لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۵

قطر در پی افزایش ۳۰ درصدی تولید گاز خود از پارس جنوبی


یک روز بعد از امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی میان شرکت توتال فرانسه، «سی‌ان‌پی‌سی» چین و پتروپارس ایران برای تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز، شریک ایران در پارس جنوبی می‌گوید که تا سال ۲۰۲۴ تولید گاز خود را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش وب‌سایت رسمی شرکت «قطر پترولیوم»، سعید الکعبی، مدیرعامل این شرکت دولتی قطر، روز سه‌شنبه، ۱۳ تیرماه، اعلام کرد که قطر در نظر دارد تا سال ۲۰۲۴ تولید گاز خود را ۳۰ درصد افزایش دهد.

قطر هم اکنون سالانه ۷۷ میلیون تن گاز مایع «ال‌ان‌جی» تولید می کند که این کشور را به بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز مایع جهان تبدیل کرده است.

تقریبا کل گاز تولیدی قطر از میدان پارس جنوبی (که در قطر گنبد شمالی خوانده می شود) به دست می‌آید.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه نیز با پوشش گفته‌های مقام قطری نوشت که در بحبوحه تنش‌های روزافزون قطر با برخی کشورهای عربی، قطر می خواهد تولید گاز مایع خود را به صد میلیون تن در سال برساند.

این گزارش از قول الکعبی می نویسد که قطر کماکان بزرگ‌ترین تولیدکننده «ال‌ان‌جی» جهان باقی خواهد ماند.

اظهارات مقام قطری یک روز بعد از امضای قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی عنوان می شود. این در حالی است که ایران می گوید فشار مخزن پارس جنوبی تا سال ۲۰۲۳ به شدت افت خواهد کرد و به ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید برای نصب سکوهایی ده برابر سکوهای فعلی تولید گاز در فازهای ایرانی پارس جنوبی نیاز هست تا جلو افت تولید گاز گرفته شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:58 0:00
لینک مستقیم

بر اساس قرارداد چهار میلیارد و هشتصد میلیون دلاری روز گذشته توتال با ایران نیز توسعه فاز ۱۱ در دو مرحله انجام خواهد شد که اولین مرحله شامل حفر چاه، ساخت خطوط لوله و نصب سکوهای معمولی طی ۴۰ ماه است که ارزش آن دو میلیارد دلار است و مرحله دوم ساخت سکوی ۲۰ هزار تنی در ۶۰ ماه است تا جلو افت تولید گاز گرفته شود.

برای فازهای دیگر پارس جنوبی نیز ایران باید بعد از پنج سال سکوهای ۲۰ هزار تنی نصب کند که هزینه هر یک حدود ۲.۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

ایران تاکنون یک تریلیون متر مکعب و قطر ۲.۵ برابر ایران از میدان پارس جنوبی گاز برداشت کرده‌اند و انتظار می رود که تا پنج سال آینده فشار این مخزن گازی به شدت افت کند.

ایران اخیرا با توسعه فازهای جدید توانسته است میزان تولید خود را به قطر نزدیک کند.

انتشار خبر تازه از سوی قطر در حالی است که آقای الکعبی فروردین‌ماه سال جاری گفته بود که بعد از ۱۲ سال توقف، دوباره این کشور درصدد توسعه پارس جنوبی با هدف افزایش ده درصدی تولید به میزان ۵۶ میلیون متر مکعب در روز طی پنج تا هفت سال است.

بخش قطری این میدان چند سال پیش با افت فشار مواجه شد و تمام تلاش این کشور طی چند سال گذشته بر روی جلوگیری از افت تولید گاز بوده است. قطر از سال ۲۰۱۳ تاکنون تولید گاز خود را افزایش نداده است، اما ایران بیش از ۲۲۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید روزانه خود از این میدان مشترک افزوده است.

XS
SM
MD
LG