لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

۱۰ میلیارد تومان برای مبارزه با ملخ‌ها؛‌ دولت پس از دو ماه تصویب کرد


ملخ‌های صحرایی به شش استان جنوبی ایران حمله کرده‌اند
ملخ‌های صحرایی به شش استان جنوبی ایران حمله کرده‌اند

هیئت دولت پس از حدود دو ماه اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی مورد نیاز برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مبلغ به سازمان حفظ نباتات اختصاص داده می‌شود تا با آفت ملخ صحرایی در استان‌های جنوبی ایران مبارزه شود.

این سازمان در بهمن سال گذشته خواستار دریافت اعتباری ۱۲ میلیارد تومانی شده بود.

اما در پی تصویب نشدن این اعتبار،‌ سازمان حفظ نباتات روز ۲۹ فروردین هشدار داده بود در صورت تامین نشدن اعتبار لازم برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی تا دو هفته آینده، کار از کار خواهد گذشت و هجوم این آفت در کنار سیل، تبدیل به بحران تازه‌ای برای ایران خواهد شد.

پیشتر در سال ۱۳۴۰ خورشیدی،‌ ملخ‌های صحرایی به زمین‌های کشاورزی ایران حمله کردند که حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین آسیب دید.

علی مراد سرافرازی، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات روز یکشنبه به خبرگزاری ایرنا گفت آلودگی ناشی از حمله ملخ‌های صحرایی به ایران، تاکنون دامن‌گیر دست‌‌کم ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های شـش استان شده‌است.

پیشتر به نوشته ایرنا، افزایش هجوم ملخ‌های صحرایی به استان‌های جنوبی ایران باعث شد تا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر دهد که به معنای احتمال وارد آمدن خسارت زیاد به محصولات کشاورزی و باغی است.

ملخ‌های صحرایی از عربستان وارد استان‌های هرمزگان، فارس، کرمان، خوزستان، سیستان‌وبلوچستان و بوشهر شده‌اند.

در این ارتباط، علی مراد سرافرازی افزود که مقابله با ملخ‌ها در سطح ۵۰ هزار هکتار از این زمین‌ها انجام شده است.

به گفته این مقام دولتی، در بخش‌هایی از ایران، سم‌پاشی هوایی انجام خواهد شد.

به نوشته ایرنا، جنوب کرمان، از منابع غذایی اصلی ملخ‌ها به شمار می‌رود و در صورت ناکامی در مقابله با آنها، ممکن است «بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی» از بین برود.

طی روزهای اخیر، مقام‌های ایران در مورد بحران ناشی از آفت ملخ در کشور هشدار داده‌اند.

آفت ملخ زمانی‌ست که ملخ‌ها طغیان کنند. ملخ‌های صحرایی به‌‌دلیل تغییرات اقلیمی ناگهانی ممکن است رفتار طغیانی از خود نشان دهند و برای پیدا کردن غذا به‌طور دست‌جمعی از محلی به محل دیگر هجوم بیاورند.

اواخر سال پیش، مقام‌های دولتی از جمله رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، گفته بودند وضعیت آفت ملخ هنوز به مرحله طغیان نرسیده است، هرچند «نباید از آن‌ غافل باشیم».

کیخسرو چنگلوایی در بهمن ماه گفته بود: «در این شرایط باید آمادگی کاملی از نظر تجهیزات، سموم و باندهای فرودگاه داشته باشیم».

این سخنان همزمان با هشدار «فائو» نسبت به هجوم ملخ‌های صحرایی عنوان شده بودند.

یک ماه و نیم پس از آن اظهارات بارش‌ها، سیلاب‌ها و طغیان رودخانه‌ها، ایران را صحنه یکی از بدترین فجایع طبیعی سال‌های اخیر کرد. در حالی‌که بارندگی‌ها زندگی میلیون‌ها شهروند را تحت تاثیر قرار دادند، مقام‌ها از تبدیل شدن ایران به «کانون هجوم ملخ‌های صحرایی» ابراز نگرانی کرده‌اند.

خبرگزاری مهر و منابع خبری/ر.ب
XS
SM
MD
LG