لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران؛ «۱۲۵ هزار میلیارد تومان» محصول کشاورزی در معرض تهدید


ملخ صحرایی یکی از خطرناکترین گونه‌های ملخ از لحاظ آسیب زدن به محصولات کشاورزی است.
ملخ صحرایی یکی از خطرناکترین گونه‌های ملخ از لحاظ آسیب زدن به محصولات کشاورزی است.

سازمان حفظ نباتات روز پنجشنبه ۲۹ فروردین هشدار داد در صورت تامین نشدن اعتبار لازم برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی تا دو هفته آینده، کار از کار خواهد گذشت و هجوم این آفت در کنار سیل، تبدیل به بحران تازه‌ای برای ایران خواهد شد.

این سازمان برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی خواستار ۱۲ میلیارد تومان اعتبار بوده که ستاد بحران کشور با ۱۰ میلیارد تومان آن موافقت کرده است.

پیشتر گزارش رسانه‌ها حاکی از آن بود که درخواست این اعتبار در بهمن سال گذشته داده شده بود که هنوز از سوی هیات دولت تصویب نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، ملخ‌های صحرایی از عربستان سعودی وارد استان‌های هرمزگان، فارس، کرمان، خوزستان، سیستان‌وبلوچستان و بوشهر شده‌اند.

به نوشته ایرنا، افزایش هجوم ملخ‌های صحرایی به استان‌های جنوبی ایران باعث شد تا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر دهد که به معنای احتمال وارد آمدن خسارت زیاد به محصولات کشاورزی و باغی است.

پیشتر در سال ۱۳۴۰ خورشیدی،‌ ملخ‌های صحرایی به زمین‌های کشاورزی ایران حمله کردند که حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین آسیب دید.

ملخ صحرایی یکی از خطرناکترین گونه‌های ملخ از لحاظ آسیب زدن به محصولات کشاورزی است و چون معمولا این ملخ‌ها از روی خلیج فارس پرواز کرده و خود را به ایران می‌رسانند، میان ایرانیان به ملخ دریایی نیز مشهور است.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) دو هفته پیش در سایت رسمی خود هشدار داد که ملخ‌های صحرایی در ماه مارس به دو طرف دریای سرخ به مساحت ۸۰ هزار هکتار حمله کرده و به خاطر خشکسالی به سمت یمن، عربستان و سودان کوچ کرده‌اند.

این گزارش هشدار داده بود که به زودی موجی از ملخ‌ها به جنوب ایران نیز خواهند رسید.

این ملخ‌ها که روزانه تا ۲۰۰ کیلومتر قدرت پرواز دارند، بر سر راه خود تمام پوشش گیاهی را از بین می‌برند و به سرعت تکثیر می‌شوند.

ملخ‌های صحرایی حتی می‌توانند در ارتفاع ۱۰۰ تا هزار متری خلیج فارس نیز پرواز کرده و از آن بگذرند.

خبرگزاری ایرنا از قول محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نوشته است عملیات مبارزه با ملخ صحرایی در ۴۰ هزار هکتار از اراضی شش استان جنوبی کشور اجرایی شده است، اما این تنها بخش اندکی از کار است و هنوز ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در معرض خطر قرار دارند.

وی گفت اگر ملخ صحرایی کنترل نشوند امنیت غذایی را تهدید می‌کنند: «تاکنون آسیب جدی به زمین‌های کشاورزی وارد نشده، ولی مبارزه با این آفت باید گسترش یابد چرا که ۱۲۵ هزار میلیارد تومان ارزش ریالی محصولاتی است که در خطر قرار دارند».

برخی از رسانه‌های ایران نیز نسبت به خطر وقوع «قحطی» هشدار داده‌اند.

از سوی دیگر، خبرگزاری ایسنا از قول خسرو عمرانی معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گزارش داد پیش‌بینی می‌شود که موج دوم ورود ملخ‌های مهاجر به کشور نیز از اواسط اردیبهشت آغاز شود.

بر خلاف گفته‌های آقای درگاهی درباره احتمال دفع آفت ملخ تا آخر تیرماه، آقای عمرانی می‌گوید طبق اعلام فائو در حالت خوشبینانه ملخ‌ها تا چهار سال آینده مهمان ما هستند، بنابراین وقتی می‌دانیم که تا چندین سال میزبان این ملخ‌ها هستیم باید برنامه‌ریزی خوبی برای مبارزه با آن انجام دهیم.

ایرنا می‌نویسد دسته پروازی بسیار بزرگ از این نوع ملخ‌ها می‌تواند هزار کیلومتر مربع را پوشش دهد و قادر است روزانه ۱۰۰ هزار تن پوشش گیاهی را مصرف کند.

منابع: ایلنا، سایت رسمی فائو، ایرنا، ایسنا/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG