لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۷

اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه وارد سومین روز خود شد


کارگران خواستار پرداخت پنج ماه دستمزد معوقه، بازگرداندن مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه به دولت و به رسمیت شناخته شدن سندیکای خود هستند.
کارگران خواستار پرداخت پنج ماه دستمزد معوقه، بازگرداندن مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه به دولت و به رسمیت شناخته شدن سندیکای خود هستند.

اعتصاب‌ کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به تحقق نیافتن وعده‌های مدیریت خصوصی این واحد و پرداخت نشدن مطالبات مزدی‌شان روز دوشنبه ۲۱ آذر وارد سومین روز خود شد.

یکی از کارگران اعتصابی این شرکت گفت که اعتصاب کارگران از روز شنبه ۱۸ آذر در اعتراض به پرداخت نشدن پنج ماه دستمزد کارگران و نیز حق بیمه کارگران از سوی کارفرمای خصوصی شرکت شروع شد.

یک کارگر دیگر شرکت نیشکر هفت‌تپه به رادیو فردا گفت که کارگران خواستار بازگرداندن مالکیت این واحد به دولت و همچنین به رسمیت شناخته شدن سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه به عنوان نماینده کارگران هستند.

این کارگر اشاره کرد که کارفرمای شرکت روز یکشنبه ۱۹ آذر دستمزد یک ماه تعداد کمی از کارگران را پرداخت کرد که این موضوع نارضایتی کارگران را به دنبال داشته است.

پیش از این نیز تاخیر در پرداخت حقوق و مطالبات بارها موجب اعتراض کارگران بخش‌های مختلف این شرکت شده است. آنها ‌با اشاره به بروز مشکلات اقتصادی ناشی از واگذاری این واحد به بخش خصوصی، خواستار بازگردانده شدن مالکیت آن به دولت شده‌اند. اما این خواسته تاکنون از سوی دولت حسن روحانی تحقق نیافته است.

این شرکت در اسفند سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد و از آن زمان، به گفته کارگران،‌ با مشکلات اقتصادی مواجه شده و پرداخت دستمزدها با تاخیر همراه است.

به گفته کانال تلگرامی «اتحادیه آزاد کارگران ایران»، در سومین روز اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، علاوه بر کارگران رسمی و روزمزد کارخانه و کارگران کشاورزی، کارمندان شرکت، بازنشستگان و نی برها نیز حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، اعتصاب سه روزه کارگران نیشکر هفت‌تپه در شرایطی صورت گرفت که مسئولین ارشد شهرستان شوش همراه با معاونان وزیران اقتصاد و کار و نیز نماینده سازمان خصوصی‌سازی با حضور در این شرکت قول دادند که به خواسته‌های آنان رسیدگی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حدود چهار هزار تن به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش‌های مختلف این شرکت مشغول کارند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه، قدیمی ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در ایران است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد.

اعتصاب و تجمع‌های کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در شرایطی برگزار شد که کنفدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع مواد غذایی، کشاورزی و خدمات هفته گذشته در بیانیه‌ای با اشاره به اعتصاب چندی قبل صدها تن از کارگران این شرکت از سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری خواسته بود از آنان و مطالبات‌شان حمایت کنند.

کنفدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع مواد غذایی، کشاورزی و خدمات در بیانیه خود در عین حال به برخوردهای امنیتی و قضایی با رهبران و اعضای سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و نیز کارگران این واحد اشاره کرده و گفته بود که وضعیت این شرکت پس از واگذاری به بخش خصوصی در حدود دو سال پیش بدتر شده و از آن پس، دستمزد کارگران و نیز مستمری بازنشستگان با تاخیر پرداخت شده است.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از اعضای فدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع مواد غذایی، کشاورزی و خدمات به شمار می‌رود. مرکز این فدراسیون که در سال ۱۹۲۰ میلادی تاسیس شد، ‌در شهر ژنو سوئیس است.

پیشتر فدراسیون بین‌المللی کارگران صنایع مواد غذایی، کشاورزی و خدمات با راه‌اندازی کمپینی حمایت خود را از کارگران نیشکر هفت‌تپه و سندیکای آنان اعلام کرده بود.

XS
SM
MD
LG