب به شبکه سراسری تزریق شد.

تولید و تزریق گاز ایران به شبکه سراسری طی ماه‌های گرم سال به‌خاطر کاهش تقاضای خانگی و تعمیر پالایشگاه‌ها، بسیار کمتر از زمستان است. بخش خانگی در مجموع، نیمی از گاز تولیدی ایران را می بلعد و در زمستان، میزان مصرف، سه برابر تابستان است.

آقای توکلی درباره میزان مصرف گاز ایران گفت که در هفت ماهه امسال، بیش از ۱۱۹ میلیارد مترمکعب گاز از طریق شبکه سراسری به مبادی مصرف منتقل شده است. این میزان مصرف، معادل حدود ۵۶۶ میلیون متر مکعب در روز است که بسیار کمتر از رقم هفته منتهی به ۲۳ آذرماه است.

وی اضافه کرد که بر اساس برنامه افق سال ۱۴۰۴، قرار است میزان تزریق گاز به شبکه سراسری به ۴۰۰ میلیارد متر مکعب در سال برسد.

اتلاف گاز

بر اساس ارزیابی اوپک و اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران با ۳۳.۵ تریلیون متر مکعب ذخایر گازی، دومین دارنده بزرگ گاز جهان بعد از روسیه است (البته بر اساس ارزیابی شرکت بریتیش پترولیوم، ذخایر ایران بیشتر از روسیه است) . ایران طی سال گذشته حدود ۲۸۵ میلیارد متر مکعب تولید گاز خام داشت و بخش قابل توجهی از این گاز قبل از اینکه به دست مصرف کننده برسد، به هدر رفته است.

بر اساس آمارهای بانک جهانی، ایران طی سال گذشته ۱۶.۵ میلیارد متر مکعب گاز در مشعل‌ها سوزانده است. گازسوزی در مشعل یا اصطلاحا «فلیرینگ» عبارت است از گازهایی که عمدتا از میادین نفتی تولید می شود اما ایران به‌خاطر نبود تکنولوژی و سرمایه‌گذاری، قادر به جمع کردن و استفاده از این گازها نیست و همان‌جا در مشعل‌ها سوزانده و به هدر می دهد.

ایران همچنین سالانه بیش از ۱۱ میلیارد متر مکعب اتلاف گاز در شبکه سراسری دارد. البته آقای توکلی در این مورد گفته که فرار گاز در شبکه به ۱۳ میلیون متر مکعب در روز (۴.۷ میلیارد متر مکعب در سال) کاهش یافته است.

ایران همچنین سالانه حدود ۲۵ میلیارد متر مکعب گاز تولیدی خود را دوباره به میادین کهنه نفتی تزریق می‌کند تا فشار مخاذن را بالا ببرد و جلوی افت تولید نفت را بگیرد. تزریق به میادین نفتی بیشتر در فصول گرم سال انجام می‌شود که کمبود گاز در بخش خانگی وجود ندارد. ایران سال‌هاست که در زمستان به کمبود گاز مواجه است.

مقدار اندکی از گاز خام تولیدی نیز مستقیما راهی پتروشیمی ها می‌شود و مابقی گاز خام تولیدی، پالایش شده و به شبکه سراسری تزریق می شود. سال گذشته میزان تزریق گاز به شبکه سراسری حدود ۲۰۵ میلیارد متر مکعب بود.

افتتاح بزرگترین پروژه گازی مدیترانه

گاز به عنوان پاک ترین سوخت فسیلی طی چند سال در مرکز توجه شرکت‌های بین المللی قرار گرفته است و انتظار می رود که تا سال ۲۰۴۰ میلادی، تولید جهانی گاز سالانه ۱.۶ درصد افزایش یابد. این رشد برای نفت تنها ۰.۷ درصد خواهد بود.

در این میان سایت عربی وزارت نفت مصر، روز شنبه ۲۵ آذرماه از افتتاح بزرگترین پروژه گازی مدیترانه در آب‌های این کشور خبر داد.

این میدان به ذخایر ۸۵۰ میلیارد متر مکعب گاز، به رهبری شرکت «انی» ایتالیا و مشارکت «بریتیش پترولیوم» توسعه یافت و هم اکنون روزانه ۱۰ میلیون متر مکعب تولید گاز دارد. طارق الملا، وزیر نفت مصر، در مراسم افتتاح پروژه گفت که تا نیمه سال آینده میلادی، تولید روزانه این میدان به ۲۸ میلیون متر مکعب و تا آخر سال ۲۰۱۹ به بالای ۷۶ میلیون متر مکعب (نزدیک ۲۸ میلیارد متر مکعب در سال) خواهد رسید.

مصر از سال‌ها پیش وارد کننده گاز بود و انتظار می‌رود با پروژه «ظهر»، در حوزه گاز خودکفا شود.

XS
SM
MD
LG