لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۵۹

ایران و روسیه توافقنامه تولید گاز مایع امضا کردند


تاسیسات گازی پارس جنوبی.
تاسیسات گازی پارس جنوبی.

ایران و روسیه توافقنامه مطالعه و تمکیل ساخت یک کارخانه تولید گاز مایع عظیم در جمهوری اسلامی را امضا کردند.

سایت رسمی شرکت گازپروم چهارشنبه ۲۲ آذرماه گزارش داد که آلکسی میلر مدیر عامل این شرکت در سفر به تهران، دو تفاهمنامه امضا کرد که یکی از آنها مطالعه و توسعه کارخانه «ایران ال ان جی» است.

جمهوری اسلامی در نیمه اول دهه گذشته خورشیدی با صرف ۲.۵ میلیارد دلار، این پروژه را با کمک شرکت آلمانی «لینده» تا ۴۰ درصد توسعه داد، اما با آغاز تحریمها، شرکت آلمانی کنار کشید و تاکنون این پروژه رها شده بود.

شرکت ملی نفت ایران نیز در سایت رسمی خود اعلام کرد که علی کاردر، مدیر عامل این شرکت و آقای میلر تفاهم‌نامه‎ای با موضوع "نقشه راه همکاری گازی" شرکت ملی نفت ایران و گازپروم را امضا کردند. بر اساس این گزارش، تفاهمنامه دوم که به امضای کاردر، میلر و نصرت رحیمی، رئیس هیئت رئیسه صندوق‎های بازنشستگی نفت رسید، درباره همکاری در پروژه «ایران ال ان جی» بود.

این پروژه قرار است سالانه ۱۰.۴ میلیون تن گاز مایع (ال ان جی) برای صادرات تولید کند.

به گزارش خبرگزارش شانا، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز بعد از امضای تفاهمنامه‌ها اعلام کرد که برای تکمیل پروژه «ایران ال ان جی» به حدود چهار میلیارد دلار سرمایه نیاز است. وی گفت که «باید بازپرداخت هزینه‌ها از محل صادرات گاز انجام شود؛ به همین دلیل گازپروم که شرکت باتجربه‌ای است صادرات گاز را چه از طریق احداث خط لوله و چه احداث کاخانه‌های تولید گاز طبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) در برنامه خود پیش بینی خواهد کرد».

وزیر نفت ایران در ادامه گفت که شرکت گازپروم حداکثر ظرف مدت ۶ ماه مطالعات مالی و فنی این پروژه را انجام و پیشنهاد خود را برای مشارکت سهمی و سرمایه‌ای در این کارخانه ارائه می‌دهد.

آقای زنگنه با بیان این که شرکت ملی نفت ایران طی یک سال گذشته یادداشت تفاهم‌های متعددی با گازپروم امضا کرده است، تصریح کرد که این تفاهم‌ها برای این بوده است تا این شرکت برنامه و طرح خود را برای توسعه میدان‌های گازی کیش، پارس شمالی و فرزاد ا و ب ارائه کند.

آقای میلر نیز در این خصوص گفت که گزارش‌های توسعه‌ای خود درباره میادین یاد شده را در سه ماه نخست سال آینده میلادی به شرکت ملی نفت ایران ارائه می دهد.

XS
SM
MD
LG