لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۱

امضای اولین قرارداد صادرات گاز میان ایران و شرکت نروژی «هملا»


شرکت هملا پیشتر منبع گاز دریافتی برای مایع سازی را گازهای مشعل میادین منطقه خارک عنوان کرده بود.
شرکت هملا پیشتر منبع گاز دریافتی برای مایع سازی را گازهای مشعل میادین منطقه خارک عنوان کرده بود.

نخستین قرارداد فروش گاز طبیعی جهت تولید گاز مایع‌شده (ال ان جی) صادراتی، میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت مشترک میان شرکت پالایشگاه گاز خارگ و شرکت نروژی «هملا» امضا شد.

به گزارش وب‌سایت رسمی شرکت ملی نفت ایران، شرکت مشترک «آی اف ال ان جی» میان هملا و پالایشگاه گاز خارک قرار است با اجاره کردن شناور «کاریبین» از شرکت بلژیکی «اگزمار» سالانه ۵۰۰ هزار تن گاز دریافتی از پالایشگاه هفتم پارس جنوبی را مایع سازی کرده و راهی بازارهای جهانی کنند.

شناور ال‌ان‌جی (اف‌ال‌ان‌جی) نوعی کشتی با تجهیزات مایع سازی گاز است که در دریا گاز یک میدان را دریافت کرده و همان‌جا تحت فشار بالا و دمای زیر ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد، حجم آن را ۶۰۰ بار کاهش می‌دهد و پس از تبدیل به گاز مایع ال‌ان‌جی به سوی بازارهای مقصد حمل می‌کند.

این گزارش می افزاید که پیش بینی می‌شود شناور کاریبین از اواسط سال ۱۳۹۷ در بندر خدماتی پارس مستقر شود و پس از مراحل راه اندازی، آمادگی دریافت روزانه حدود ۲.۳ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از پالایشگاه هفتم گازی پارس جنوبی را داشته باشد. مدت قرارداد یاد شده ۲۰ ساله است.

بر اساس این گزارش، در تاریخ ۵ مهر ۱۳۹۶ بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، نرخ گاز طبیعی برای فروش به واحدهای کوچک‌ مقیاس تولید گاز مایع‌شده (ال ان جی) و نیز واحدهای فشرده‌سازی گاز طبیعی با هدف صادرات را ابلاغ کرده است.

هنوز وب‌سایت رسمی شرکت هملا اطلاعاتی درباره قرارداد یاد شده منتشر نکرده است، اما محتوی اطلاعیه شرکت ملی نفت ایران نشان می دهد که مفاد قرارداد امضا شده و ارزش آن احتمالا با آنچه قبلا اعلام شده بود، تفاوت دارد.

شرکت هملا در اطلاعیه ای که ماه مه سال گذشته درباره این پروژه منتشر کرده بود، منبع گاز دریافتی برای مایع سازی را «گازهای مشعل میادین منطقه خارک» عنوان کرده و ارزش قرارداد را ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرده بود.

بر اساس این پروژه، قرار بود سالانه نیم میلیون تن گاز طبیعی (متان) توسط شناور به «ال‌ان‌جی» تبدیل شده و صادر شود. از طرفی سالانه ۲۰۰ هزار تن گاز مایع «ال‌پ‌جی» (پروپان و بوتان) نیز قرار بود از گازهای مشعل همان منطقه جمع‌آوری و صادر شود.

گاز مشعل عبارت از گازی است که به همراه نفت از میادین نفتی تولید می‌شود، اما به دلیل عدم وجود فناوری و تجهیزات جمع‌آوری، این گازها در مشعل‌ها سوزانده و هدر داده می‌شود.

اما در گزارش شرکت ملی نفت ایران، اشاره ای به ارزش قرارداد و گازهای مشعل نشده و منبع دریافت گاز را پالایشگاه هفتم پارس جنوبی اعلام کرده است.

بر اساس برآورد بانک جهانی، ایران در سال گذشته ۱۶٫۴ میلیارد متر مکعب گاز را در مشعل‌ها سوزانده و هدر داده‌است. ارزش این میزان گاز بر اساس قیمت‌های موجود، بالای سه میلیارد دلار است. ایران در نظر دارد ۵ میلیارد دلار برای قطع کامل گازسوزی در مشعل اختصاص دهد.

XS
SM
MD
LG